Dummy Load

När jag byggde en konstlast för ett tag sedan så använder jag 3W-motstånd som jag köpt på ebay från en butik som heter sunpec. Tar ju dock 2 veckor eller så att hitta hit.

Sök t.ex. på detta:

Metal Film Resistor 3W 1K Ohm 1% 5 pcs

Eric SA5BKE
 
Jag kikade på länken till K4EAA:s konstruktion och tycker den ser väldigt klen ut. Motstånden klarar naturligtvis att ta hand om 100 W från en ordinär KV-transceiver en liten stund. Men sedan blir det varmt och börjar koka.

En annan sak som man bör tänka på i en konstruktion som denna är att även om de valda motstånden är av sk "non-inductive" typ så brukar verkligheten vara en annan. Till detta kommer strökapacitanser mellan motstånden och mellan de båda monteringsplattorna.

Konstbelastningen kommer säkerligen att fungera utmärkt på låga frekvenser <10 MHz men risken för dålig anpassning (SVF) på 30 MHz och däröver är överhängande.

Ett trick om du vill förbättra anpassningen är att mata konstbelastningen via en lång tunn koaxkabel t ex av RG174 typ som har hög dämpning. Även om kabeln är tunn så tål den några hundra watt på kortvåg och c:a 100 w på 2 m. Dämpningen ökar med frekvensen vilket dels skonar konstbelastningen men än viktigare är att anpassningen på högre frekvenser kan hållas på mycket låga nivåer.

RG174 eller någon liknande högförlust 50 ohms kabel finner man ibland på loppisar för en spottstyver. 50-100 m sådan kabel gör underverk och du kan få en robust konstbelastning med fina tekniska data långt upp i VHF/UHF-området.

Dock kan du inte enkelt använda dig av den inbyggda diodproben för några "exakta mätningar" eftersom dämpningen i kabeln varierar starkt med frekvensen. Men för att indikera relativ uteffekt duger den så klart.

/Bengt
 
Det finns också möjligheten att köpa en färdig och begagnad dummy load för 250w effekt på eBay om du följer länken nere:

CELWAVE 250W Dummy Load Signal Port RF DL200-50 2GHz bei eBay.de: Test Equipment (endet 07.02.11 12:26:15 MEZ)

Själv köpte jag en sådan grej, som kommer fran Israel för nästan 260:- kronor. Grejen är in bra skick och utrustad med N-connector och en extra BNC connector för att kolla signalets kvalite med en skop. Det tåg nästan två veckor från slutet av auktionen till hemkomsten.

Kanske är det en sak som du skulle fundera lite på.

/Karl
 
Måste ju säga att Bengts/SM7EQL ide var smart. Jag hade en föreläsning en gång om kablar, SWR och dämpning....körde 100W in i en rulle 100 RG-58 från Biltema, kanonfint SWR/konstantenn....nu säljer de den tyvärr inte längre.
 
Hej alla glada "konstantennare".
Ja att mata genom "förlustiga" koaxkablar före konstantennen är en gammal god ide. När jag byggde detta huset, 1980, tog jag all "gammal" RG-213 - hundratals meter - och placerade i bjälklaget mellan källare och övervåning. Från mitt radiorum till konstantennen i pannrummet ligger den uttjänta RG-213 och äter upp en del effekt.

73
Bengt SM6APQ
 
I ELFA finns motstånd i form av en TO-220 eller TO-247 kapsel.
Upp till 100 W.
Dessa moneras på kylfläns och funkar bra upp till 30 eller möjligen 50 MHz.
Köper man två på 100 Ohm kan man lätt paralellkoppla till 50 Ohm eller serikoppla till 200 Ohm för att mäta efter balun etc.
100 W 100 Ohm, art 60-242-65 157 kr plus moms
50 W 100 Ohm, art 60-242-55 93 kr plus moms

Med lite fantasi kan man skapa fler användbara motståndsvärden för experiment, genom att använda en två eller fyra motstånd.
Men vill mna ha 600 OHm till exvis APQ experiment med balun 500 Ohm till 600 OHm kan man köpa ett motstånd för det värdet.
Genom att använda två eller fler fördelar man värmen bättre på kylaren.
Beroende på hur länge man vill sända väljer man kylarens storlek, fläkt är förstås en möjlighet. Så slipper man oljan.
Jag tycker att dessa är ett gott val vid bygge.

