Cuschcraft A6270-13S 6m/2m/70cm

SA0AND

Well-Known Member
Någon som har erfarenhet av denna antenn?
Mina frågor är följande.
Avser köra SSB med den enbart , ej FM .
Kommer den att fungera optimalt då om den monteras enligt anvisning, dvs
6m horisontellt, 2m/70cm vertikalt.
Har läst några inlägg där man monterat allt horisontellt alternativt 2m/70cm horisontellt och 6 m ca 45% från horisontellt.
Vad är bäst? minst sämst?
/SA0AND
 
Hej, SA0AND,

har du redan köpt en sådan antenn kan du förstås prova att placera alla element horisontellt. Det är horisontell polarisation som gäller på låga delen där man kör CW och SSB. Men, jag är tveksam till om det kommer att fungera bra om man gör så. Hade Cushcraft haft en bra lösning på att ha bra antennegenskaper med alla tre banden horisontellt hade de förmodligen sålt antennen så. (De kanske har en sådan variant också?)

Har du inte redan köpt en sådan antenn är mitt råd att istället köpa eller bygga tre olika antenner och placera dem över varandra med ett visst avstånd emellan. T.ex. 5 element för 6 meter, 10 element för 2 meter och ... många element för 70 cm.

Det där med att vrida 45 grader kan fungera för att minska kopplingen mellan antennelementen för de olika banden. Men om du vrider en antenn 45 grader minskar signalen med 3 dB, från både helt vertikalt och helt horisontellt.

Sture
 
Multibandsantennner är ALLTID en kompromiss. Det viktiga är bara att förstå vad man väljer och vad man väljer BORT. Min erfarenhet är att på 6m och högre band bör man köra horisontellt.... vertikalt medför ju alltid -20dB i länkbudgeten... känns lite väl dyrt...

Men å andra sidan så har ju aluminiumslöjd aldrig varit dyrt på de högre frekvenserna...

73 de Kai
 
Är begränsad i utrymme så fler än 2 antenner kan jag inte ha på masten.
Idag har jag längst ner min T.G.M MQ-36SR och överst en Comet CA-52HB för 6m vilken jag också använder för 2m och 70cm SSB. 6m funkar helt ok men 2m/70cm dåligt.
Tanken är att ersätta Comet antennen med något som fungerar bättre för främst 2m SSB.

DK7ZB Triband-Yagi 6m/4m/2m verkar intressant men vill hellst inte bygga själv.

Hittade Create Log Periodic CLP5130-1 som synes vara en perfekt lösning.
Hittade ett bra pris på Ges Electronics Tjeckien. Någon som har erfarenhet av denna firma?
Någon som har andra ideer/förslag
/SA0AND Roger
 
Fördelen med en log-antenn är att du får en relatvt jämn signalstyrka samt sändningsmöjlighet i hela området 50-1300MHz.
Nackdelen är de sämre prestanda du får med dåligt gain och bredbandsförstärkare.
Nu vet jag inget om vad du vill uppnå, men du kan troligen uppnå mycket bättre resultat och glädje om du fokuserar på ett band t ex 50MHz och optimerar antenn, preamp och sändare för detta.
 
Fördelen med en log-antenn är att du får en relatvt jämn signalstyrka samt sändningsmöjlighet i hela området 50-1300MHz.
Nackdelen är de sämre prestanda du får med dåligt gain och bredbandsförstärkare.
Nu vet jag inget om vad du vill uppnå, men du kan troligen uppnå mycket bättre resultat och glädje om du fokuserar på ett band t ex 50MHz och optimerar antenn, preamp och sändare för detta.

Fast preamp kanske inte behövs, då faller ju nackdelen med bredbandspreamp.

Man får lägga dom pengarna på en bra lågförlustkoax istället
 
OK, Roger, då förstår jag lite bättre att du redan har två bra antenner. Trots det kanske det går att klämma in en yagi för 2m mellan de du redan har?

Jag är lite inne på SM1TDX spår, satsa på några band med riktigt bra grejor eller vara med på alla band med lite mindre bra grejor? Det är ju lite dilemmat för de flesta av oss! :rolleyes:

Sture
 
Hittade ett inlägg på eham.net där N9OJU rekommenderat att vrida 6m elementen 30 grader från horisontellt och ha 2m/70cm elementen horisontellt istället för vertikalt.

