Digital rundradio

SM4FPD

Well-Known Member
Ett tips är att idag lyssna på P1 klockan 12.10. ett program i ämnet kommer då.
Nya krafter för att skrota FM bandet är på gång, ett nytt försök med DAB.
Kanske tvingande denna gång som TV.

Tänk vad mycket radioskrot som kommer att hamna i återvinningen.
Man nämnde 3 miljoner rundradiomottagare.

de
FPD
 
Ett tips är att idag lyssna på P1 klockan 12.10. ett program i ämnet kommer då.
Nya krafter för att skrota FM bandet är på gång, ett nytt försök med DAB.
Kanske tvingande denna gång som TV.

Tänk vad mycket radioskrot som kommer att hamna i återvinningen.
Man nämnde 3 miljoner rundradiomottagare.

de
FPD
Jag kan inte påstå att en övergång till digitalradio är något jag ser fram emot.
Läste på en hemsida att marksänd digitalradio ger billigare sändningar,-för programföretagen, men inte för lyssnarna.
Övergången till digital-TV har gjort att det finns fler områden i Sverige där inte marksändningar kan tas emot. Vegetationen dämpar mer vid övergången till högre frekvenser. Och det skiter distributörerna i.
 
Jag kan inte påstå att det skulle påverka mig speciellt mycket, då jag ändå sällan lyssnar på skvalradio (med undantag för P1 nu)

Hemma sänder jag egen radio med en 49:- FM sändare från min dator till alla gammla träradios som jag har ståendes, då kan man välja utbudet själv, jag skulle ju kunna ansluta en sån sändare till EN centralt belägen DAB+ mottagare.

Fram tills för ett år sedan hade jag ingen radiomottagare för skvalradion hemma.
Det var då jag började bära in gamla träradios som jag hade i garaget.

FM-dxingen får väl ersättas med DAB+ DXing, på samma sätt som den övergick från AM till FM

Däremot blir det nog tyst i väldigt många bilar.
 
Last edited:
Oj va negativa ni var??
Jag trodde digitalt automatiskt var något bra. (ironi)
Nästa steg blir förstås att sända rundradion via internet som man gör med TV.
Steg två, stänga de stora sändarna och bara distribuera via Internet.
Steg tre, för att lyssna, man behöver mobiltelefon, läsplatta, platta, Ipad, dator etc. Och båder internetabonnemang och radio TV -avgift.

Därmed är trådradion ett faktum. Avsiktligt eller ej är en bra fråga.

Med "trådradio" kan företag och myndigheter styra vad vi skall höra på. De kan oxo få feedback från varje enskild lyssnare i form av data över vad vi lyssnar på och hur länge.
Ja som vi redan ser i diktaturer.

de
FPD
 
Höjde lite på ögonbrynen när P1 nämndes i samma andetag som "skvalradio". Längre från "skvalradio" är det svårt att komma. P1 utgör en diametral motsats till kommersiella etermedia.

En av orsakerna till att FM-rundradio har varit så svårt att bli av med i Sverige är FM-nätets höga kvalitet, både när det gäller täckning och ljudkvalitet.

För att få motsvarande täckning och kvalitet med DAB och dess släktingar behöver nätet förtätas, och då minskar inte driftkostnaderna i samma utsträckning.

Slutligen föredrar jag en statskontrollerad radio framför kommersiella etermedia ifall jag tvingas välja.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
När AM- och FM-sändningarna försvinner är det förmodligen slut med radiolyssnandet för min del. Undantaget möjligtvis P1 så är samtliga andra kanaler utsatta för vandaler som mellan musiken pratar en massa skit plus att programmen bryts av stup i kvarten av reklam. Dessa kanaler klarar jag inte av att lyssna på utan att bli förbannat trött i skallen. Sak samma med TV. De få gångerna det tittas så är det på de reklamfria kanalerna.

Men jag har förstått att de flesta "normala" människor numera är så hjärntvättade att de inte upplever vare sig skitsnacket mellan låtarna eller reklamen som störande. Tvärt om uppskattades den då det ger möjlighet till att hämta kaffe och ta paus. Tiderna förändras.

P1 får hänga med ett tag till här hos mig även om kvaliteten på programledarna sjunkit markant på bara några år. Allt oftare måste radion stängas av för att rädda humöret.

Det som däremot fungerar väldigt bra är mitt Spotify-konto utan reklam där egna låtlistor eller önskade sökval moduleras ut på två sändare på mellanvåg och FM-bandet. Det innebär att vi har tillgång till god lokalradio även om ljudkvaliteten inte är superduper efter dagens Hi-Fi-mått mätta. Men som skval i bakgrunden duger det bra.

