Det är för lätt att ta cert

Hej på Er alla.
När jag 1951og mitt cert var några av de viktigste kraven att man var lämplig som person d.v.s
- Att man följde de förskrifter som fanns.:
- Att man använda ett vårdat språk, d.v.s. utan svordomar och liknande.för att föra fram sina synpunkter i tal eller skrift.
- Att man visade empati och respekt för sin omgivning.i uppträdandet på banden och övrigt..

Sammanfattat innebär det att man inte når någon framgång och trovärdighet om detta inte uppfylls..
Med vänlig hälsning
// Thord.
..

Den primära avsikten med den personundersökning och lämnandet av referenser som förekom tidigare var att den blivande radioamatören skulle vara politiskt pålitlig, Att man även förväntades vara skötsam och trevlig var något man "fick på köpet".

Dessutom spelar amatörradions rekryteringsbas vid den här tiden in. De flesta var antingen välkammade läroverksynglingar eller något äldre personer som ofta lärt sig telegrafi i det militära. Dessa tillhörde nästan undantagslöst en allmänt skötsam kategori i samhället. Att vara radioamatör var dessutom en merit i allmänhet.

Tyvärr har mycket förändrats påtagligt till det sämre, och inte ens en återinförd personundersökning kan nog återställa det tillstånd som rådde tidigare.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
För att få lite överblick. 1951 var 62 år sedan. Sextiotvå... 1987 tror jag att jag tog cert och även då gjordes personundersökning.
 
ref: Thord/BDQ's inlägg här ovan.

Fick själv mitt C-cert drygt ett decenium efter Thord och det gällde samma förutsättningar då.

Ett litet exempel på hur respekten för "myndigheten" kunde yttra sig:

Något år tidigare hade en ung man en praktikplats vid en radio/TV-verkstad. Det hade lyckats honom att koppla in en kolkornsmikrofon från en telefonlur i katoden på lokaloscillatorröret i en träradio. Han testpratade och kunde höra sig själv i en mellanvågsmottagare någon meter bort.

Ute på gatan passerade då en orangemålad Duett. Det blev svettigt att snabbt koppla bort mikrofonen och Herr TV-reparatören hade roligt åt ynglingens nervositet när denne tvekade att visa sig ute senare på eftermiddagen.

Huruvida ynglingen densamme blev "politiskt pålitlig" senare i livet kan kanske diskuteras, men han har i alla fall certet kvar ännu, och därtill i uppgraderad version.

Janne
 
Intressant!

Då och då så kryper det fram lite av varje här. Folk som sänt på MW och BC-band på KV och FM-"bandet", eller C-amatörer som bytt kristall mot OSC. Men då beskrivs det som en preskriberad lustig annektdot och inte den sammhällsomstörtande och högkriminella verksamhet som senare generationer gjort eller rent av gör sig skyldig till...
 
Det verkar som det senare Lasse.
Jag kanske skulle ta bort min avatar eller byta den...?
(den verkar provocerande)
 
Under alla tider har det förekommit överträdelser av olika slag, men nu är det värre än någonsin tidigare..
Att luta sig mot tidigare förhållanden legitimerar inte ett dåligt uppträdande här på Forumet eller på banden.
Vad vi glömmer det är att många utomstående, icke radioamatörer, kan läsa och lyssna.

Alla MÅSTE visa respekt mot sin omgivning, därför har jag många gånger skrivit att en satsning på
vett och etikett är en av flera viktigaste egenskaperna man skall uppfylla.för att få ha ett ecrtifikat
Kan man inte det så bör man samla frimärken istället, då kan man svära och domdera efter behag.
.
Hälsningar // Thord.
 
Det talas mycket om, på många trådar, hur väldigt lätt det är att ta amatörcertifikat numera. Själv har jag inte varit aktiv på en väldig massa år (men fick ett "ryck" rätt nyligen) och har inte en susning om vad som krävs för att ta cert i dag. Finns det någon som kan tipsa om var man kan ta reda på vilka krav som ställs numera? Vore intressant att veta när man försöker följa debatten...
SM0APK
Stig
 
Bestämmelser angående radioanläggning
I Radiosändare 1967 av Åke Westh står följande att läsa
Citat
Tillstånd beviljas endast svensk medborgare, som är känd för redbarhet och ordentlighet samt i övrigt prövas lämplig att inneha dylikt tillstånd och som förvärvat föreskrivet amatörcertifikat.
Slut citat

Det beskriver väl respekt mot sin omgivning och gott uppträdande.
Att det skulle vara lätt med att ta cert idag är svårt att bara svara rätt ut på. När jag tog certet var det många som lade pannan i djupa veck inför teknikprovet, samma gäller säkerligen idag också.
 
