Chirpulator :-)

Hej!

Mmm, idag så hör man inte så många kippande sändare, vart tog de vägen?
Jag kommer i håg när jag började vistas på kortvvågsbanden, främst 21 MHz, då hörde man dagligen. Alltifrån lite lätt kipp till nå't fruktansvärt kipp.

Kommer i synnerhet ihåg en station bortifrån Sibirien, han (Vlad) fick köra ganska sakta, klart under 40-takt, annars gick det inte att höra de korta duttarna, oscillatorn tog viss tid på sig att starta, när det väl gjort det så drev den från en dov ton till ett hög.

Dagens motsvarighet är väl överdrivna slutsteg och/eller felinställda sändare som breder ut sig mer än vad de skall göra? Det hör man i vart fall varje gång man rattar runt på banden.
 
När jag var som aktivast (läs: när jag var aktiv) i början av 90-talet fanns det gott om ryssar som lät, eh, intressant. Jag minns inte om jag vågade ge ärliga T-rapporter ...
 
Att de i öst lät som de gjorde förr berodde väl på bristen på tillgång till komponenter och utrustning. Skulle inte vilja se någon bakåtutveckling i detta fallet.

Lustigt att det eftersträvas nästintill hyllas att man ska låta illa på CW. Att köra med en massa kompression och styra ut riggen helt för maximal bandbredd på SSB ger ju inga pluspoäng . :confused:
 
... Lustigt att det eftersträvas nästintill hyllas att man ska låta illa på CW. Att köra med en massa kompression och styra ut riggen helt för maximal bandbredd ger ju inga pluspoäng på SSB. :confused:
Bara genom att titta och sedan lyssna på sk4ko.com kan man hitta åtskilliga avskräckande exempel. Det måste ju dessutom vara slöseri att använda sändareffekten långt utanför det normala passbandet för mottagarnas filter.

/ Göstha
 
Bara genom att titta och sedan lyssna på sk4ko.com kan man hitta åtskilliga avskräckande exempel. Det måste ju dessutom vara slöseri att använda sändareffekten långt utanför det normala passbandet för mottagarnas filter.

/ Göstha

Jag har inte påstått att det inte förekommer. Jag tror du missade min poäng.
 
Ej att förglömma de riktigt 'stora' radioamatörerna på 60-70 talet som använde förstärkarmikrofoner, gärna med eko och plingplong, och olagliga Italienska slutsteg !

Om man låg på kanal 14 så skulle man höras på 12,13,14,15 och 16 så alla fick höra vilken 'storfräsare' man var.

Detta är inget nytt fenomen det har alltid funnits människor som inte vill eller förstår varför man skall följa de regler som vi har i samhället eller i vår hobby ! :eek:
 
Att de i öst lät som de gjorde förr berodde väl på bristen på tillgång till komponenter och utrustning. Skulle inte vilja se någon bakåtutveckling i detta fallet.

Lustigt att det eftersträvas nästintill hyllas att man ska låta illa på CW. Att köra med en massa kompression och styra ut riggen helt för maximal bandbredd på SSB ger ju inga pluspoäng . :confused:

Även med modern teknik så kan ryssar låta illa. Även svenska ryssar... Har man en matningsspänning från nätet på 160-180 Volt låter även en FT 1000 som en UW3DI transceiver:)
 
Ej att förglömma de riktigt 'stora' radioamatörerna på 60-70 talet som använde förstärkarmikrofoner, gärna med eko och plingplong, och olagliga Italienska slutsteg !

Om man låg på kanal 14 så skulle man höras på 12,13,14,15 och 16 så alla fick höra vilken 'storfräsare' man var.

Detta är inget nytt fenomen det har alltid funnits människor som inte vill eller förstår varför man skall följa de regler som vi har i samhället eller i vår hobby ! :eek:

Nämen, fanns det radioamatörer på dessa kanaler - redan då!? :D
 
Hej!

Det är väl knappast så att man hyllar själva kippandet, utan uppmärksammar den lite äldre utrustningen. Med sina egenheter.

Har idag varit igång lite på 20 m SSB samt lite CW, hörde inga kippande stationer, men väl några rejält orena SSB-fulingar. En av dem snackade jag med, han var nog uppenbarligen inte medveten om att han "skvätte sina radiovågor våldsamt" runt i kring sig. Efter några pass fram och tillbaka så tyckte jag att han lät mycket bättre, fick ett mail från honom nyss där han åter igen tackade för hjälpen. Det intressanta i storyn är att dealern där han kköpt utrustningen hade gett instruktioner för hur han skulle ställa in kranarna, vilket innebar MYCKET kompression och rikligt med gain. Budskapet var att ALC tar hand om det som blir "för mycket" så bara dra på, det är ingen fara... Kombinerat med ett PA så blev det inte speciellt bra, men han smutsade ned kring sig även utan PA't på.
 
Det är väl knappast så att man hyllar själva kippandet, utan uppmärksammar den lite äldre utrustningen. Med sina egenheter.

Hej!

Det finns fler trådar än denna i ämnet. Det har bl.a tipsats och skrytits om att chirpa med flit, både för att sticka ut och kunna armbåga sig i en pile eller bara av rena nostalgiska skäl. Därav min reflektion över skillnaden i inställning till en dålig CW-signal respektive en dålig SSB-signal.
 
Nämen, fanns det radioamatörer på dessa kanaler - redan då!? :D

Då fanns det nog flera som i dag är radioamatörer på dom kanalerna :rolleyes:

Det skulle vara kul att veta hur många som har ett förflutet på 27MHz, kan man göra en annonym poll på den här forumplattformen?

