Driftövervakningsprogram för PC/Win?

Skalmannen

Well-Known Member
Har ett problem som består i att min fjärrstyrda dator med SDR-mottagare stänger
ner okontrollerat och oregelbundet. Gissar att det ibland är mjukvarurelaterat, men ibland även
kortare strömavbrott som är orsaken. Datorn (bärbar) och modem/router har även batteridrift.

Söker ett enkelt program/lösning att installera på en annan dator i det lokala nätverket, som kan skicka
ett mejl när SDR-datorn går ner (inte svarar längre) eller när den går över på batteridrift.

Finns massor av övervakningsprogram att tanka hem, men jag är inte intresserad av
att kontrollera själva trafiken i nätverket. Vill bara få veta när min SDR-dator inte hänger med längre.

Finns det någon som har tips på hur jag kan lösa detta? Tack på förhand!
 
Ibland kan man i BIOS-inställningarna kunna ställa in så att datorn alltid startar upp efter strömavbrott, det kanske skulle vara en enkel lösning på ditt problem. Standardinställningen är att om strömmen går så startar inte datorn om.

Man brukar även kunna ställa in så att den ignorerar eventuella fel vid uppstart, t ex att tangentbord eller skärm saknas.

// Åke
 
Hej, Åke, tack för svar!

Jag hittar tyvärr ingen sådan inställning i BIOS. Antagligen är datorn av en alltför billig modell. Dessutom kvarstår
problemet när datorn går ned pga mjukvaruhaveri, och min teori är att det är vad som oftast orsakar stoppen.
Ska undersöka om funktionen WOL kan vara användbar för att starta upp igen, men det hade ju varit fint att få
någon sorts notifiering om när det är dags… dessutom kanske man med en tidsstämpel lättare kan härleda vad som
gick fel och orsakade stopp.
 
Dessutom kvarstår
problemet när datorn går ned pga mjukvaruhaveri, och min teori är att det är vad som oftast orsakar stoppen.

Har du möjlighet att hitta programvara som passar dig i Linux istället?
Min erfarenhet av att köra servrar i olika sammanhang är att Linux är betydligt stabilare än Windows som operativsystem.
Dock hjälper inte operativsystemet om de applikationer du kör är dåliga förstås.

// Åke
 
Tack för alla era tips! Har konfigurerat datorn att gå ned i viloläge när batteridrift inträder. Nästa steg blir att få till en WOL-lösning. Än så länge har jag bara fått det att funka från en annan dator i nätverket, men det ska även gå att göra det från externt håll. Löser åtminstone tillfälligt problemet med strömavbrott. Om datorn går ned för att Windows/minnet kraschade verkar det inte gå att starta den med WOL, som tycks kräva en kontrollerad avstängning.
 
Om det räcker med att pinga datorn i andra änden så skulle du antagligen kunna använda on-linetjänsten Pingdom. Det går att sätta upp ett gratis konto för en server. Det används av många för att övervaka om webservrar är uppe - då med http - men skall gå att konfigurera så att det räcker med pingsvar.

Antagligen skulle även det här programmet ping monitor kunna användas om du vill installera lokalt. Har dock ej testat det själv.

Greger / SM7JKW
 
Just nu står "projektet" still eftersom jag inte får WOL att fungera från extern adress. Kör Teamviewer 9 som stödjer detta, men datorn vaknar inte på kommando. Har öppnat aktuella portar (7 och 9 UDP) i routern, men det hjälper inte. Har försökt port-scanna från olika sajter på nätet, men det blir time-out på både 7 ochh 9. (Vilket det för övrigt blir även på vissa andra portar som jag vet är öppna). Måste jag kanske konfigurera routern att svara på ping för att dessa tester (och WOL via Teamviewer) skall funka? Liksom tidigare fungerar WOL utmärkt inom det lokala nätverket, vilket jag tolkar som att datorn är rätt konfigurerad.

SMGLD: tack för länk! Dock så intalar (inbillar?) jag mig att jag har kommit förbi det steget eftersom det fungerar när jag skickar WOL i det lokala nätet?
 
Last edited:
Är du säker på att det är öppet hos din bredbansleverantör för trafik in till din dator?
 
Jag hade liknande problem där man ibland inte kom igenom på flera olika portar, bara på vissa basstationer och modem och ibland olika tider på dygnet. Dock med mobiloperatör men det kunde hänvisas till problem som kan uppstå med kaskadkopplade routrar som man kan få i kedjan i transportsträckan från klient till server. I mitt fall hjälpte det med att operatören lade in fast IP-adress på server-sidan (4G-hemma). Man kunde inte förklara problemen men man förstod mig och föreslog att prova med fast IP-adress och sen försvann problemen helt. I mitt fall bjöd man på den fasta IP-adress eftersom jag hade ett problem.

Kanske kan vara värt att prova, om du nu inte redan har fast IP-adress förstås?
 
Last edited:
Hej och tack för allas stora engagemang i frågan!

SM7YES: jag har redan fast IP. Plötsligt stängde leverantören möjligheten att ansluta på fjärr om man inte hade fast IP, men efter det så har det aldrig fallerat. Slipper därmed också dns-problematiken, vilket
kunde vara ett bekymmer ibland när dns-servern inte hängde med i adressbytena.

SM6XUN: tack för länken, verkar intressant! Känns som en mycket enklare lösning än att behöva ha en
extra PC igång bara för att kunna starta den andra. Frågan är bara hur jag ska kunna adressera den
om det nu är min router som ställer till det? Men ska absolut undersökas.

SM6FPG: på remote-sidan har jag Net1. Väckningen görs genom inloggning på Teamviewers webbsida, så där
borde inte internetleverantören spela någon roll.
 
Last edited:
Back
Top