Eddystone all world two

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Denna enkla raka reg 0-V-1 mottagare fanns beskriven i QTC nr 2 2012. Det fick mig att kolla om de två rören fanns i min samling. De gjorde faktiskt det och saken var avgjord, jag skulle bygga denna radio.

Alla delar har dock legat länge och mognat innan jag satte i gång byggandet.
Det var dock svårt att få tag i de tre 1µF kondingar som behövdes, jag hade bara en, den andra fick bli 0,1µF. Chassit hade tjänstgjort åt ett annat nu slaktat bygge. Ny skiva av dubbelt kopparlaminat och likadant med fronten.

En trevlig skala från RM i Gbg fick pryda fronten, två kvällar och den var klar för smoketest, den fungerade direkt och ljuv musik hördes på någon frekvens ovanför 80m. Efter lite justerande blev SM7BUA första hörda station, ropandes CQ SAX...trevligt stabil och även SSB hörs bra.

Bilderna får tala för sig själva.....
 

Attachments

  • IMG_1192.jpg
    IMG_1192.jpg
    86,4 KB · Views: 75
  • IMG_1197.jpg
    IMG_1197.jpg
    89 KB · Views: 76
  • IMG_1207.jpg
    IMG_1207.jpg
    94 KB · Views: 62
  • IMG_1208.jpg
    IMG_1208.jpg
    86,5 KB · Views: 66
  • IMG_1203.jpg
    IMG_1203.jpg
    95,1 KB · Views: 95
Kul att du frågar Bengt, det är hysteres på den och när man minskar återkopplingen till precis innan den försvinner så låter det rikigt bra. Man måste vrida upp den på max återkoppling, vänta ett litet ögonblick och sedan börjar den svänga innan man drar ner den en aning.

Måste göra om spolen för 20m, den går bara ner till 14600kHz. Kul att du hittade infot om den, ska läsa mer när jag kommer hem. Sidan som jag skrev ut ritningen ifrån finns inte längre men det var en något reviderad ritning......ska se om jag kan rita av den och lägga upp den här.
 
Ritningen är avfotograferad från QTC
 

Attachments

  • eddy.jpg
    eddy.jpg
    79,8 KB · Views: 142
Last edited:
Med undantag för att det är felritat vid hörlurarna så är det annars så här den ser ut. (C10 ska gå från anod änden på C11 till jord)
 
Just nu en pileup i början på 80m....men jag måste stänga och sätta på mottagaren igen för att få den att självsvänga om man vrider av självsvängningen.
 
Den där aluminiumprofilen som du har som låda är det något du fått tag på i löpmeter?

Här är en sida om mottagaren med ett möjligen lite skarpare schema.
 
Last edited:
Den kommer från en produkt som jag arbetade med i min gamla jobb.....jag fyndade i skrotbingen.

Jag har använt den i ett annat mottagarbygge innan, det blev mindre lyckat än detta fina bygge. Lyssnar just nu....kan knappt tro mina öron.

Tack för din länk Bengt!!
 
Last edited:
Nu har jag fått 20m spolen att fungera och hörde 7Z1HL hur bra son helst. Det gäller att ställa in återkopplingen så att den precis inte upphör....på 20m är det lite mer frekvens mellan strecken på skalan.

I och med att bandspridningskondensatorn är linjär i sin kapacitans blir skalan olinjär, men det gör ingenting. Kul att få en känsla av hur de sk VI:s (volunteer interceptors) lyssnade på presumtiva spioner under kriget.

Enligt ritningen skulle grid på V1 vara kopplad till jord, jag flyttade den dock "upp" ett kvarts varv och ökade först spolens totala varv för mycket för att seda prova mig fram till rätt induktans. Att den ser lite amatörmässig ut spelar ingen roll, den fungerar ju.

VY2ZM på SSB hördes mycket bra och i plastradion var han S-7...:)

EDIT: Den går även bra på 15m, 17m och 12m.
 

Attachments

  • IMG_1217.jpg
    IMG_1217.jpg
    87,2 KB · Views: 50
  • IMG_1218.jpg
    IMG_1218.jpg
    87,3 KB · Views: 61
Last edited:
Ljud

Bifogar två länkar/video med CW/SSB-ljud från min Eddystone mottagare.

CW-ljud

SSB-ljud

Jag har kopplat hörlursutgången in på mikrofoningången på plastradion och sänder i SSB ut effekten i konstlasten. Med monitorfunktionen hörs ljudet bra i högtalaren.
 
Det låter mycket bra för att vara på 14 MHz Bjarne. Låter pigg och känslig. Har du jämfört känsligheten med din plastradio?

/Bengt
 
Vi kan säga såhär Bengt, jag hör det som plastradion hör fast i en behagligare miljö utan brus. Ja, den är mycket känsligare än jag kunde drömma om, den har fyllt sitt syfte: Att få mig att höra hur det lät på den tiden.

Conclusion: Jag borde ha levat som radioamatör på den tiden i stället...;)
 
Underbart ljud i den här mottagaren också. Den verkar "berörings känslig" i frekvens hänseende men vid 14MHz kan det vara svårt att få en VFO att ligga helt stabilt.

