cq test cq test cq test

EQL skrev:
Fler och bredare Pil-up och testliknande aktiviteter som smygs in även på WARC-banden. Snabbt skall det gå och mängden QSO går före innehållet.

Jag kan bara hålla med dig EQL. Telegrafidelen på 18-MHz bandet är under weekendar ofta helt nedsulat av dessa testliknande aktiviteter.

Man kan sedan fråga sig vad 5NN fyller för funktion när samtliga deltagare använder denna (ofta felaktiga) "signalrapport".
Det blir ju en meningslös "prestation".

Sunt förnuft säger att man istället borde sända en "code" som motstationen var tvungen att kopiera korrekt för att QSO:et skulle räknas - t ex månad och årtal när man erhöll sin licens.
Kanske så här: FE54 (February 1954).
Eftersom "sunt förnuft" saknas i contestkretsar kommer detta aldrig att implementeras!

På 50 och 60-talet fanns 3 eller fyra stora tester årligen. Vi, på Göteborg Radio, som var radioamatörer, brukade delta i ARRL-testen på våren. Vi brukade tävla mot Chalmers radioklubb i Göteborg. Det var roligt, trots att Chalmers alltid vann.

Den korrekta benämningen på denna aktivitet är numera CONPEST.

73
Bengt
SM6APQ
 
Sunt förnuft säger att man istället borde sända en "code" som motstationen var tvungen att kopiera korrekt för att QSO:et skulle räknas - t ex månad och årtal när man erhöll sin licens.
Kanske så här: FE54 (February 1954).
Eftersom "sunt förnuft" saknas i contestkretsar kommer detta aldrig att implementeras!


Saxat från reglerna i SSA Jultest

RST + löpnummer från 001 + femställig bokstavsgrupp som ändras för varje QSO (t ex 599001 PZRIQ).
(Börja inte med 001 även i pass 2, Annandag Jul, utan fortsätt med numreringen där du slutade i pass 1, Juldagen).

OBS! Löpnumret består av 3 siffror och sänd 5 slumpmässiga bokstäver.

Undvik helst ord i klartext och använd INTE Å, Ä eller Ö.

(Anm.: Ingen kommer att "straffas" om "TOMTE", "LUCIA", "GOJUL" eller liknande "bokstavskombinationer" sänds, men det är mer sport att kunna ta emot slumpmässiga bokstäver korrekt. Dessutom är det enklare för dom som programmerar contestprogram att lägga in slumpmässiga bokstäver än svenska ord, som ändras för varje QSO).

Saxat från reglerna i EUHFC
5. EXCHANGE

a) RS(T) report plus a two digit number, meaning the last two digits of the year of operator's first ever official amateur radio license (i.e.

59(9) 82 means that operator received his/her first ever official amateur radio license in the year 1982).

b) Operators operating from club stations and guest operators operating from stations owned by other amateurs must sign a two digit

number corresponding to the year of his / her own - the operator's first ever official amateur license, NOT the first license of the station

owner or the club station license. NOTE: SWL license also counts as official amateur radio license.


Så innan man gör sig dum i en diskussion så kanske man ska kolla upp fakta.
Detta är bara ett par av dom som faktiskt har men än 59 eller 599 i utbyte.
 
SA6AQP de APQ
Jag ber delvis om ursäkt om jag hade fel. De contestliknande QSO som jag observerat på 18-MHz har endast innehållit siffergruppen 5NN.

73
Bengt
SM6APQ
 
Helt ok Bengt.
Inlägget kan ha tolkat som lite burdust med.
Det var ändå inte min mening.

WARC banden är en så länge Contest befriade.
Vet vilket väsen det blev av att 30mdigitalclub skulle anordna tester på 30m. Det blev inget med det.
Just nu är det ju dessutom vad jag vet 4 eller 5 större dx exp ute på banden. Även på warc där av mycket 5NN rapporter kan jag tro.
Mina qso på 17 och 12 brukar innehålla mer än så.

Det intressanta i kråksången är att denna diskussion alltid kommer igång i samband med CQ's 48 timmars tester 6gånger om året. Eller rättare sagt oftast vid deras 2 tester som är på CW.

