Byggsatser för radioamatören?

Sven.Erik

Active Member
i min ungdom kunde man köpa färdiga kretskort med komponenter & kopplingsschema, som man kunde sitta hemma och löda ihop själv till diverse saker. Nåå jag har sett en hel del ritningar för filter och förstärkare här på forumet, men är det någon som vet om färdiga kit finnas att köpa just till radioamatören
 
Last edited:
Qrp labs har mycket intressant:

Även EA3GCY verkar ha lite kul prylar

 
Har byggt ett par transceivrar, och många andra prylar. Den som jag ännu har kvar är klassikern Elecraft K1.

Minns sambos reaktion o_O :mad: när jag ställde på köksbordet lånad kalibrerad testutrustning som egentligen användes för service av basstationer men funkade utmärkt att noggrannt trimma in VFO, filterkort m.m. och mäta uteffekt mot inbyggd konstlast och se spektrum på skärmen. Minns inte fabrikat men det var precis att jag kunde köra 3,5 MHz på instrumentet.
 
Förr gällde ju Heatkit:s byggsatser, ja förr var ju en 40 år sen minst....
De hade en väldigt fet och fin färgkatalog.
Men jag har förstått att det byggdes väldigt mycket.
De var dyra men mycket väl förarbetade satser, med stora kataloger där man kunder pricka för varje komponent och vad man gjorde med den.
Ändå var det många som kom med bygget till mig, den funkade ju inte, men att t sig an en sådant bygge var ju en enorm uppgift, det första man måste gör var ju att kontrollera varje punkt, och det kunde ta många kvällar. ty 99 % var ju byggarens fel.
Detta gällde i synnerhet byggen av icke amatörradio, såsom Stereo förstärkare, väderstationer, instrument .
I de flesta fall kunde man säga åt byggaren som misslyckats, att en gång till lägga några kvällar på att systematiskt gå igenom listorna och med ny penna pricka av varje moment, och lödning.
De flesta fick då igång bygget.

HW-101 var en HF transiver som säkert byggdes i många ex. grön liksom många andra amatörradiostationer.

Efterhand blev de för dyra och man lade av, vet inte om Heatkit existerar idag.

Men visst finns det saker att bygga, för den som inte har lådvis med prylar liggande.
Kina sakerna och E-bay, exvis den lilla SWR bryggan som vi tog upp i annan tråd.
Pre-amp, slutsteg, bredbandsförsärkare, slutsteg med Mos FET, elbuggar, jag köpte en liten elbugg som kunde göra Beacon signalering, den funkade men ligger i avvaktan på fyren.....
Mätistrument, byggsatser till labbaggregat, ja man finner mycket på E-bay...

SM4FPD
 
Förr gällde ju Heatkit:s byggsatser, ja förr var ju en 40 år sen minst....
De hade en väldigt fet och fin färgkatalog.
Men jag har förstått att det byggdes väldigt mycket.
De var dyra men mycket väl förarbetade satser, med stora kataloger där man kunder pricka för varje komponent och vad man gjorde med den.
Ändå var det många som kom med bygget till mig, den funkade ju inte, men att t sig an en sådant bygge var ju en enorm uppgift, det första man måste gör var ju att kontrollera varje punkt, och det kunde ta många kvällar. ty 99 % var ju byggarens fel.
Detta gällde i synnerhet byggen av icke amatörradio, såsom Stereo förstärkare, väderstationer, instrument .
I de flesta fall kunde man säga åt byggaren som misslyckats, att en gång till lägga några kvällar på att systematiskt gå igenom listorna och med ny penna pricka av varje moment, och lödning.
De flesta fick då igång bygget.

HW-101 var en HF transiver som säkert byggdes i många ex. grön liksom många andra amatörradiostationer.

Efterhand blev de för dyra och man lade av, vet inte om Heatkit existerar idag.

Men visst finns det saker att bygga, för den som inte har lådvis med prylar liggande.
Kina sakerna och E-bay, exvis den lilla SWR bryggan som vi tog upp i annan tråd.
Pre-amp, slutsteg, bredbandsförsärkare, slutsteg med Mos FET, elbuggar, jag köpte en liten elbugg som kunde göra Beacon signalering, den funkade men ligger i avvaktan på fyren.....
Mätistrument, byggsatser till labbaggregat, ja man finner mycket på E-bay...

SM4FPD
Ser ut som att Heathkit återuppstått:

 
Något större förtroende presterar dom ändå inte.
Den här: https://shop.heathkit.com/shop/prod...loupe-for-surface-mount-soldering-gdp-1800-39 en lupp för arbete med ytmonterat, visar en lupp på ett hålmonterat kort, hur få man in lödkolvern under luppen då?
Dåligt.

Am-mottagare som inte ens liknar en gammal träradio... ospecad dessutom

SM4FPD

OK, here are some technical specs.​

Mode: AM
Tuning range: 540 kHz - 1650 kHz nominal
Sensitivity: 600 μV nominal
Selectivity: broadbanded
Stability: Negligible drift.
AGC range: 30 dB nominal
Front panel: 2 standard earbud jacks, 50 Ohms nominal
Rear panel: 1 standard speaker jack, 100 Ohms nominal (requires powered speaker)
Size: Approx. 3" high x 5" wide x 5" deep (76mm x 127 mm x 100mm)
3.25" high (88mm) incl. feet.
Weight: 1.7 lb (0.67 kg) nominal with batteries
Environmental: RoHS compliant.
Included: DuracellTM batteries, EcoWire wires, assembly tools, and silver solder.
Tools required: Low-wattage soldering iron (all others are included).
 
Jo köpte mig en byggsats ifrån Heathkit när det låg vid Norrmälarstrand på 80 talet en signalgenerator som jag lödde ihop som jag har kvar i hyllan
 
Här en skymt av den blågröna lådan i skåpet
 

Attachments

  • 20230914_175115.jpg
    20230914_175115.jpg
    1,2 MB · Views: 21
Blev faktiskt lite sugen på att beställa klockan, den är lite retro sent 1970-tal
Vågar inte riktigt beställa från USA. Vill ogärna ta extrakostnaden i tullen.. (25% moms + eventuell tullavgift)
 
Last edited:
Många om inte dom flesta byggsatser kommer just från USA, UK (eller AU Mini-kita.com.au tex).
Jag var på jakt efter ett styrkort till bistabilt dubbelspole relä (latching) men båda tillverkarna har slutat med det.
Ett kom från G4HUP som tyvärr är SK och vissa konstruktioner säljs av SDR kits dock har dom slutat med Latching Relay Driver och orsaken sägs,
att HAMs inte bygger så mycket och att vissa komponenter är obseleta.
 
Vid en firma som sålde byggsatser på 80-talet kom mamman tillbaka med byggsatsen som sonen hade fått som inte fungerade.
Det visade sig att hon tyckte det var för farligt med lödpenna så han fick göra som på andra byggsatser limma fast dom.
 
Angående QRP Labs byggsatser. Även det är en amerikansk (?) firma, skickar (åtminstone förut) sina byggsatser från Turkiet, och på sätt slipper man dyra tullkostnader. Enda nackdel var/är att det var väldigt lång leveranstid. Flera veckor. Vet inte varför.
 
Varför inte en QROlle Classic, all information till bygget finns på nätet inklusive kretskortlayout så man kan tillverka korten.
Jag tror att alla komponenter finns att få tag i fortfarande, det som kan vara lite knepigt att hitta är i så fall oscillatorspolen till VCO men det går säkert att hitta något annat som passar om man inte kan få fatt i en sådan.
 
Back
Top