Eddystone all world two

Alla gamla ord som dyker upp, paddingkondensator!

Använde man inte även ensningskondensatorer för skalkalibrering?
 
Jag är inte riktigt säker men om padding kondensatorn ligger parallellt med avstämmningskondensatorn så borde "ensning" kondensatorn vara den seriekondensator som gav möjlighet till att trimma in den övre skaldelen som du säger.
 
Last edited:
Jag känner igen ensningskondenstator ev från Populär Radio. Men ordet fanns inte med i PR:s Radiolexikon. Det finns dock en mycket detaljerad artikel i flera delar i Populär Radio om hur man beräknar en resonanskrets för mellanvåg BC-radio och hur intrimningen går till. Får kolla sen vad det står.

Annars finns en del teori på nätet hur man kombinerar serie- och parallekondensatorerna för att få önskat område. Det går också att kröka till kurvan så att den blir nästan helt linjär. Annars brukade man ju lösa det problemet genom plattornas form i vridkondensatorn.

Här finns några tips: Bandspread Calculations - Part 1

Här kan man räkna online utan formlerna: Bandspread Calculator

/Bengt
 
Last edited:
Ordet kommer nog från någon bok eller kompendium som jag läste i telekom-utbildning på 70-talet.
 
Ja, det förekommer bl a i Elektroteknisk Handbok Del II 1959 års utgåva. "Beräkning av kretsarna för god följsamhet, s. k. ensningsberäkning, kan utföras enligt följande...."

Så det handlar om "tracking" av HF- och OSC-kretsarna eller som man också brukar säga, spårning.

Här nämns också koincidenspunkternas placering som väljes c:a 10% av fa och fd från respektive bandkant. Paddigkondensator heter shuntkondensator på svenska.

Det är ganska mycket pyssel med beräkningarna för att få god spårning av flera avstämda kretsar särskilt när man tar in komponenttoleranserna i formlerna.

Monte Carlo-analys på räknesticka eller handvevad räknesnurra var nog inte lika lätt som idag med våra kraftfulla simuleringsprogram i datorn? :cool:

/Bengt
 
Monte Carlo-analys, det kan väl inte vara en handdriven version av Monte-Carlo algoritmen? För det lär bli JOBBIGT! ;)
 
FBJ DE EQL

Nu har jag lyssnat på din radio och precis så skall övergången till oscillering bete sig när allt är rätt injusterat. Två varv återkopplingslink stämmer också väl överens med tumregeln c:a 1/10 av huvudspolens varvantal som jag sett förekommer i div gamla beskrivningar på sådana här mottagare.

Det märks på bruset att känsligheten är god och jag förmodar att du inte hör någon skillnad mellan ditt hembygge och din plastradio i det avseendet. Däremot kan du behöva dämpa ner antennsignalerna på 80 m kvällstid för att mottagaren inte skall kräka. Det yttrar sig som att starka signaler överstyr detektorn så att frekvensen varierar i takt med att signalens variation i styrka. Mycket starka signaler har en tendens att skapa kraftig distortion även om återkopplingsreglaget dras på för fullt.

I min 80 m mottagare, nu efter att antennlinken optimerats, är 10 dB dämpning mellan antenn och mottagare lagom. Jag kan öka dämpvärdet till c:a 20 dB utan att läsbarheten av de allra svagaste signalerna påverkas. Dock blir ljudstyrkan i högtalaren lägre så klart. 10 dB är en bra kompromiss. Det innebär att känsligheten i en enkel mottagare som dessa är långt mycket bättre än vad som behövs. Svagheterna är dåliga storsignalegenskaper och selektivitet.

Du skriver att den täcker 3,2MHz-7,3MHz vilket ju är onödigt mycket med tanke på frekvensavläsning och inställningsnoggrannhet? Jag har för 80 m en stor paddingkondensator på drygt 150 pF över spolen och vridkondensatorn på 15 pF täcker då 3490-3610 kHz. Man kan justera in önskat täckningsområde genom att ändra förhållandet mellan induktans, paddingkondensator och vridkondensator precis som man vill ha det.

