Diy mottagare

Hej metric det var någon vänlig person som, svarada på min annons efter en vecka
att han hade ett kretskort med ett UV916 tuner och det satt ett saw filter G1966
på det också så det är bara att leta vidare efter fler komponter till det projektet.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej efter en förfrågan om det gick att köpa Liz wire ifrån Geoffrey Roberts i England
så svarade han mig att han inte säljer litz wire något mer så det blir att använda
emaljerad koppartråd eller som det heter på Elfa lackad koppartråd.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej och tack för hjälpen med Emaljerad koppartråd bobinen med 1mm Cu tråd 14m
borde räcka.Jag visste om en engelsk sida där man kan köpa Emaljerad koppartråd
nu behöver jag inte det.

mvh Lasse sm0ydo
 
Inte så svårt att hitta lackad koppartråd.
Electrokit.se har också.

Så kan man slakta transformatorer och gamla relän och få en livstidsranson.
 
Ja jag har några olika transformatorer bla en Trafo ifrån en Xelex förstärkare med 50 V
eller 100 V utgång det finns lite olika tjocklek på Cu tråd på den.Den tjockaste
Cu tråden är 2mm i diameter och den tunnaste är 0.83mm.

så det blir antingen Svebry eller Elektrokit vi får se.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej i originalbyggbeskrivningen av mottagaren använder dom en 2N5484 JFet transistor
jag har inga sådanna men jag har en påse med N-channel JFet som heter J305

Enligt data bladet på J305 så verkar det att vara så att 2N5484 är komplettär med J305
så det kanske går lika bra att använda J305 istället vad jag kan förstå.

Jag bifogar databladet på J305 om någon kan undersöka saken

mvh Lasse sm0ydo
 

Attachments

  • J305.pdf
    96,4 KB · Views: 84
Hej jag har byggt och provat radion med Jfet:en jo den fungerar men jag har ingen
vidare lång trådantenn att prova med men jag har konstaterat att Jfet:en stänger av
sig och sätter på sig beroende på vilket läge som rotorn har på vridkondensatorn.
när rotorn är halvvägsurvriden så klipper Jfet:en av och när rotorn är helt urvriden
så går Jfet:en igång.Är det batterispänningen som är för hög eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Transistorerna ser mycket lika ut så det är nog inget problemmed J305.
Kanske måste du justera bias-strömmen.
Prova med att variera sourcemotståndet.

/Micke
 
Hej Micke jag har nog glömt bort att säga att jag har köpt en påse med
2N5484 ifrån Bhiab som jag har i mottagaren ljust nu på en 3polig dinkontakt
med dito sockel

mvh Lasse sm0ydo
 
Har du transistorn monterad på en DIN-plugg?
Smart förvisso men i HF-sammanhang inte så bra med långa ben/trådar till DIN-honan, vidare till transistorn.

Dessutom adderas det en del kapacitans mellan transistorns ben från plasten i sockeln och pluggen, förmodligen därav det slutar svänga.
 
Ja jag provade med att löda Jfeten direkt på vridkondensatorn jag lödde gaten direkt
på statorn på kondingen och Source och drain var anslutna dit dom skulle nu funderar
jag på att byta ut 2k2 motståndet mot en vridpot och testa igen.

mvh Lasse sm0ydo
 
Jag tänkte löda om Feten när jag upptäckte att Bhiab har skickat fel transistor till mig

dom har skickat mig en som heter 2N5458 istället för 2N5484 det är kanske därför som

kopplingen inte fungerar som den ska.Jag kollade i mailet vad jag skrev vad jag skulle
ha och det var 2N5484.

Jag får börja om.

mvh Lasse
 
Hej med 2N5484 transistorn så fungerar mottagaren man hör en del stationer men
jag har ingen riktig antenn jag har bara en tråd liggandes på golvet Jag har för
mig att när man använder en toroidkärna så får man höga Q värden.

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top