Dags att bygga antenn för 600 m bandet?

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Om allt går väl så får vi tillgång till 600 m bandet till hösten i samband med ändringar i undantagsföreskrifterna för amatörradio m m.

Läs mer här: 500 kHz snart i Sverige - ESR

Det betyder att det är hög tid att börja fundera på effektiva antenner redan nu. Själv ser jag fram emot 600 mb som säkert kan bjuda på många överraskningar när konditionerna slår till. Alla modulationssätt är tillåtna så då drar vi igång med A2 eller hur? :rolleyes:

/Bengt
 
Inspiration:confused: Känns mer som desperation:D
En liggande 1/4-våg minsann, alla kan inte vara med så enkelt är det.

För övrigt har jag en "grov" brusmatta på S9+20 mellan 100kHz och 700kHz.
Undrar just vad grannen har köp för billigt skit på postorder.

/Micke
 
En effektiv antenn på balkongen i stadsmiljö kan nog vara lite knepig att få till GLD. Lättare för oss som inte bor mitt i myrstacken och har sådana enorma störningar.

Jag har nyss varit ute och stegat runt på domänerna och det skulle faktiskt vara möjligt att få till en vikt, lutande 1/4-vågs antenn på tomten om jag utgår ifrån marknivå i ena hörnet av tomten, vertikalt upp till 10-15 m och sedan låter tråden gå snett upp över masttoppen på 28 m höjd och ner på andra sidan till kanske 10-15 höjd där tråden sedan kan vinklas i sidled så långt det behövs för att få resonans.

Jordlinor får läggas ut så gott det går. I några riktningar kan det bli ett par hundra meter längs grannarnas tomtgränser och bondens åker. I andra bara 10 m om jag inte sågar en snitt i vägbanan och fortsätter längs en väg. Då går det att dra ut 300 m där också.

Nog skulle man väl nå upp till 1% verkningsgrad i en sådan antenn och om inte så går det ju att öka effekten på sändaren. Kan det vara något att satsa på tro?

/Bengt
 
En effektiv antenn på balkongen i stadsmiljö kan nog vara lite knepig att få till GLD. Lättare för oss som inte bor mitt i myrstacken och har sådana enorma störningar.

Jag har nyss varit ute och stegat runt på domänerna och det skulle faktiskt vara möjligt att få till en vikt, lutande 1/4-vågs antenn på tomten om jag utgår ifrån marknivå i ena hörnet av tomten, vertikalt upp till 10-15 m och sedan låter tråden gå snett upp över masttoppen på 28 m höjd och ner på andra sidan till kanske 10-15 höjd där tråden sedan kan vinklas i sidled så långt det behövs för att få resonans.

Jordlinor får läggas ut så gott det går. I några riktningar kan det bli ett par hundra meter längs grannarnas tomtgränser och bondens åker. I andra bara 10 m om jag inte sågar en snitt i vägbanan och fortsätter längs en väg. Då går det att dra ut 300 m där också.

Nog skulle man väl nå upp till 1% verkningsgrad i en sådan antenn och om inte så går det ju att öka effekten på sändaren. Kan det vara något att satsa på tro?

/Bengt

Dags att använda gnistsändaren ;)
 
Ha ha ha, uppviglare där! Jo jag har fått flera önskemål om provsändningar med Tönende Funken. Min 125-wattare täcker i alla fall hela bandet med råge. Å andra sidan är ju gnistregnet utanför området inte värre än vad vilken modern PLC-anläggning som helst producerar. Sådana tillåt ju störa obehindrat - vad är skillnaden. :rolleyes:

System för trådlös telegrafi

/Bengt
 
Jag provade lite när vi fick 136 kHz bandet för många år sedan.
Min 2 x 40 meter långa stegmatade antenn fick agera T-antenn, med nästan 20 meter stege, den vertikala delen, som kortsluts nere.
Man kan ta hem programmet T-ant punkt exe från Download from here. och beräkna spolen.
Jag byggde en stor variometer, omkring 500 mm diameter och lika lång spole.
Här får man nytta av verktygen som ligger i pannrummet, och träbitarna man sparat för sämre tider. 100 m paket av RK 1,5 mm2 går åt som smör.
Vid avstämd T-antenn blev det minst 40 dB mer mottagning i bandet.
Bandbredd för antennsystemet: några kHz.
Jag hörde OH och DL.
Sen blev det inte mer.....
Halvbyggd sändare ligger och väntar...
Fick aldrig någon verkan av jording av denna antenn. Men kanske det krävs bättre jord för att få hörbar verkan.
Jag hördes i alla fall 100 km med tongenerator....
Bäst borde vara att satsa på en vertikal med spole och topphat.
Ja kan du få upp en dipol på en kvarts våglängds höjd så.... Men då behövs stamceller till antennträden.

