cw app?

SA2CEM

Well-Known Member
Har bestämt för mig att jag läst om bra appar till smartphones för att lära sig cw.
Kör Android och har provat några i mängden som finns i Android market men ingen jag varit nöjd med.

Någon som har ett tips?
Skulle vara ett utmärkt sätt att fördriva tiden på och samtidigt förhoppningsvis lära sig nånting.
 
Okej. Fast då kan man ju bara lyssna. Jag föredrar att knappa in det man hör från slumpvis förvalda tecken och får det rättat och bara nöta men tack för tipset.

Sitter nu med "Morse CT" och det funkar hyffsat bra, skulle dock önska att den själv slumpar nya tecken efter att ha klarat dom föregående några gånger. Men man kan inte få allt ;)
 
Det blev lite mer manuellt. Körde med klassiska metoden att skriva det man hör och sedan rätta mot textfilen. Därefter tog jag direkt i huvudet för att frigöra mig helt från nedskrivning. Nötningen är hur som helst "luten" man måste genom :)
 
Har bestämt för mig att jag läst om bra appar till smartphones för att lära sig cw.
Kör Android och har provat några i mängden som finns i Android market men ingen jag varit nöjd med.

Någon som har ett tips?
Skulle vara ett utmärkt sätt att fördriva tiden på och samtidigt förhoppningsvis lära sig nånting.

SA2BRJ har visst knåpat ihop en Androidapp för CW, han finns nog på den lokala repeatern!
 
Har faktiskt börjat trivas med Morse CT appen nu efter ett tag men tack för tipset.
Ska se om ja inte kan komma i kontakt med honom annars lär vi väl träffas på klubben framöver.
 
Jag har också fastnat för Morse CT. Dock har jag tränat mer på sändning än mottagning...
 
Jag gjorde misstaget att ladda hem en CW applikation till datorn. Var tvungen att avinstallera direkt, men ska dra hem en app i telefonen. Har blivit mer och mer nyfiken på telegrafi. gud hjälpe etern..
 
Det verkar inte som om morse CT stöder "Farnsworth timing", det innebär att man får tecknen i normal hastighet men det är långa mellanrum. Det anses allmänt vara det bästa och snabbaste sättet att lära sig hur tecknet låter, de sänds i 100 takt eller så. Det är ljudbilden man ska träna in.

Dessutom så gav programmet rätt otäcka nyckelknäppar i min lur, men kanske bara är min lur.
 
Back
Top