Läste att VJX kommit fram tillsamma slutsats med träradios etc så något är vi tydligen överens om. :cool:

Men kan DAB+ verkligen bli en framgång. Möjligtvis om bilarna tvångsutrustas med sådana apparater så kommer de väl in i systemet om 5-15 år när de flesta av dagens bilar skrotats. Kanske samma med "hemstereon" men det tar nog ganska lång tid innan det nya är infasat. Eller vad tror ni?

/Bengt
 
På jobbet kan jag faktiskt bara lyssna på SR som når fram till plats jag sitter vid.. - det räcker för mig.

För många år sedan blev jag intervjuad i en undersökning i centrala Göteborg om vilken radiostation jag helst lyssnar på och visade mig ett antal logotyper på kommersiell radio. Jag svarade helt ärligt att jag hellre lyssnar på mellanvåg hemma och SR i bilen...
 
För så många år sedan, hade nog SR sändningar på MV också, men idag ett minne blott. Snart är endast internetradio tillgängligt!!

/Sven.
 
Nästa steg blir förstås att sända rundradion via internet som man gör med TV.
Steg två, stänga de stora sändarna och bara distribuera via Internet.

Steg ett är ju sedan länge avklarat!

Steg två är ju faktiskt intressant. Det känns lite som att den "genuina" radiokänslan visserligen försvinner, men vad är det för fel på Internet som infrastruktur? Ponera att det går att upprätthålla samma driftsstatus (eller till och med högre) i mobila bredbandsnät, varför skulle då inte Internet kunna vara bärare för rundradio?

Internet finns i varje hem, på varje arbetsplats, och mer eller mindre i var mans ficka. Helt klart är det en utmärkt bärare även för Rundradio.

Jag bor i Stockholms län men får inte in Nackamasten på köksradion, Uppsala går in fullt spett, men om jag vill lyssna på Radio Stockholm så får det bli via webben. Radio är visserligen kul, men om det är utbudet man är ute efter så är det väl struntsamma hur distrubutionen sker?

Hur ser ni på kabel-Tv? Är det okej, eller betraktas det som något "ofint" som tråd-Tv?

Och det är väl självklart att det behövs feedback? Det är ju helt bortkastat att lägga tid på en produkt/tjänst/whatever utan att veta om det uppfattas som bra eller dåligt. Hur ska det annars kunna förbättras? Vad är mest diktatoriskt? Feedback från lyssnarna (automatiskt eller ej), eller "vi bestämmer vad du vill lyssna på".

// VDT
 
Oj va negativa ni var??
Jag trodde digitalt automatiskt var något bra. (ironi)
Nästa steg blir förstås att sända rundradion via internet som man gör med TV.
Steg två, stänga de stora sändarna och bara distribuera via Internet.
Steg tre, för att lyssna, man behöver mobiltelefon, läsplatta, platta, Ipad, dator etc. Och båder internetabonnemang och radio TV -avgift.

Därmed är trådradion ett faktum. Avsiktligt eller ej är en bra fråga.

Med "trådradio" kan företag och myndigheter styra vad vi skall höra på. De kan oxo få feedback från varje enskild lyssnare i form av data över vad vi lyssnar på och hur länge.
Ja som vi redan ser i diktaturer.

de
FPD
Det finns en viss risk att den utveckling du utmålar, blir verklighet.
Som någon skrev i detta forum, delar av den är redan verklighet.
Men det jag menar är att svensk rundradio bara blir tillgänglig via internet.
Då visar sig digitalteknikens sämsta sidor. Ökade möjligheter att ta betalt, och hålla koll på vem som lyssnar på vad. Minskad tillgänglighet. En del politikers och partiers våta dröm är väl att massmedia inte lägger sig i vad dom håller på med, och att folk inte informeras. Som det är idag är det SR som ger den bästa informationen, och tar upp saker som över huvud taget inte avhandlas i dagspressen.
Rundradio skall vara som det är idag, man skall kunna fånga upp den direkt i luften, utan avgifter.
 
Är det "radio" när det sänds på Internet?
I norge används ordet kringkasting, för utsändning, via tråd, fiber, mellanvåg, FM.
Inte radio. na s,iljer på saken och mediat.
Vi har kallat det rundradio, eller Radio och menar utsändning av centralt skapad information i alla tider, och fortsätter att kalla det radio när det är trådistribuerat.

DAB skulle då betyda Digital Audio Broadcast, dvs inte radio. Även om det distribueras med Radio.

Dvs senskt ord för kringkasting, ellar broadcasting saknas, eller?
Podcast kanske???

För övrigt håller jag med KA och andra om att det enda lyssningsbara är P1.
Extremt duktiga journalister och fantastiska program. Man får något tillbaka om man säljer sin tid för att lyssna.
Något som kanske vi inte får höra i framtiden för det är ju dyrt att skapa sådant.
Vi har där minsta risken att bli lurade.
Störst chans att det som sänds är sant.

