CPVC eller PVC

igge

Well-Known Member
Funderar på att bygga en dipol för portabelbruk.
Nu hittade jag en beskrivning där de rekommenderar CPVC.
Har det någon betydelse med tanke på strålningen från den inneliggande kabeln, om man använder PVC- eller CPVC- rör?
Någon med erfarenhet från dylikt bygge?
 
Funderar på att bygga en dipol för portabelbruk.
Nu hittade jag en beskrivning där de rekommenderar CPVC.
Har det någon betydelse med tanke på strålningen från den inneliggande kabeln, om man använder PVC- eller CPVC- rör?
Någon med erfarenhet från dylikt bygge?

Nej skulle jag säga, fördelen med CPVC är såvitt jag förstås bara att den är lite tåligare mot naturen element som tempväxlingar och UV-strålning.
Men i portabelantennens natur ligger ju att den inte hänger ute år ut och år in utan är just portabel och uppe korta stunder så kör du på vanlig vit PVC (jag vet inte om det är någon prisskillnad i fackhandeln?)

Rekommenderar K7MEM's sida om förkortade portabelantenner, man kan förkorta en dipol avsevärt innan det blir märkbart tydligt.
Martin E. Meserve - K7MEM - Electrically Shortened Center-Fed Half-Wave Dipole ( 3-30 MHz )

Rörbitar kan man ju använda till alla delar, isolatorer, att linda choke på, som mittisolator och att linda upp dipolbenen på så köp ett par meter med en gång :)
 
Tack för svaret -XUN.
Jag misstänkte att det var just hållfastheten det handlade om. Priset på dessa rör är dyrare än om jag köper kopparrör men då blir det nog för mycket nedhäng i ändarna och svårt att ansluta till en T-koppling som bör vara isolerad.
Det är en Budipol jag tänker mig göra, verkar riktigt intressant.
Såg den här på tuben
https://www.youtube.com/watch?v=Z6ATX2Z9ews
 
Last edited:
En liten följdfråga som jag hoppas är ok i tråden. Var köper ni PVC rör till den här typen av projekt? På amerikanska youtube-filmer har jag sett att man använder rör som tycks ha betydligt tjockare gods än de jag kan hitta i svenska bygghandlar.

Niklas,SA4NMA
 
Jag sökte på CPVC och fick en träff på Bauhaus.
Man får nog leta på avloppsrör eller liknande för att komma upp i godstjocklek. Vanliga VP-rör är på tok för veka att hänga upp som en dipol om man inte stagar med lite snöre uppåt.
 
Back
Top