Det är bra att ni bygger dessa tingestar med deras anodspänningar så man slipper riskera stötarna själv ;)

HA5/SM0KBW
 
FBJ skrev; "Just nu en pileup i början på 80m....men jag måste stänga och sätta på mottagaren igen för att få den att självsvänga om man vrider av självsvängningen."
----

Det beror troligtvis på att uttaget för katoden på spolen sitter för högt upp. När tappen på spolen är rätt injusterad så skall du kunna smyga igång återkopplingen med potentiometern. Grundbruset i mottagaren skall först färgas mörkare efterhand som Q-värdet ökar och bandbredden minskar. Sedan kommer du till en punkt på potentiometern där bruset övergår i ringning, alltså precis på gränsen till självsvängning. Vid ytterligare pådrag skall detektorn återkoppla och där har du maximal känslighet för de allra svagaste signalerna. Om allt är rätt så skall du kunna backa tillbaks och placera dig var som helst på flanken utan hysteres.

I min koppling för mottagaren i enrörstransceivern använder jag en separat återkopplingsspole som nu i den senaste versionen är lindad med 2 varv 0,2 mm tråd mellan varven i huvudspolen i den kalla änden. Det ger maximal hård koppling vilket innebär att varvtalet kunnat reduceras från tidigare 5 varv till nu två varv. När jag justerar matningsspänningen till detektorn (nominellt 100 V) så får jag precis den funktion jag beskrev. Fullständigt perfekt reglering utan minsta hysteres. En annan sak är att ju mindre återkopplingsspolen är och ju hårdare koppling ju mindre frekvenspåverkan får man när återkopplingspotentiometern justeras. Detta är särskilt kritisk i en triod-detektor som jag använder och där har du en stor fördel i din pentod där du reglerar spänningen på skärmgallret. Hur mycket drar frekvensen iväg när du ändrar återkopplingen?

Här mäter jag c:a 200 perioder från återkopplingspunkten till max pådrag där känsligheten åter minskat ganska mycket. Inga siffror på dämptalet men det känns acceptabelt rent användarmässigt. I den förra kopplingen flög frekvensen iväg utanför mina örons passband så det blev ibland lite trickigt att ställa in. Särskilt kvällstid då starka stationer på 80 m ville överstyra mottagaren.

/Bengt
 
Ok, jag lindade om hela spolen med mer mellanrum mellan varven. Provade att korstluta 1/8 på tappen men det hjälpte ej. Antal varv osv är enligt ritningen, men jag ska linda om det hela och prova på nytt.

Just nu är det 9 varv på antennspolen, 7/8 varv från kalla sidan till katoden och 23 varv mellan jord/galler. Nu så upphör mottagaren att självsvänga ett par sekunder efter att den blir varm och svänger. På 14-28,5MHz fungerar det precis som du beskriver. Jag fick öka antal varv till katoden från gnd (katoden var kopplad till jord först) och likaså mellan jord/galler. 14MHz är roligast att lyssna på, men jag vill gärna ha det att fungera på 80m också. Lindar om och testar....:)

Frekvensen drar iväg ca 2kHz när jag ändrar återkopplingen på 20m.
 
Last edited:
Spolen omlindad och klar

Tack för feedback Bengt/EQL.

Nu är spolen för 80m omlindad och nu fungerar det att skifta mellan självsvängning och inte. Frekvensen driver märkbart när man återkopplar hårdare. En filmsnutt visar hur det blev.

Det behövdes dock MER varv till katoden, istället för 7/8 dels varv så ökade jag till 2 varv. Frekvensomfånget blir 3,2MHz-7,3MHz.
 

Attachments

  • IMG_1223.jpg
    IMG_1223.jpg
    90,4 KB · Views: 48
FBJ DE EQL

Nu har jag lyssnat på din radio och precis så skall övergången till oscillering bete sig när allt är rätt injusterat. Två varv återkopplingslink stämmer också väl överens med tumregeln c:a 1/10 av huvudspolens varvantal som jag sett förekommer i div gamla beskrivningar på sådana här mottagare.

Det märks på bruset att känsligheten är god och jag förmodar att du inte hör någon skillnad mellan ditt hembygge och din plastradio i det avseendet. Däremot kan du behöva dämpa ner antennsignalerna på 80 m kvällstid för att mottagaren inte skall kräka. Det yttrar sig som att starka signaler överstyr detektorn så att frekvensen varierar i takt med att signalens variation i styrka. Mycket starka signaler har en tendens att skapa kraftig distortion även om återkopplingsreglaget dras på för fullt.

I min 80 m mottagare, nu efter att antennlinken optimerats, är 10 dB dämpning mellan antenn och mottagare lagom. Jag kan öka dämpvärdet till c:a 20 dB utan att läsbarheten av de allra svagaste signalerna påverkas. Dock blir ljudstyrkan i högtalaren lägre så klart. 10 dB är en bra kompromiss. Det innebär att känsligheten i en enkel mottagare som dessa är långt mycket bättre än vad som behövs. Svagheterna är dåliga storsignalegenskaper och selektivitet.

Du skriver att den täcker 3,2MHz-7,3MHz vilket ju är onödigt mycket med tanke på frekvensavläsning och inställningsnoggrannhet? Jag har för 80 m en stor paddingkondensator på drygt 150 pF över spolen och vridkondensatorn på 15 pF täcker då 3490-3610 kHz. Man kan justera in önskat täckningsområde genom att ändra förhållandet mellan induktans, paddingkondensator och vridkondensator precis som man vill ha det.

I gamla litet mer "påkostade" konstruktioner från 20- och 30-talen ser man ofta att dessa fasta paddingkondensatorer har lagts in i de 5-poliga spolstommarna så att vridkondensatorns 180 grader bara täcker respektive amatörband med lagom marginaler för avdrift m m. Men det har du kanske redan sett.

/Bengt
 
Last edited:
Back
Top