DMR - MD-380 hur programmera så att..?

SM0PRZ

Active Member
Hejsan!
Vår hobby är ju som ett stort träd med en massa grenar och det verkar växa ut nya sådana hela tiden. Jag vill gärna pröva på det mesta och har nyligen införskattat en DMR radio, MD-380. Har lyckats programmera in så att den scannar via inprogrammerade zoner och jag kan både höra och prata med omvärlden...Men en sak är nog felprogrammerat. När jag ex sänder över SK0RMQ eller SK0NN så måste jag vänta ca 6-7 sekunder när motstationen har sänt klart - till den gröna lampan slocknat på radion som indikerar att "nu kan du sända". Trycker jag in tidigare så kommer jag inte in på repeatern. Ni som är bekanta med DMR förstår säkert vad jag menar och jag HOPPAS någon kan dela med sig av ett tips på hur jag ska ändra inställningen i radion så att jag kan prata utan detta dröjesmål som ju är väldigt irriterande! Annars så är detta med DMR riktigt spännande tycker jag!!

Tack på förhand och 73
//Leffe
 
Vid TX Admit finns en inställning som har med dupload_2016-3-7_18-34-57.png et att göra.
Jag ställer in "Color code free" men det kan ju heta olika i din mjukvara.

upload_2016-3-7_18-34-57.png


Lycka till.
 
Tackar så mycket för svaret!! NU fungerar det som vi vill men det blev en någon annorlunda programering som jag försöker bifoga här utifall någon annan har nytta av att se våra inställningar. MD380.jpg
 
Back
Top