de
SM4FPD
 
Nu har kanske Bosse snart fått så många tips och förmaningar att han inte klarar av att välja "rätt" lösning. :rolleyes:

Hur som helst så kom jag att tänka på ett kul experiment jag gjorde någon gång på 70-talet och nedan är en länk till en liknande "lösning" som är tämligen billig att realisera. En ölflaska eller gurkeburk räcker till QRP-fantasten medan ett uttjänt oljefat blir lagom till den som vill dra på med några kilowatt eller fler.

Läs mer här

/Bengt
 
Hej Konstlastare eller vad nu kan heta.

Inte visste jag att det fanns behov av 50ohms motstånd:)
Råkar ha några till övers (borde förståss läggas under "säljes")

50ohm_load.jpg

Motståndet tål 150W kylt.
Sitter monterat i en liten 4x4cm aluminiumlåda.
Har fungerat som cirkulator-terminering upp till dryga 2GHz.
Bör skruvas på större kylare efter behov.

Hör av er om intresse finnes.

/Micke
 
Last edited:
Jag röstar för gurkburken, som även jag experimenterat med. Enkel, billig och pålitlig. Bara att fylla på vatten (destillerat?) när det sinar... ;)
 
Hej!

Ett tips, bleckplåtsburkar borde man kunna hitta hos en färghandlare som blandar färg. Kan väl inte kosta så många kronor?
 
Även jag körde med saltvattendummy några år enligt beskrivning i QTC. Jag hade en plastburk och det var lite problem med HF utanpå skärmen som hjälpligt avhjälptes med ferriter. En liter räckte för att stämma av kW-slutsteget. Med tiden blev det dock korrosionsproblem så nu använder jag en Heathkit oljeburk.
 
Tack för alla trevliga tips, blir lite att ösa ur både för mig och alla andra som har behov av en dummy load
 
Vad använder folk konstantenner till? Behövs verkligen sådana?
Det finns ju massor av frekvenser där QSO pågår, som är perfekta att stämma av och testa mikrofoner och sändare på.
En väl avstämd antenn är ju en bra last för en sändare.

Vist skojar jag, men ibland låter det ju så på banden.
En konstlast är ett mycket bra verktyg för en radioamatör.
Den borde vara en av de första tillbehör man skaffar, eller bygger.
Alla borde ha en.

de
SM4FPD
 
Ha ha ha, jag skulle skriva ett inlägg igår, med samma budskap som det i Roys, men det kom andra mer akuta saker på att göra listan.

Tidigare under dagen hade jag observerat allehanda övningar på kortvågen med oskärmade luftkylda konstantenner....
Bl.a en sydeurope som, jag gissar, sysslade med någon form av avstämningsövningar/justering av arbetspunkten i ett slutsteg.
Han var stark som tusan och hade en mycket spucken modulation.
 
Jo man måste ju skoja lite ibland.

Konstlasten är ett verktyg som även kan göra att många slipper skicka in sina radioapparater för reparation.
Man ringer till mg och klagar på att man bränner sig på IC-706:an vid TX. Någon annan får dåliga rapporter vid TX SSB på vissa frekvenser. Ja det finns många sympton som gör att jag ställer motfrågan om de provat sin radio mot en konstlast. Det är det ju aldrig någon som gjort utan de vill ha radion lagad. Jag vet av erfarenhet när radion kommer till mig och jag provar mot kontlast, att den är felfri. Så jag ber vederbörande att låna en konstlast då. Med den kan man skilja på fel i radion eller i antennsystemet. Gör dom så, så kan de allra flesta slippa skicka in radion.

Efter en vecka får jag höra att det var avbrott i skärmen vid balunen. Dvs radion felfri och jag slapp se radion. Kunden slapp packa och skicka radion.

Dvs konstlasten är ett viktigt tillbehör till en radiostation.
Något som verkligen bör finnas, hos en radioamatör.
Lika viktig som Voltmtern.

de
SM4FPD
 
Back
Top