Drivare för 24V relä matat från +12V

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag har flera fina 24V koaxreläer liggande som jag köpt på loppis som inte har kommit till användning. Normalt har man ju endast +12V distribuerat i sin HAM-radio-miljö vilket ger lite problem.

Min remote-switch utrustning har open drain utgångar så mina reläer ska kopplas mellan +V och respektive utgång som då drar ner mot jord.
Mina 24V reläer drar inte på 12V men dom håller sig dragna även under 12V så jag funderade ut en enkel spänningsdubblare som ger en extra kick vid tillslag för att sedan lägga sig med 12V över reläet.

relay_drive.jpg
Switchen SW1 symboliserar mina reläutgångar.
Kondensatorn laddas upp genom reläspolen och de båda dioderna.
När SW1 drar hoppar kondensatorn ner till -12V och samtidigt börjar strömmen flyta genom reläet och transistorn. I detta ögonblick ser alltså reläet 24V och så länge det finns laddning i kondensatorn flyter strömmen genom transistorn. När överskottsladdningen är förbrukad försörjs reläet av strömmen genom SD1 och SW1

Relay_pulse.jpg
I simuleringen låter jag SW1 dra efter 4s och den negativa pulsen syns då på transistorns emitter.

Kopplingen fungerar bra, jag sitter just nu och tok-testar alla mina 24V reläer:D
Man kan givetvis bygga en liknande krets om reläet ska styras från +12V sidan.
 
Ett annat alternativ är de små boost converters man kan hitta nästan överallt för några tior.
Enkla och snabba att montera och är användbara till många olika projekt.
Jag har alltid några buck, boost, och buck/boost converters i bra-att-ha lådan.
 
Jag har typ såna där reläer också. Vid ngt tillfälle snodde jag +22-25V från filterkondingarna i nätagget vilket också funka.
 
Boost convertrar är inte lämpligt i denna applikation. Och tyvärr så finns det inte heller tillgång till något annat än ren, filtrerad 13,8V. Mickes lilla krets kostar ett par kronor, och fungerar utomförträffligt
 
Back
Top