Dummy Load

Om man nu ändå skall bygga sig en konstbelastning så rekommenderar jag den utförs som en effektdämpare, t ex tre motstånd kopplat som ett Pi-led. Om dämpningen väljs till 30 eller 40 dB så kommer man ner till hanterliga effektnivåer som ytterligare kan dämpas med steg- eller fasta dämpare (typ BNC eller N) till ofarliga nivåer runt 0 dBm eller 1 milliwatt som passar perfekt att mata direkt in i en spektrumanalysator, ett oscilloscop eller en hembyggd bredbandig dioddetektor som mäter över 50 ohm.

Labbar man med PA-steg i kilowattklassen och vill mäta på övertoner m m så behövs c:a 60 dB dämpning totalt vilket enkelt går att realisera med standardkomponenter i alla fall upp till 30...50 MHz eller däromkring.

/Bengt
 
Bra ide Bengt
Här är några siffror, Pi koppling R1, R2 och R3:

30 dB 53,3 790 53,3 Ohm
40 dB 51,0 2500 51,0 Ohm
50 dB 50,3 7905 50,3 Ohm
60 dB 50,1 25 000 50,1 Ohm

1, 10, 100 respektive 1000 watt ger då 1 mW dvs 0 dBm


Som vi ser kan man fuska lite och låta R1 vara jämt 50 OHm. R1 skall givetvi tåla hela effekten.
Vid 50 och 60 dB bör man skärma och bygga med en del HF känsla.

De
SM4FPD
 
Hej,

min artikel i QTC om konstlaster är tydligen redan bortglömd, 2009-03. ;-)
Säger det något om hur noga man läser QTC eller hur länge de sparas?

73
Jens
 
Det är många som bläddrar i QTC, men ett ytterst litet fåtal som läser den. Dessutom kan du inte länka till den. Tidningar utanför nätet "finns inte"...
 
Vem kan hålla alla artiklar i minnet som publicerats i QTC.
Finns det något register över vad som precenterats där så vore det en guldgruva.

Jag har rekvirerat 1K 3W via Ebay enligt ett av tipsen.
Behöver ingen mer sofistikerad lösning än den jag refererade till i mitt första inlägg!
 
Last edited:
Back
Top