Idag verkar sanning vara, eller bli bristvara.
Ja man kan kalla det för allmän fördummning oxo.


de
FPD
 
Det där är typiskt radioamatörtänk. Hur stor del av den s.k. allmänheten tror du har batteridrivna "transistorradios" liggande i beredskap med fräscha batterier?

Jag är ganska så säker på att "beredskapen" att nå internet är avsevärt högre. Lapptopps med batteri, surfplattor, smartphones, till och med de enklaste mobiler har webbläsare. Allt detta har laddningsbara batterier och används till vardags, helt klart ligger det närmare tillhands 2013 än att ta till stenåldersradion.

Dessutom återfinns VMA informationen på hemsidor, facebok, twitter och andra media. Det är alltså inte idag nödvändigt att ta emot denna information fonetiskt. Tillgängligheten är avsevärt högre via internet än lokalradion.

// VDT
 
Det där är typiskt radioamatörtänk. Hur stor del av den s.k. allmänheten tror du har batteridrivna "transistorradios" liggande i beredskap med fräscha batterier?

Jag är ganska så säker på att "beredskapen" att nå internet är avsevärt högre. Lapptopps med batteri, surfplattor, smartphones, till och med de enklaste mobiler har webbläsare. Allt detta har laddningsbara batterier och används till vardags, helt klart ligger det närmare tillhands 2013 än att ta till stenåldersradion.

Dessutom återfinns VMA informationen på hemsidor, facebok, twitter och andra media. Det är alltså inte idag nödvändigt att ta emot denna information fonetiskt. Tillgängligheten är avsevärt högre via internet än lokalradion.

// VDT

Jag har till och med en handvevad radio, med ficklampa och laddutgång för mobiltelefonen :) (fick den som reklamgåva, ingen kvalitetsprodukt men den fungerar)

Att nå internet när strömmen har gått är i princip omöjligt för dom flesta människor.

Vi hade ett planerat stömavbrott här (som grannen inte hade hört talas om) så han kom över till mig för att höra vad som hände.

Jag satt och såg film på min laptop, amatörradion stod i gång och skvalade och för att få fram informationen om hur långt avbrottet skulle vara så delade jag ut internet från min mobiltelfon till min laptop via WiFi så vi kunde surfa.

Han hade ingen laptop, ingen mobiltelefon som kunde dela ut WiFi och hans fiberkonverter/router var strömlös.
Han hade kunnat surfa med sin mobiltelefon lika gärna men han tänkte inte ens den tanken.

I ett skarpt läge när strömmen är borta över ett större område lär ju dock inte det fungera heller, då tusentals människor kastar sig på telefonerna för att starta spotify (det får ju inte bli tyst) och några till försöker surfa via mobiltelefonbaser som går på reservkraft och ett internet som också drabbas av infrastrukturstörningar.

Nej, radio är bra och viktig infrastruktur, bara vi lyckas lära den moderna människan vikten av att ha en batteriradio med fräsha batterier hemma.

Kanske dags att trycka upp en ny "Om kriget kommer" och distrubiera till samtliga hushåll, fast med mera tonvikt på fredstida besvär som stora elavbrott, översvämmningar och utsläpp och hur man förbereder sig på det.

Visst har många mobiltelefoner en inbyggd radio, men den är ofta usel och fungerar bara med kabelheadset, dessutom dränerar den ju telefonen på ström rätt effektivt.
Lyckligtvis har ju moderna telefoner så dålig batteritid så dom flesta har tvingats skaffa en bil-laddare, då kan man ju lyssna på bilradion medans man laddar telefonen i bilen.
 
Last edited:
Höjde lite på ögonbrynen när P1 nämndes i samma andetag som "skvalradio". Längre från "skvalradio" är det svårt att komma. P1 utgör en diametral motsats till kommersiella etermedia.


Slutligen föredrar jag en statskontrollerad radio framför kommersiella etermedia ifall jag tvingas välja.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Är helt enig med dig AOM!
Min favoritkanal är på dagarna just P1.
Jag inhandlade ett par rejäla hörselskydd med inbyggd FM-mottagare för några år sedan. Kopplar av utomhus med ved/ris-huggning samtidigt som jag lyssnar på P1. Favoritprogrammen är 1230-ekot och intressanta informationer efter kl 1700.
P4: Ja, när jag vill veta vad som händer lokalt.
P3: Hur lågt kan man sjunka? Ibland när jag "bläddrar förbi kan man inte undgå att höra program riktade till ungdomen. Man försöker ibland vitsa med anspelningar på folkgrupper, fyllesvin m m. Dessutom behandlas svenska språket på ett konstigt sätt. Vad betyder "skitgott"?