I gamla litet mer "påkostade" konstruktioner från 20- och 30-talen ser man ofta att dessa fasta paddingkondensatorer har lagts in i de 5-poliga spolstommarna så att vridkondensatorns 180 grader bara täcker respektive amatörband med lagom marginaler för avdrift m m. Men det har du kanske redan sett.

/Bengt

Aha, jag tackar för uplysningen Bengt, det blir att hitta rätt paddingkondensator för 80.....ska bli kul att labba vidare. Min dämpsats skall även provas senare i kväll....
 
Ja, men om du vill slippa att linda om spolen så börjar du med att ta reda på exakt hur många pF som just nu behövs för t ex 3,6 MHz. Sedan kan du beräkna hur många pF du måste lägga till för att sänka frekvensen till 3,5 MHz. Säg att det med din spole blir 20 pF. Då behöver du en 20 pF vridkondensator plus en paddingkondensator vars värde tillsammans blir den kapacitans som behövs för att nå 3,5 MHz. Vrider du sedan ut plattorna i 20 pF vridkondensatorn så ökar frekvensen till 3,6 MHz. Lite småpill blir det men så är principen.

Om din kondensator har för stort maxvärde t ex 150 pF så går det att lägga en fast mindre kondensator i serie med vridkondensatorn och paddingkondensatorn i parallell med dessa två. Dock på bekostnad av att frekvensinställningen blir ihoptryckt i den övre bandkanten.

Bara att labba....

/Bengt
 
Ok, jag tänkte att helt sonika kolla vilket värde tank-kondensatorn har vid 3,5MHz och sedan ersätta den med en fast/trimbar kondensator....
 
Fast spole/kondensator

Efter att ha mätt upp tankkondensatorn till 127,8pF vid 3,5MHz så kopplade jag bort tankkondensatorn och monterade in en keramisk klämtrimmer på 50-150pF parallellt med en keramisk trimmer på 5-20pF....det fungerar bra.

Har inte fixerat kondensatorpaketet än.

Klämtrimmern ligger undertill....nu täcker mottagaren 3500-3660kHz
 

Attachments

  • IMG_1226.jpg
    IMG_1226.jpg
    86 KB · Views: 88
Last edited:
Det var snabba ryck. Parallellkondensatorn i gallerspolen är det som du mixtrar med. Då får du linda en spole till för 7MHz eller hur?

/Bengt
 
Ja, stämmer.....en spole för varje band. Jag har trimmrar så det räcker att odla med.
 
Det var snabba ryck. Parallellkondensatorn i gallerspolen är det som du mixtrar med. Då får du linda en spole till för 7MHz eller hur?

/Bengt

Jag kanske missförstod dig Bengt, men hur menar du att det skulle bli enklare att "vrida in" 3,5MHz delen på resonanskretsen med tankkondensatorn som tillsammans med spolen täcker både 40 och 80m, i ditt inlägg #29?
 
Du kan göra på flera olika sätt. Det du förmodligen önskar dig är att täcka flera band och då enbart CW-delarna.

För att inte konstra till det allt för mycket så behöver du en (1) utbytbar spole för varje amatörband. Du behöver också en (1) vridkondensator på fronten. Lämpligt värde kan vara c:a 20 pF upp till kanske 50 pF.

Utöver dessa spolar och vridkondensatorn behövs några fasta kondensatorer att lägga i parallell med vridkondensatorn. De får provas ut en och en på de olika banden och monteras förslagsvis på resp spole.

Ibland kan man även behöva en seriekondensator så som i skissen som CZR visade. Genom att variera värdena och förhållandet mellan parallell- och seriekondensatorerna så går det att linjärisera skalan så att den inte blir allt för ihoptryckt i ena änden. Bry dig inte om detta nu, det är krångligt. Bättre att börja med att få in rätt bandgränser för respektive spole.

