Dummy Load

SM0YDO

Well-Known Member
Hej hur går det när man tillverkar en konstlast

av 8 st Arcol HS100 motstånd 100 ohm

monterade på kylfläns kommer den att fungera

jag vet inte hur det är med induktansen i dom

effektmotstånden?

mvh Lasse sm0ydo
 
Är det dom guldeloxerade ARCOL med fästöron/kylkropp lär dom vara trådlindade och därmed svårbedömda som konstlast.
 
Arcol HS100 motstånd 100 ohm
mvh Lasse sm0ydo

Hej Lasse,

Acrol HS100, 100 ohm har en induktans på ca 22uH per styck. http://www.rapidonline.com/netalogue/specs/62-8100e.pdf sidan 7.

Det finns en låginduktansvariant som heter NHS100.

EDIT:
Nu har jag simulerat (i LTSpice) med 8st av dessa motstånd och impedansen blev ca 54 ohm vid 0.3 MHz, 210 ohm vid 3 MHz och 2000 ohm vid 30 MHz. Inte så lysande för en konstlast mao.

/Arne
 
Last edited:
Hej Arne!

Har du tänkt på att testa med Caddock-motstånd? Här är länk till en 100-watts variant. men de finns i flera effektklasser:

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog

2st 100 ohmare borde funka utmärkt för 200 watt monterade på kylfläns. Större effektålighet torde kunna erhållas med kreativa kopplingar av flera motstånd.





Hej Lasse,

Acrol HS100, 100 ohm har en induktans på ca 22uH per styck. http://www.rapidonline.com/netalogue/specs/62-8100e.pdf sidan 7.

Det finns en låginduktansvariant som heter NHS100.

EDIT:
Nu har jag simulerat (i LTSpice) med 8st av dessa motstånd och impedansen blev ca 54 ohm vid 0.3 MHz, 210 ohm vid 3 MHz och 2000 ohm vid 30 MHz. Inte så lysande för en konstlast mao.

/Arne
 
HEj Hans effektmotstånden som du köpte ifrån Bhiab vet du om det är surplus komponeneter.

vad dom har för artikelnummer och vad det är för pris på dom.

Jag håller på och pysslar med ett slutsteg för 2 meter jag tror att kommer

att ge ca 400 W så jag behöver en kraftigare konstlast.

mvh Lasse sm0ydo
 
Sm0ydo

Varför måste du ha en konstlast på 400 Watt??

Att mäta uteffekt kan göras på många sätt, men att köra fullt ös i en konstlast verkar överdrivet.

Förklara gärna hur du tänker.

73/
Lars
 
Tack för svaret jag vet inte hur jag tänker *ler* jag vill inte bara ha sönder prylarna

Jag har också en Drake dummyload DL300 Modell 1550 det står att den klarar 300 W i 30 sekunder

mvh Lasse sm0ydo
 
Att köra sönder prylarna är ju något man försöker undvika.

Som Uffe Stjärna föreslog så är nog Kool Pak från Caddock av typen MP9100 en av de bättre lösningarna 2st. 100 Ohm på kylfläns.
Kanske kan man förbättra värmebortföringen med en 2liters plåtburk som fylls med mineralolja så får du även en HF tät konstruktion och då monterar chassihonan i locket.

73/
Lars
 
Jag använder min konstantenn till att stämma av mitt slutsteg i, innan jag kopplar in antennen och gör en sista finjustering, detta för att inte störa någon på bandet.

Förr stämde man ju av själva riggens slutsteg (rör) innan man kopplade in antennen för att inte störa på bandet med en bärvåg, då var det vanligt med rörsändare och även konstantenner, den nya generationens "radioamatörer" har aldrig stämt av en radio förr och förstår oftast inte vad en konstlast ska användas till.

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Jo hej jag måste också göra denna avstämningsprocedur med min Kenwood TS 520 S
först så stämmer man av slutrören mot en konslast och sedan stämmer man av antennen
i ATU:n med begränsad effekt

Jo jag har en stor svart kylfläns platt på ena sidan och med flänsar på andra sidan

300mm lång 100mm bred och 40 mm hög den borde väll räcka till en konstlast med

Cool Pack 100 W 100 ohms motstånd?

mvh Lasse sm0ydo
 
Jodå, använder Bird 8251, 8890 och 694 konstlaster närmast dagligen.
De är bra men dyra.
Om man inte hittar en begagnad i Europa får man räkna med
minst 8000 kr för en 1000 W Bird konstlast.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jo jag har en stor svart kylfläns platt på ena sidan och med flänsar på andra sidan 300mm lång 100mm bred och 40 mm hög den borde väll räcka till en konstlast med Cool Pack 100 W 100 ohms motstånd?

Med motstånden monterade enligt tillverkaren anvisningar klarar man kortare tid (kanske upp till 1 minut CW) avstämningar med 100W. Kan man hålla kylflänsens temperatur under 50 grader vid motstånden så klarar den hembyggda lasten 100W i evigheter. Då krävs det nog en fläkt på flänsen för att transportera bort värmen snabbt nog.

Vid en kapseltemperatur av 50 grader klarar, korrekt monterade CoolPak 100-Wattare, enligt databladet bara 80W. En 50 Ohms konstlast tillverkad av 2 parallellkopplade 100 Ohm klarar då rimligen ungefär 150W.

Alltså borde det räcka. Glöm inte kylpasta!:eek:
 
Back
Top