Under alla tider har det förekommit överträdelser av olika slag, men nu är det värre än någonsin tidigare..
Att luta sig mot tidigare förhållanden legitimerar inte ett dåligt uppträdande här på Forumet eller på banden.
Vad vi glömmer det är att många utomstående, icke radioamatörer, kan läsa och lyssna.

Alla MÅSTE visa respekt mot sin omgivning, därför har jag många gånger skrivit att en satsning på
vett och etikett är en av flera viktigaste egenskaperna man skall uppfylla.för att få ha ett ecrtifikat
Kan man inte det så bör man samla frimärken istället, då kan man svära och domdera efter behag.
.
Hälsningar // Thord.

Det här med dagens förfall vad det gäller moral och vett och etikett är en favorit i repris och har diskuterats så länge det funnits mer än en levande generation.

Men jag håller med om vi ska tänka på vad vi skriver. Framför allt ska vi undvika att klandra och håna amatörkollegor som sysslar med andra intresseinriktngar än en själv. Allt som sägs som talar mot oss kommer vi att få äta upp. Allihop!
 
Last edited:
Hej

Ett par lösa tankar från en något säkerhetsmedveten hjärna.

Man brukar säga att "lås på dörren är till för hederliga människor". Alltså: det håller hederliga människor hederliga. Om man har en uppsättning regler och inte håller uppsikt på att de efterlevs, börjar folk långsamt att bryta mot dem. Efter ett tag bryts det mot reglerna "eftersom alla andra också gör det" och "ingen verkar bry sig". Detta beteende kräver dock en sak till: att det upplevs som ett brott utan något offer. Ingen vettig människa vill åsamka andra skada, men att sända med lite för hög effekt eller med en otillåten antenn "går nog bra".

Detta är inte en ursäkt, utan bara en observation. Jag tror personligen inte på "alltings allmäna sönderfall". Mänskligheten är den samma som förr - på gott och ont. Det är upp till var och en av oss att förstå att vara sändaramatör innebär att vi ingått ett avtal - vi får några privilegier och avkrävs att följa de regler som följer med i avtalet. Och gör vi fel och blir tillsagda är det bara att ta lärdom och göra rätt.
 
Last edited:
Nu börjar den här tråden tappa den röda tråden. Jag vill be er att hålla er till ämnet.

Den här tråden handlar om huruvida man borde dela upp amatörradiocertifikatet i tre olika nivåer med den första nivån som ger radioamatören befogenheter att sända på 10-meter/VHF/UHF med en CE-märkt FM-station. På den här nivån får man lära sig allt om bandplaner, anrop, hur man uppför sig och annat som handlar om själva handhavandet.

Samtidigt som man kan komma igång på de högre banden kan man plugga vidare för att få tillgång till allt vad amatörradiohobbyn har att ge.

Genom att dela upp certet i olika nivåer kan man ge de blivande radiooperatörerna en bättre grund att stå på då man får en mer gedigen utbildning. Utbildningen får gärna sträcka sig över en termin eller två och kan ske i studiecirkelform. Har man inte tid att gå i studiecirkel kan man studera på egen hand hemma. (Ungefär som att ta körkort. Man kan gå i körskola eller övningsköra på egen hand.)
 
Jag tror att ett sådant upplägg med två (eller tre?) nivåer vore utmärkt. En grundläggande nivå med tillgång till 28 MHz och uppåt, med en barfota rigg om max 100 W. Det skulle ge 28 MHz en välbehövlig puff, för visst är det underutnyttjade megahertz? DX är fullt möjligt på 10m varför en kortvågskänsla kan infinna sig. Mycket vore vunnet med relativt liten insats. Man kan få QSO-erfarenhet, riggar och antenner och överhuvudtaget en uppfattning om man gett sig in på något som man vill fortsätta med - allt i ett behändigt format. Nästa steg är kanske 14 MHz och för det krävs nästa nivå med BETYDLIGT ökade kunskaper, men moroten som 28 MHz och uppåt gett borde vara tillräcklig för att locka till den nivån.

Poängen är att det finns något att sträva efter, något som kräver mer kunskap men också ger mer, när man väl kommit dit. Jag kan inte tänka mig annat än att det måste infinna sig någon sorts tomhet idag när man fått signal och plötsligt står inför alla dessa val... Oj, vad ska jag göra nu?? Med det föreslagna systemet skulle man över tid få kunna bilda sig en uppfattning om "vem man är" i hobbyn. SSB-aren, CW- eller digitalmodaren, 160-meters antennfanatikern eller den mer diskrete 28 MHz enbands-beamaren, eller 2/70 kanalprataren... Ja, du fattar.
 