Det roliga var att enligt programmet så skulle antennen, med de mått jag har, funka på omkring 1440 kHz utan spole. Och det gör den verkligen, snacka om många dB över S-nio.

de
FPD
 
Ja rent teoretiskt skulle det väl gå att få ut 1W i luften med måttliga medel om man bara har tillräckligt stora säkringar och kan leva med att all elektronik i huset slås ut.

Det svåra blir nog RX-antennen.

73, Roland SM0BRF
 
RX-antennen behöver inte vara så svår Roland. Det atmosföriska bruset på så låga frekvenser är myckethögt och det betyder att även ineffektiva mottagarantenner kommer att fungera bra. Antingen en aktiv antenn eller liten ramantenn av något slag. Eller bara en trådstump på 10-20 m som får mata en högohmig transformator ner till 50 ohm.

Svårare är nog att få till en störningsfri radiomiljö. Jag har f n inga man made störningar på 600 m bandet här ute på landet men det kan förändras snabbt. I stadsmiljö kan man nog inte räkna med att höra så många av de svaga signalerna.

Här finns mer att läsa om antenner och sändare för 600 m; http://www.500kc.com/

/Bengt
 
Last edited:
Det är klart om man nöjer sig med att lyssna över hela himlapellen krävs inga effektiva antenner.
Den höga QRN-nivån kräver dock smala RX-antenner, med de låga effekter som är aktuella, om man ska tänka sig att köra DX. Mellanvågs-DX-arna vill gärna ha bävrar som är ett par km långa. Och ju längre dom är desto fler måste man ha :). Och så tillkommer alla switchade saker som stör.

Ju lägre frekvens, desto mer gynnas dom som bor ödsligt med stora ytor att belamra med trådar.

Jag lyssnade tidigare på de fyrar som var igång på 600m och visst hörde jag LA- och DL-fyrar på mina trådar i skogen, men det kändes inte så spännande.
 
Hur mycket ERP har flygfyrarna? Har hört stora delar av Sveriges flygfyrar med min 80 loop och 160m dipol. Brukade ofta lyssna över dem årligen vid jul och nyårshelgerna.
 
Last edited:
Apropå antenner för mellanvågs-DXarna var vi tre grabbar som för 40 år sedan for ut till nån stuga i obygden och drog låååånga kablar över omgivningen. En av kompisarna jobbade på Televerkstaden och hade gott om tråd.

Den andra kompisen förbluffade oss med sin nya antenn hemmavid som var märkligt effektiv. Hans lillebror hade fått en "Slinky" i julklapp, en sån där blank mjuk fjäder med ca 10 cm diameter. Satte man denna leksak i en trappa så "promenerade" den utför. Hursomhelst hade lillebrorsan haft sönder sin fjäder så den inte längre fungerade som tänkt. Storebror DX-lyssnaren hängde upp den i en gardinstång i hyreslägenheten och anslöt den till radion och hörde saker som knappt gick att höra på våra långa ledningar i obygden. Kan nån teoretisera över detta?
 
En riktig tokrolig antenn. SWR ändrar sig beroende på hur hårt man sträcker antennen. Här kan man dra skrönor om bredbandighet och litenheten. Visst gick den att sända med. Men någon höjdare var det inte.
 

Attachments

  • SLINKY_1.jpg
    SLINKY_1.jpg
    70,3 KB · Views: 210
  • SLINKY_2.jpg
    SLINKY_2.jpg
    58,9 KB · Views: 179
  • SLINKY_3.jpg
    SLINKY_3.jpg
    71,1 KB · Views: 180
Haha..:) jasså det är fler som haft fjäder-antenn, och dessutom sänt på den? Men iden är ju lysande, dra in ett snöre i schacket och justera swr genom att ta in eller släppa ut nån decimeter. Hala in några meter och byt band... :D
 
En riktig tokrolig antenn. SWR ändrar sig beroende på hur hårt man sträcker antennen. Här kan man dra skrönor om bredbandighet och litenheten. Visst gick den att sända med. Men någon höjdare var det inte.

En sådan antenn har jag till mina QRP riggar,fungerar fint.

Stig SM7DYZ
 
Back
Top