dipol 27mhz

deltaco

Member
hur lång skall radialerna vara för en dipol antenn på 27mhz bandet hoppas på svar
å går den å göra med koppar rör då jag ska lätt sätta ut den från balkongen å kunna ta in den lätt igen mvh deltacos
 
En dipol brukar vara en halvvåg.
Dvs 300 / 27,125 MHz = 11,06 m, /2 = 5,53 m.
Oftast brukar man kompensera med våghastigheten vilken för tråd och smala rör kan vara omkring 95 procent, dvs halvvågen blir då 5,26 m. Matas oftast i mitten med balun.
En dipol har inga radialer.
Menar du en GP så kan du göra alla spröt en kvartsvåg.

de
Roy
SM4FPD
 
hjälp

En dipol brukar vara en halvvåg.
Dvs 300 / 27,125 MHz = 11,06 m, /2 = 5,53 m.
Oftast brukar man kompensera med våghastigheten vilken för tråd och smala rör kan vara omkring 95 procent, dvs halvvågen blir då 5,26 m. Matas oftast i mitten med balun.
En dipol har inga radialer.
Menar du en GP så kan du göra alla spröt en kvartsvåg.

de
Roy
SM4FPD

om man skall linda en dipol med el tråd hur skall detta se ut hittar inga som helst bilder på hur dom bygger den modelen vill inte ha två trådar som hänger genom hela lägenheten sök tips å bild hjälp sökes mvh björn ps den ska funkera på 27.555
 
Det är ungefär som att du ber om hjälp med att med 100Kr få det att se ut som om du hade 10 000kr för att handla med.......skämt åsidå deltaco (vem är du?)

Googla på magnetic loop!
 
Ja vad menar du deltaco? Linda en dipol?
el tråd? är det bestämd artikel på spanska för "tråden"?
Menar du verkligen 27mhz, millitimzäta? Mitt förra svar var för MHz Mega Hertz.
Kör man på milliHerts så kanske det krävs förlängningspolar.

Om du menar förlängningspolar, dvs spolar på antennen för att göra den mindre, så är det avancerad matematik och knappast något för nybörjaren at räkna på.
Det finns beräkningsprogram för detta på nätet.

Att börja med en helt vanlig dipol enligt länken som SM4VEY gav, kan ge en del kunskap. När du väl behärskar antennbyggen av den typen kan man börja med GP anennen.

de
SM4FPD
 
27.555 MHz

Ja vad menar du deltaco? Linda en dipol?
el tråd? är det bestämd artikel på spanska för "tråden"?
Menar du verkligen 27mhz, millitimzäta? Mitt förra svar var för MHz Mega Hertz.
Kör man på milliHerts så kanske det krävs förlängningspolar.

Om du menar förlängningspolar, dvs spolar på antennen för att göra den mindre, så är det avancerad matematik och knappast något för nybörjaren at räkna på.
Det finns beräkningsprogram för detta på nätet.

Att börja med en helt vanlig dipol enligt länken som SM4VEY gav, kan ge en del kunskap. När du väl behärskar antennbyggen av den typen kan man börja med GP anennen.

de
SM4FPD

jag vill kunna ha den för runt 27.555
med den så jag behöver typ hur många meter tråd och gärna en bild hur det ska se ut för att bli så bra som möjligt
 
alexsjloop

Det är ungefär som att du ber om hjälp med att med 100Kr få det att se ut som om du hade 10 000kr för att handla med.......skämt åsidå deltaco (vem är du?)

Googla på magnetic loop!

jag har kolat in den loopen å den verkar redigt bra men kan verkligen det stämma tycker
den är för liten men vad vet jag ?? jag är en kille som hållt på från å till med radi men jag är inget proffs därför jag frågar om tips å lite råd
 
Det fina med den magnetiska loopen är att den inte tar så mycket plats och att den har bra effektivitet. Den är dock smalbandig (Högt Q-värde) och man måste kunna komma åt den för att stämma av den när man byter frekvens.

Om det finns sändaramatörer i din närhet rekommenderar jag att du ber dem visa och förklara, det är ofta svårt på ett forum. Men om du har lite tålamod så kan du googla fram väldigt mycket information om den magnetiska loopen, det mesta är visserligen på engelska.....but hey, that's life deltaco.

Lycka till

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
magnetisk loop

Det fina med den magnetiska loopen är att den inte tar så mycket plats och att den har bra effektivitet. Den är dock smalbandig (Högt Q-värde) och man måste kunna komma åt den för att stämma av den när man byter frekvens.

Om det finns sändaramatörer i din närhet rekommenderar jag att du ber dem visa och förklara, det är ofta svårt på ett forum. Men om du har lite tålamod så kan du googla fram väldigt mycket information om den magnetiska loopen, det mesta är visserligen på engelska.....but hey, that's life deltaco.

Lycka till

73 de Bjarne/SM7FBJ

tack för dina goda råd har dock varit inne på alexjloops hemsida där håller han nu på att bygga så han kan fjärstyra en antenn uppe på taket med så det kanse är intresant för er radioamtörer med men jag måste säga den verkar helt klart grym men den lilla lopen i den stora loopen vet jag inte va den gör för nytta med mvh deltaco

här kan du se den om du har lust YouTube - ‪Top of the roof magnetic loop project - part 1‬‎

vad kan tullen kosta från usa å hit
 
kanse trode det va usa

Brasilien är det väl frågan om här. Moms får man väl betala också.

mvh/Eric

jag förstog det som hans företag är i brasilien men han bor i usa jag har ärligt inte en susning men nyfiken på vad det kán kosta mvh björn
 
Här ser man tydligt hur själva matarloopen är konstruerad.

Och här har du en komplett loop där man ser hur den är byggd.

73 de Bjarne
 
Back
Top