Andra alternativ är att ha en enda gemensam spole för 3,5 och 7 MHz och med en omkopplare koppla om de olika fasta kondensatorerna. Det blir snabbt krångligt och det är lätt att råka ut för att en kondensator för 3,5 MHz återverkar på 7 MHz och vice versa. Man kan bli gråhårig innan man upptäcker vad som händer.

Är du med?

/Bengt
 
Ok Bengt, jag hänger med. Jag får se om jag kan få tag i fler spolstommar som passar hållaren. Du har bekräftat det jag tänkte mig med en mindre vridbar kondensator i fronten...;)
 
Du kan göra på flera olika sätt. Det du förmodligen önskar dig är att täcka flera band och då enbart CW-delarna.

För att inte konstra till det allt för mycket så behöver du en (1) utbytbar spole för varje amatörband. Du behöver också en (1) vridkondensator på fronten. Lämpligt värde kan vara c:a 20 pF upp till kanske 50 pF.

Utöver dessa spolar och vridkondensatorn behövs några fasta kondensatorer att lägga i parallell med vridkondensatorn. De får provas ut en och en på de olika banden och monteras förslagsvis på resp spole.

Ibland kan man även behöva en seriekondensator så som i skissen som CZR visade. Genom att variera värdena och förhållandet mellan parallell- och seriekondensatorerna så går det att linjärisera skalan så att den inte blir allt för ihoptryckt i ena änden. Bry dig inte om detta nu, det är krångligt. Bättre att börja med att få in rätt bandgränser för respektive spole.

Andra alternativ är att ha en enda gemensam spole för 3,5 och 7 MHz och med en omkopplare koppla om de olika fasta kondensatorerna. Det blir snabbt krångligt och det är lätt att råka ut för att en kondensator för 3,5 MHz återverkar på 7 MHz och vice versa. Man kan bli gråhårig innan man upptäcker vad som händer.

Är du med?

/Bengt

Vad vore ett forum utan bollplank?.....;)
 
En hemmabygd line

Då har jag labbat ihop min mottagare med rörsändaren i samma stuk fast efter eget hopkok.
Det såg nog ut så här förr, nätdelens trafo orkade inte driva både TX/RX så jag bytte till en kraftigare trafo, det ser lite farligt ut med öppet chassi, men inga klåfingrar finns i familjen och XYL har vett att inte röra.

Det blev ett CQ SAX (för att lättare få svar) och SM6KYP/Sven från Limmared svarade. 599 på båda hållen, en plastradio modell IC7200 i ena änden och en hemmabygd line i den andra. Det kommer nog att bli fler QSO med denna line när nätdelen har byggts in riktigt.
 

Attachments

  • IMG_1231.jpg
    IMG_1231.jpg
    98,1 KB · Views: 107
Första QSO på 14MHz med min hemmabyggda "line"

Äntligen ett roligt QSO med min mini-line på 14MHz med TM22TSF, endast drygt 1W ut och 599 på båda hållen!

Fick dock sitta med ena handen på frekvensinställningen på mottagaren för att kunna skifta sidband när starka stationer på "fel" sidband störde och allt eftersom mottagaren drev i frekvens efter skift mellan sändning och mottagning, vilket skedde manuellt med en vanlig koaxialomkopplare.

En liten vridpotentiometer är inkopplad på hörlurarna - vilka köptes på auktionen i Växjö förra året - för att minska oljudet/knäpparna när jag sänder, dessa lurar är hyperkänsliga och fungerar riktigt bra på den här mottagaren.
 

Attachments

  • IMG_1324.jpg
    IMG_1324.jpg
    95,7 KB · Views: 69
Last edited:
Som SK7DD NRSA

Man kommer långt mycket längre än man tror med bara 1W på 14MHz.
 

Attachments

  • dd.jpg
    dd.jpg
    31,6 KB · Views: 56
Back
Top