Drönare för att hänga upp trådantenner

SM4FPD

Well-Known Member
Någon som provat?
Har en kontakt som har en sådan farkost.
Det är lockande att få hjälp att lägga en tråd över höga träd.
Men jag inser risken att tråden kan trassla in sig i propellrarna, dessutom lär det bli svårt att få ner tråden, skulle behöva en möjlighet att drönaren släpper tråden med en liten tyngd på andra idan av trädet.
Att flyga upp tråden går ju, men ner då finns ju riskn för att tråden trsslar in sig i rotorerna. ELLER?
Det är ju dyra maskiner så man får nog inte vara för drivanade .
Dessutom finns restriktioner så nära flygplatsen där jag bor, men kanske 20 m högt gå att få tillstånd till.
Vad tror forumet? Nån som testat?

SM4FPD
 
Jag har själv funderat på det där och tror att det är fullt möjligt. Om det det är ett bra eller enkelt är en helt annan sak.
Några problem har du redan identifierat.
Ett annat inte helt oväsentligt problem är, vikten på hela tråden. Alltså vad orkar drönaren lyfta och flyga med, luftmotstånd? Avdrift? mm. hängande last kan vara besvärliga saker. Till det kommer att drönaren måste kunna släppa lasten på önskad platts och i nödfall, vilket kan komplicera det hela.
Därmed sagt att jag håller på de förslag SM7SJR har presenterat.
 
Man använde en liten drönare för att dra en tunn lina halvvägs över Lapporten när man skulle gå över den på lina.


You can use a cheap drone for ham radio antenna setup & repair!​

 
Last edited:
Jag har en väldigt gammal ParrotDrone som jag letade fram och laddade upp i vintras. Flytiden med ett fullt batteri räckte precis till att flyga upp över en hög tall och sen någorlunda kontrollerat "ramla ner" på andra sidan. Jag använde Biltemas fiskelina med ca 20kg brottlast, spolen var trädd över en stump armeringsjärn som låg på armstöden till en utestol, så den enkelt kunde spola ut, med minimalt friktionsmotstånd.
Under drönaren hängde lite fiskelina och en större (M24?) mutter som lyftok för att minimera risken att linan trasslade sig i propellrarna.
Jag kommer att försöka igen nu när vädret är varmare, så kanske nedfärden blir lite mer kontrollerad...
 
Jag har en väldigt gammal ParrotDrone som jag letade fram och laddade upp i vintras. Flytiden med ett fullt batteri räckte precis till att flyga upp över en hög tall och sen någorlunda kontrollerat "ramla ner" på andra sidan. Jag använde Biltemas fiskelina med ca 20kg brottlast, spolen var trädd över en stump armeringsjärn som låg på armstöden till en utestol, så den enkelt kunde spola ut, med minimalt friktionsmotstånd.
Under drönaren hängde lite fiskelina och en större (M24?) mutter som lyftok för att minimera risken att linan trasslade sig i propellrarna.
Jag kommer att försöka igen nu när vädret är varmare, så kanske nedfärden blir lite mer kontrollerad...
Jag har gjort likadant som du med undantag av att jag använde små supermagneter hängandes 2-3m under drönaren.
Måste bara se till att komma tillräckligt högt över trädet och sedan flyga bort över trädet tills magneterna släpper från varandra, sätt gärna en liten extra tyngd,mutter, på draglinan. Detta gör att problemet med trasslande lina i propellern undvikes, har testat ca 20 ggr utan några som helst problem men inte så lyckat om det blåser för mycket, drönaren en DJI Phantom4
 
Skulle man inte kunna göra en form av krok på kameran, vilken ju kan röras i alla riktningar.
Så att man fäller ner kameran lodrätt och tråden lossnar och faller ner på andra sidan av antennträdet.
En liten vikt bara på linan, så att den hänger ner några meter under drönaren.
?

SM4FPD
 
Skulle man inte kunna göra en form av krok på kameran, vilken ju kan röras i alla riktningar.
Så att man fäller ner kameran lodrätt och tråden lossnar och faller ner på andra sidan av antennträdet.
En liten vikt bara på linan, så att den hänger ner några meter under drönaren.
?

SM4FPD
Bra ide men frågan är om den lilla gimbalmotorn håller för den belastningen.
 
Back
Top