Last edited:
Jag är ganska övertygad om att precis detta att ha något att sträva efter är en av nycklarna till en framtid för amatörradion. I radions barndom var det strävan efter att få tillgång till ny teknik som drev på men där har tekniken och industrin på många sätt sprungit ifrån oss. Rent strategiskt borde då vara rätt att hitta ett annat sätt att främja utveckling i hobbyn. En god start på detta är att skapa driv genom flera certifikatsklasser. Problemet är att just den metoden användes för ett annat syfte från början och det är en pedagogisk nöt att knäcka. just att få alla att förstå varför det är bra för amatörradion med flera certifikatsklasser. Inte för att reglera och hindra utan för att främja utveckling genom kompetens höjning. Sen räcker det ju inte på långa vägar med bara certifikatsklasser de är bara en av pusselbitarna. Tyvärr så tycker jag att det saknas strategiskt tänkande hos våra stora föreningar, de verkar hantera problemen taktiskt och kortsiktigt utan något speciellt mål i sikte

73/Kent SM7MMJ
 
Man skulle utan vidare kunna kopiera det brittiska licenssystemet med 3 klasser rakt av, eftersom det är logiskt och konsekvent uppbyggt samt har visat sig fungera. Däremot ska man inte överväga att införa en "oteknisk licens" som har endast prövning i trafikteknik.
Isåfall skapas en grupp "radioamatörer" som redan från början inte uppfyller de grundläggande definitionerna av vad som är amatörradio hos varken ITU eller PTS.

Precis som Kent/MMJ skriver är bristen på långsiktiga mål och visioner påtaglig hos de(n) stora föreningarna.
Det som jag själv tror mest skrämmer SSA är att förverkligandet av mål och visioner förutsätter medlemsinflytande.

Den som är intresserad av hur "modell och verklighet" går ihop kan läsa http://www.ham.se/attachments/pts-s...ng-narmare-forfall-ssa-visioner-2008-2010.pdf
och själv jämföra dagsläget med hur man tänkte sig att amatörradion skulle vara under 2010-talet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Sorry för lite OT men ändå.

Man kan efter att ha läst SSA:s skrotade visioner konstatera att nuvarande ledningsstil i föreningen inte direkt motsvarar vad som erfordras för att förverkliga de 2008 fastslagna visionerna och målen.
Dagens styrelse och ordförande arbetar definitvt inte efter tidigare fastlagda ssa-policies och styrdokument. Man kan undra vilka mål nuvarande ledning har?
Har någon sett dessa?
Vad vill ssa?

Den där vidöppna dörren flög just av gångjärnen efter den sparken Karl-Arne.

Kolla bara den allra sista meningen i dokumentet och värdera den mot tråden om granskning av ordförande och styrelse i samverkansgruppen.
Suck!
 
Jag är inte insatt i hur det brittiska licenssystemet fungerar. Hur gör man i andra länder?

Hur mycket teknik skulle det vara i en novislicens?
-Grundläggande hur radio och antenn fungerar för att omvandla ljud till radiovågor.
-Vågutbredning och för- och nackdelar med olika frekvensband.
-Att bli störd och att störa.
-Hur olika modulationer fungerar.
 
SM3KYH,
de tidigare visionerna är skrotade. SSA:s visioner och målsättning bygger idag på lösa anteckningar som ingen utanför styrelsen får ta del utav. Jag har tre gånger begärt att få läsa dem utan framgång.

I denna tråd redovisar SM0DZB hur färdriktningen för SSA plottas ut numer. Frågan till honom ställs utifrån måldokumenten beslutade 2004 och 2008 av två tidigare styrelsesammansättningar i SSA och hittas i inlägg 107. Resonemanget utvecklas fram till svaret från SSA:s ordförande i inlägg 113.

http://www.ham.se/pts-ssa-iaru-nrau/23325-ssa-forening-i-behov-av-perestrojka-5.html
 
Kunskapsinnehållet, "Syllabus", för de tre nivåerna för certifikat, Foundation, Intermediate och Full, i Storbritannien finns här:

Radio Communications Examinations

De flesta europeiska länder har två eller tre nivåer, och f.n. finns två nivåer, HAREC (T/R 61-02) vilket motsvarar "Full Licence" och Novice (Report (05)(06)), som ligger mellan Foundation och Intermediate, definierade i CEPT-rekommendationer.

Det är intressant att jämföra bredd och djup hos innehållet i Foundation-examinationen och det nuvarande svenska certifikatprovet, som SSA hävdar motsvarar HAREC-nivån.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top