Effektmätare milliwatt vushf

SM1HOW

Well-Known Member
Behöver en behändig milliwattmätare med display så att man inte behöver en PC för att mäta.
Den skall gå upp till minst 1,3 GHz med hyfsad amatör onogrannhet. Jag kan låna en HP432 om jag behöver mäta på 10 GHz.
Det finns många varanter på ebay och Aliexpress troligen baserat på AD kretsarna, någon som har provat ? tex:
 
Jag har själv inte provat, men rent allmänt fungerar sådana instrument bra
så länge man inser deras begränsningar.

Nollpunktsdrift och linjäritetsproblem tillhör det som man få räkna med när olika former av "likriktning" utgör metoden för effektmätning, till skillnad mot termiska effektmetrar där man i princip mäter utvecklad HF-effekt via en substitutionsmetod.

Frågan är dock vad man avser med "hyfsad amatörnoggrannhet". 10% eller 0,5 dB går nog att ordna relativt enkelt, i varje fall inom ett relativt litet dynamiskt område och temperaturintervall. Sedan får man räkna med ett visst frekvensberoende som i sin tur beror på uppbyggnaden.

Så bra som en HP432+8478B (0,1 dB) går det svårligen att få det, eftersom där ingår termistorn i en sluten reglerslinga som kompenserar bort mycket av temperaturoffset och linjäritetsfel.
 
Last edited:
Jag byggde en egen för några år sedan baserad på AD8318modul från eBay. Den funkar bra det lilla jag har använt den. Använder numera mest min HP438A men behöver man nåt som är mer portabelt så kommer den fram eller den jag byggde med AD8307 (max 400MHz) (ett par inlägg upp i länken).
 
Om detta stämmer är det väldigt mycket för pengarna.

En termisk effektmeter kostar många tusen kr, och behöver ändå kalibreras för
att behålla noggrannheten.

1680722763298.png

1680722921467.png

En sådan mätare har fördelen att vara kalibrerbar med en substitutionsmetod genom
sin uppbyggnad med en sluten reglerslinga, och är därför eftersökt bland metrologi-lab.

Efterföljaren, HP435 m.fl., är billigare men har inte samma kalibreringsegenskaper.

1680723288577.png

1680723576036.png



Gemensamt för båda typerna är att den som lämnar in dem till instrumentförrådet
med lappen "går ej att nolla" kan räkna med löneavdrag... :)
 
Nja, så dyrt behöver det inte bli. Jag har en en Agilent N1911A med N1921A-prob till salu för en bråkdel av nypriset.
 
Kom på att jag har ju ett fint portabelt :) instrument som man kan mäta effekt med HP8590A. Den har visat några dB fel och jag har kört en kalibreringsrutin för länge sedan, trodde att det var fel i dämpsatsen. En koll i manualen ger att det är ju två kalibreringsrutiner den första för frekvens och den andra för amplitud. Efter att ha kört dessa så visar den rätt nivå. Den har ju inte låst LO men det får jag stå ut med.
 
HP8590A visar några dB fel från fabrik! Det skall vara så enligt databladet så allt är nog som det skall.
Tack för bladet, men nu visar den i alla fall rätt mot CAL OUT så jag är ganska nöjd. Den kostade bara 9500 $ på 80-talet.
 
HP8590 är egentligen HP8558 i "lätt förklädnad" med digital bildvisning och intern kalibrering.

Har för mig att man vanligen kan lite på kalibreringssignalen hos en sådan till +/- 1 dB, men
genom att mäta upp och justera den med en termisk effektmeter noggrannheten kan förbättras till bättre
än +/- 0,5 dB.

Detta gäller dock bara på kalibreringssignalens frekvens och något 10-tal % på varje sida om den.
Men ändå bättre än de flesta "amatörinstrument".
 
Det lilla portabla instrumentet från ebay är grundligt testat och genomgånget här
.
Slutsats jo hyfsat i området -40 dBm - 0 dBm och upp till 6 GHz för ca 900 kr.
Killen har f.ö. många mycket dyra instrument på sin bänk.
 
Mycket för pengarna, så länge man inser begränsningarna.

Dock kan man väl säga att om en sådan får en Post-It lapp med texten
"går ej att nolla" är det inte riktigt samma katastrof som om en HP8481 skulle få det.

Som vanligt; "bör ej saknas i någon hem"
 
Har en liknande som inte har någon display utan kräver USB anslutning och ett PC program.
Tror att även denna använder samma seriedrivrutin och problemet är att den inte supportas längre av ST.
 
Gemensamt för båda typerna är att den som lämnar in dem till instrumentförrådet
med lappen "går ej att nolla" kan räkna med löneavdrag... :)
Så hade "någon" gjort med min Agilent E4418b som nu behöver ny sensor :(
 
Det blir att ta fram "stora plånboken".

Begagnatpriserna för HP8481 börjar på 5-6 tusen och nya
runt 20 tusen. En lite bortglömd sensor är HP8483A+ minimum loss pad
HP11852 som är mindre än halva priset och fungerar bra till 4 GHz ungefär.

Skaffade en sådan för några år sedan för att kunna karaktärisera ett stort 75 ohm kabelnät.
Med lite handpåläggning gick det även att använda en 50 ohms TDR tillsammans med minimum loss pad
för att observera kabelskarvar och monteringsfel på kontakter.
 
Back
Top