TV.
Vi har Kanal Digital med en uppsjö av TV-kanaler. Har gjort en favoritlista där SVTs kanaler ingår plus några "faktakanaler" bl a History Channel.
Tittar mest på TV1/2 och Kunskapskanalen.
Ibland kan det vara något intressant på de reklamfinansierade men retar mig på detta "flaxande" med kameran. Så fort en intervjuad person slutat prata växlar kameran blixtsnabbt till nästa person. Samma sak när man visar något intressant. Kameran dröjer aldrig kvar på en scen eller föremål så man får inget riktigt begrepp eller behållning.
Jag betalar gärna en TV-licens för att slippa reklam och komprimerade utbud.
Jo, jag glömde att nämna att BBC-knowledge ingår i min favoritlista. Oftast mycket bra program. Här går det lugnt och sansat till.
Är det någon som vet hur BBC är finansierat? Betalar engelsmännen någon TV-licens?

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Är det någon som vet hur BBC är finansierat? Betalar engelsmännen någon TV-licens?

73
Bengt
SM6APQ

Ja de har TV-licens, där intäkterna huvudsakligen kommer i från. BBC i likhet med SR och SVT ett statligt public service företag, men de har också lite intäkter som bl a finansierar BBC World Service via ett kommersiellt dotterbolag om jag minns rätt. Som många andra kommer även intäkter från egna produktioner och produktion av program åt andra aktörer.

Public Service är visst inte bara BBC, även några av de kommersiella kanalerna räknas dit. Jag tror också det var britterna som myntade uttrycket Public Service.

Detta är ungefär det jag vet som intresserad av media från utlandet och gammal DX-are..
 
Last edited:
Jag har till och med en handvevad radio, med ficklampa och laddutgång för mobiltelefonen :) (fick den som reklamgåva, ingen kvalitetsprodukt men den fungerar)

Att nå internet när strömmen har gått är i princip omöjligt för dom flesta människor.

Vi hade ett planerat stömavbrott här (som grannen inte hade hört talas om) så han kom över till mig för att höra vad som hände.

Jag satt och såg film på min laptop, amatörradion stod i gång och skvalade och för att få fram informationen om hur långt avbrottet skulle vara så delade jag ut internet från min mobiltelfon till min laptop via WiFi så vi kunde surfa.

Han hade ingen laptop, ingen mobiltelefon som kunde dela ut WiFi och hans fiberkonverter/router var strömlös.
Han hade kunnat surfa med sin mobiltelefon lika gärna men han tänkte inte ens den tanken.

I ett skarpt läge när strömmen är borta över ett större område lär ju dock inte det fungera heller, då tusentals människor kastar sig på telefonerna för att starta spotify (det får ju inte bli tyst) och några till försöker surfa via mobiltelefonbaser som går på reservkraft och ett internet som också drabbas av infrastrukturstörningar.

Nej, radio är bra och viktig infrastruktur, bara vi lyckas lära den moderna människan vikten av att ha en batteriradio med fräsha batterier hemma.

Kanske dags att trycka upp en ny "Om kriget kommer" och distrubiera till samtliga hushåll, fast med mera tonvikt på fredstida besvär som stora elavbrott, översvämmningar och utsläpp och hur man förbereder sig på det.

Visst har många mobiltelefoner en inbyggd radio, men den är ofta usel och fungerar bara med kabelheadset, dessutom dränerar den ju telefonen på ström rätt effektivt.
Lyckligtvis har ju moderna telefoner så dålig batteritid så dom flesta har tvingats skaffa en bil-laddare, då kan man ju lyssna på bilradion medans man laddar telefonen i bilen.


Visst är radio många gånger mycket bra. Men man kan ju vidareutveckla tekniken. Ett automatiskt pushat massmeddelande till samtliga mobiler inom området för "fredstida besvär". Födda efter -85 lär ju helt klart relatera till att få informationen på ett, för dem, naturligt media och det är knappast SR P4.

Jag får dessutom lite vatten på min kvarn när du själv surfar ut på nätet för information. Vad var det för fel på lokalradion? ;)

Glöm det där med att trycka upp, numera får du nog fixa en "app" istället. Fast grunden är att dessa filurer som inte har två extra burkar med Bullens pilsnerkorv i skafferiet ändå inte kommer intressera sig för någon information ändå. Alltså måste behovet tillgodoses på filurernas plattformar - mobiler, surfplattor m.m. Och om de allt förmodan lyssnar på radio, så är det inte SR utan nån dunka-bunka kanal vars programledare är någon pinsam 50-åring som skriker som en fjortis mellan reklaminslagen :eek:

// VDT
 
Back
Top