Jag har inga problem med att erkänna att jag har det bakom mig i tonåren, men det var hemma hos en radioamatör mitt intresse väcktes redan som 6åring.
 
Det som skapar irritation idag, när det gäller CW-signaler, är nog inte så mycket "chirp" utan dessa evinnerliga nyckelknäppar som många moderna riggar ger. En del mindre, andra mer och vissa mycket mer! Naturligtvis gör inte ett olinjärt slutsteg saken bättre!

Jag påtalade fenomenet/problemet för en OH-station för en tid sedan, vilken vägrade i sten att acceptera att hans dyra och fina och fabriksbyggda utrustning hade såna brister. "Jag har inga nyckelknäppar - det måste vara din station det är fel på..." Häpp! :eek:

/Lasse
 
RNA skrev; "Det har bl.a tipsats och skrytits om att chirpa med flit, både för att sticka ut och kunna armbåga sig i en pile eller bara av rena nostalgiska skäl. Därav min reflektion över skillnaden i inställning till en dålig CW-signal respektive en dålig SSB-signal."
----

Näää du, den jämförelsen duger verkligen inte. En sändare som chirpar en aning behöver inte per definition betraktas som dålig. Särskilt inte om chirpet åstadkommits medvetet, har ett uttalat syfte och håller sig inom rimliga gränser. Tekniskt sett så kan det handla om 100-200 Hz frekvensavvikelser vilket ryms inom bandplanen. Inom samma bandbredd ryms ju ett flertal andra jämförbara digitala moder med rent frekvensskift eller annat kvitter. Vi borde tvärtom propagera för "kipp-telegrafi" om inte annat så för att liva upp de sterila maskingenererade morsesignalerna som normalt hörs.

Annat är det om telegrafisignalen orsakar nycklingsknäppar eller driver okontrollerat i frekvens så att annan trafik störs. På den punkten har du rätt. Sådana saker tillhör kategorin allvarliga fel och brister i sändaren och bör skyndsamt åtgärdas.

I fallet telefoni så får man också skilja på dålig ljudkvalitet inom passbandet och oönskade signaler (splatter) utanför. Precis som i chirpfallet så kommer ju t ex ljusa kvinnoröster att ta upp större bandbredd än mörka mansröster och du vill väl inte förneka kvinnor att köra telefoni med hänvisning att de har för ljus röst och tar för stor plats på banden. Eller du vill införa krav på lågpassfilter här?

/Bengt
 
Nämen, fanns det radioamatörer på dessa kanaler - redan då!? :D

ALLA som låg på dessa frekvenser VAR radioamatörer, fråga dom !

Om dom var 'genuina' radioamatörer kan jag inte avgöra men dom 'körde' radio i alla fall ! :)

Tyvärr så finns (fanns) det dom som inte visste vad amatörradio är, utan trodde att så länge man kunde 'snacka' radio så var man, per definition radioamatör :rolleyes:

Det är ABSOLUT inget fel med 27 Mhz men om man har konsumerat för mycket 'modulationsvatten' så blir inte trafiken så bra :mad:

Jag har många vänner som fortfarande kör 27 Mhz och dom flesta kan beté sig på rätt sätt, men inte alla tyvärr.

Dom kan ALLT men inget, och om man ifrågasätter deras kunskaper så blir dom aggresiva :eek:
 
Minns en från ett öststatsland vars sändare chirpade på ett mycket distinkt sätt, vi hade några QSO, och nästa gång man hörde honom ropa CQ räckte det med de första tecknen i anropet från hans hembyggda sändare så visste jag att det var han. Så antingen svarade jag eller rattade vidare.. Några andra sändare som jag har upplevt lät mer eller mindre som om telegrafinyckeln var kopplad via vägguttaget i schacket...
 
Det som skapar irritation idag, när det gäller CW-signaler, är nog inte så mycket "chirp" utan dessa evinnerliga nyckelknäppar som många moderna riggar ger. En del mindre, andra mer och vissa mycket mer! Naturligtvis gör inte ett olinjärt slutsteg saken bättre!

Jag påtalade fenomenet/problemet för en OH-station för en tid sedan, vilken vägrade i sten att acceptera att hans dyra och fina och fabriksbyggda utrustning hade såna brister. "Jag har inga nyckelknäppar - det måste vara din station det är fel på..." Häpp! :eek:

/Lasse

Tycker jag känner igen saken...
Splatter eller nyckelknäppar är alltid mottagarnas fel.
För några månader sedan var det en diskussion på RadCom:s
insändaravdelning där vissa dömde ut SDR därför att man kunde se
signalkvaliteten tydligt...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
SM0AOM: Tycker jag känner igen saken...
Splatter eller nyckelknäppar är alltid mottagarnas fel.
För några månader sedan var det en diskussion på RadCom:s
insändaravdelning där vissa dömde ut SDR därför att man kunde se
signalkvaliteten tydligt...

Jag har samma förhållande till min spegel hemma. Den visar fel nuförtiden. Den var bättre förr.
 
Chirp

De som var telegrafister och gick på östra Medelhavet på 50/60-talet minns säkert Alexandria Radio / SUH med sin kippande sändare på 500 kHz. Lätt att känna igen från övriga kuststationer i regionen.

Hur får man en TX att kippa på så låg frekvens? Självsvängande OSC kanske nycklad från vägguttaget.

73
Bengt
SM6APQ
 
Back
Top