Ytterligare en fråga. Finns det någon bra preamp som klarar både 2m/70cm?

/SA0AND Roger
 
Jag förstår nog inte riktigt vad du vill uppnå. :confused:
Denna antenn är konstruerad som en kompakt kompromiss, där elementen på ett band då är vridna 90gr för att minimera påverkan. Att vrida/felpolarisera en optimal antenn 45gr ger 3dB förlust. Att vrida ett band i denna antenn så det interfererar med de andra kommer att ge en lob som garanterat ger ett ännu sämre resultat på alla band. Säkert går det att uppnå acceptabelt SWR, men det är inget kvalitetsmått på verkningsgraden.

Det finns massor av bredbandsförstärkare, men jag har inte sett någon med inbyggt relä för att möjliggöra sändning, det måste man själv ordna med sequencer.

Jag tror det var SSB-electronics som tidigare hade kombi-preamp för 144/432 med vox, men den verkar ha utgått ur sortimentet. Å andra sidan vill jag minnas att den hade förvånansvärt dåliga värden.
 
Last edited:
Jag förstår nog inte riktigt vad du vill uppnå. :confused:

Hmm Trodde jag var tydlig med det.

1. Kan bara ha 2 antenner på masten varav den ena är vikt för min MQ-36SR för HF 20-10m SSB. (Fungerar även på 6m men sämre än min nuvarande antenn Comet CA-52HB, vilken skall ersättas med en 3 bands antenn)

2. Den andra antennen vill jag ha så bra som möjligt för 3 band 6m/2m/70cm och för SSB.
Vridningen av 2m/70cm elementen till horisontalläge är ju för att få antennen att fungera så bra som möjligt för SSB körning. Har tyvärr inte hittat någon annan antenn än A6270-13s som är för 3 band och SSB.
Har fått för mig att 2m/70cm elementen monterade vertikalt är optimerat för FM körning!?
Vridningen av 6m elementen 30 grader från horisontalläget är ju för att de skall interferera så lite som möjligt med 2m/70cm.

3. Preampen borde väl kunna förbättra läget ännu mer? Men kanske borde jag satsa på preamp på 6m bandet istället för på 2m/70cm med den tänkta monterings modifieringen?

/SA0AND Roger
 
Hmm Trodde jag var tydlig med det.

1. Kan bara ha 2 antenner på masten varav den ena är vikt för min MQ-36SR för HF 20-10m SSB. (Fungerar även på 6m men sämre än min nuvarande antenn Comet CA-52HB, vilken skall ersättas med en 3 bands antenn)

2. Den andra antennen vill jag ha så bra som möjligt för 3 band 6m/2m/70cm och för SSB.
Vridningen av 2m/70cm elementen till horisontalläge är ju för att få antennen att fungera så bra som möjligt för SSB körning. Har tyvärr inte hittat någon annan antenn än A6270-13s som är för 3 band och SSB.
Har fått för mig att 2m/70cm elementen monterade vertikalt är optimerat för FM körning!?
Vridningen av 6m elementen 30 grader från horisontalläget är ju för att de skall interferera så lite som möjligt med 2m/70cm.

3. Preampen borde väl kunna förbättra läget ännu mer? Men kanske borde jag satsa på preamp på 6m bandet istället för på 2m/70cm med den tänkta monterings modifieringen?

/SA0AND Roger

1 Kan bara ha? Beror inte det på hur stora antennerna är? En 6m i botten och en 2m 1,5-2m upp och en 70cm mitt i mellan borde inte belasta alltför mycket. Att knöka in en massa band på samma bom med samma polarisation gör snarare banden oanvändbara. Visst "QRV på", men i realiteten då? Vad kan man köra?

2. Visst "så bra som möjligt". Men om du vrider elementen horisontella eller nästintill horisontella så bygger du ju en antenn som inte ens konstruktören tyckte var en bra idé.

3. Preamp på VHF och UHF är i princip ett måste för att öppna upp världen ovan kortvågen. Inte bara för att kompensera kabelförluster utan för att du faktiskt hör stationer du inte ens kunde ana utan preamp. Men att mata på med en bredbandspreamp är ingen bra idé. Tänk på radion och dess första blandare som ska ta hand om 2 GHz bandbredd med rejäl nivå. Det blir som roofingfilter fast tvärt om.