Nu kör vi radio och exprimenterar vidare istället.
Det är väl det som vi ska göra.
Det är ju som sagt en bred hobbys som vi håller på med. :)
 
AQP skrev; "Nu kör vi radio och exprimenterar vidare istället. Det är väl det som vi ska göra. Det är ju som sagt en bred hobbys som vi håller på med."
----

Just precis. Experimentera kan vi faktiskt göra helt utan att behöva delta i allehanda tävlingar. "Köra radio" kan göras utan att behöva förlita sig på andra operatörer som i 99 av 100 fall ändå sänder medvetet falska och felaktiga rapporter till en. (T ex sänder "alla" nuförtiden 599 även när signalerna knappt är läsbara)

Sedan dagarna före julafton 2013 körs härifrån Lund ett antenn- och vågutbredningsförsök med hjälp av två 50 W radiofyrar på 21 resp 28 MHz som genererar mängder med rådata på Reverse Beacon Network (RBN). Allt sköter sig helt själv och rådatan som samlas in via ett antal Skimmermottagare laddas ner med jämna mellanrum för vidare analys. Några störningar från contestgänget har hittills inte kunnat konstateras utan allt löper på utan problem. Att använda RBN som rapportör är ett mycket bekvämt sätt att "köra radio" och stjäl inte tid från andra aktiviteter.

Syftet i detta fallet är att utvärdera olika typer av antenner på olika avstånd samt att jämföra hur 21 MHz beter sig i förhållande till 28 MHz samt att få ett hum om hur väl prognosprogrammen stämmer med verkligheten. Kul och givande för den som är intresserad.

Att försöka sig på motsvarande vågutbredningsexperiment genom att själv sitta och köra vanliga 5NN goddag & adjö-QSO så som t ex SM0O var inne på låter sig knappast göras mer än i teorin. Dels på grund av att 99 av 100 rapporter sannolikt gränsande till visshet är falska men också på grund av att det krävs så otroligt många kontakter för att få tillräckligt dataunderlag att dra några säkra slutsatser ifrån. Vi skulle behöva köra mer än 24 timmar om dygnet och ändå hade antalet kontakter inte räckt till.

Så man kan väl bara konstatera att mina tekniska experiment utan problem kan samexistera med contesting. Bra!

Contestgänget kan köra sina tester bäst de vill utan att jag ens märker att det är test. Bra!

Sen har vi den lilla klicken amatörer som inte är tekniskt intresserade, inte gillar att experimentera och hatar allt vad tävlingar och Pile-ups heter. Ja de får väl då fly till WARC-banden eller försöka tränga sig emellan stationerna i testerna eller hålla sig i ringarna på 80 m SSB. Kanske inte helt bra för alla men de flesta verkar ju ganska nöjda trots allt?
 
Ur led är tiden..

I går kväll hörde jag RA3XYZ ge följande rapport till PY1XYZ på 160m SSB.

"You are 59 but very heavy QRM so no copy please repeat".

Och det var inte en "test-rapport"

/Göran
 
Finns mycket att hålla på med inom hobbyn amatörradio, jag har bara naggat lite i kanten på allt som finns att hålla på med och jag känner knappast till allt som går att hålla på med...

Men det som jag ser som hörnstenen, det är att acceptera andras intressen inom hobbyn, så länge det inte är medvetet störande. Men då infinner sig frågan om "tuggande", "contestande", "DXpeditionenskörande", "signalstyrkeprov" osv osv osv är ett medvetet störande eller om det bör accepteras av andra?
 
CZR de DLK

Nä det var ingen Pileup. Han var ensam på frekv. Jag har en bra Bäver mot PY och jag hörde inget. Men det betyder ju inte att han inte fanns där. Förmodligen såg han en spot på clustret och med en stark tro och inlevelse är ju därmed halva förbindelsen avklarad. Det finns s.k. QSO som avslutas på Clustret eftersom radioförbindelsen var så dålig.

En del känner kanske inte till att man kan ge annat än 59 i rapport.

Jag är medveten om XYZ-signaler men jag pekar inte ut någon specifik person. Bara att 59 eller 599 rapporter idag helt har förlorat sitt värde som ett mått på läsbarhet och signalstyrka.

/Göran
 
Back
Top