Mitt råd blir, välj separata måttligt stora antenner med vettiga avstånd i mellan. Använd separat preamp för varje band. Går det mot all förmodan inte att få till en vettig lösning offra hellre ett band än att bygga ett system som gör att flera band blir oanvändbara.
 
När man diskuterar antenner och orden flerband, kompakt och bra räknas upp av försäljaren skall man se upp. Om han inte förklarar för kunden varför dessa begrepp är oförenliga bör man kvickt byta leverantör.

Ibland är dock kunden envis och framhåller att "någon på nätet" rekommenderat antennen eller radiomodifieringen och inte sällan låter säljaren "kunden få rätt" :rolleyes:

Vågar man nämna EH-antennen och dess kusiner? Prisad av de troende för sin bredbandighet, avfärdad som bondfångeri av expertisen. :D
 
Last edited:
SM4RNA!
Varför inte läsa inlägget ordentligt innan Du svarar?!
I pkt 1 står tydligt att jag har en MQ-36SR för HF längst ner vilken även fortsättningsvis kall sitta där. Jag har även läst artikeln om stacking of antennas for different bands.. in practice VHF/UHF Long Yagi Workshop och därav kommit till slutsatsen att jag endast får plats med 2 antenner för att inte få oönskad interferens mellan de olika antennerna.
Så det hela kokar ner till att få ytterligare en antenn för så många band som möjligt 6m/2m/70cm och som fungerar bättre än min nuvarande Comet CA-52HB.

Även frågan preamp för enbart 6m eller en bredband för 2m/70cm är öppen med den föreslagna konfigurationen av A6270-13s. Jag prioriterar 6m före 2m/70cm men är det värt pengarna att ha preamp på 6m?
(A6270-13s har separat matning för 6m resp 2m/70cm)

/SA0AND Roger
 
Jag får väl sammanfatta mina åsikter.
- Det går inte att modifiera Cushcraftantennen som du föreslår.
-Din befintliga hf antenn kommer troligen att vara bättre på 6 än en log för 6/2/70.
-När du ersätter din 6m Comet 4element med en multiband kommer 6m att bli sämre på denna.
-En preamp gör inga underverk på en antenn med få element och kort feeder.
-Du måste själv fixa sequencer/koaxreläer som passar dina sändare och se till att inte HF från den närliggande HF-antennen kan döda din bredbandspreamp.
-Du kommer inte att lyckas på 2/70 SSB utan många element.
- Med dina begränsningar måste du tyvärr välja om du vill köra lokaltrafik på alla band eller DX/test på enstaka band.

Om det bara fanns enkla lösningar vore radioteknik fullständigt ointressant. :)
 
Last edited:
- Det går inte att modifiera Cushcraftantennen som du föreslår.
:)

Att cushcraft antennen inte går att modifiera delas inte av
cushcraft om man läser N5NZK inlägg här Cushcraft A627013S Product Reviews så jag tycker nog att det är värt ett försök ändå.

Om det bara fanns enkla lösningar vore radioteknik fullständigt ointressant. :)

Vad som är enkla lösningar kan ju diskuteras. Den enkla lösningen i mina ögon är en antenn för varje band. Men strunt samma.

Men kan Du förklara lite mer vad Du menar med att ordna sequencer/koaxreläer för att HF från den närliggande HF-antennen inte skall döda min bredbandspreamp.
Jag har tänkt mig enbart en koaxial från mastens olika antenner (3 anslutningar) via en koaxialväxel och då är ju den del som har preampen, inte inkopplad när jag använder HF antennen. Gäller Din farhåga enbart bredbandspreamp eller gäller den även om jag har en preamp som enbart täcker tex 6m?

/SA0AND Roger
 
Kan man inte vinkla 6m elementen 30 grader åt ena hållet och 2/70 elementen lika lite åt andra hållet och på så sätt få marginell felpolarisation på båda men ändå lite större åtskillnad mellan dom olika banden.
 
Jo, man kan prova. Man också välja att vrida hela paketetet 45 grader, så att det blir ett x istället för ett +. Då tappar man 3dB ifrån fullt horisontell polarisation, utan att de vertikala elementen påverkar de horisontella nämvärt.

Vad är det för brusfaktor på de bredbandiga förförstärkare som finns (idag)?

Sture
 
Back
Top