Ferriter, toroider, etc. Vart köpa?

SM4WWG

Well-Known Member
Eftersom tillgången, och vart man får tag på ferriter till en vettig peng för hobbyister tänkte jag att jag frågar. Finns några äldre trådar med tips, men de sträcker sig från 2015, typ. :)

Exempel på sådant jag är intresserad av är exempelvis
* FT37-43, (eller ja, även andra storlekar i mtrl 43)
* Några bra "kikare-ferriter", typ BN-xxxxx
* Även T37-2 och därikring

Ja, tänk er den genomsnittliga byggaren av radioprylar :)

kits-and-parts finns ju, men det är från USA
SV1AFN.COM säljer, men inte direkt billigt.
 
Mouser har ett stort sortiment av allt möjligt :) brukar bli fraktfritt om man handlar för nån knapp femhundring också...

Mouser
 
Här finns allt senast jag beställde för några år sedan.
 
Eftersom tillgången, och vart man får tag på ferriter till en vettig peng för hobbyister tänkte jag att jag frågar. Finns några äldre trådar med tips, men de sträcker sig från 2015, typ.
Hej, min firma har en del ferriter på lager, dock inga ”binoculars”

Mvh Jonas / SM4VEY
 
Jag har köpt Fair-Rite både från DigiKey och Mouser. De är främst avsedda för baluner, trafos, avstörning mm. Nu senast var Mouser billigast. En del kärnor finns i två varianter. Tex FT240-43 som tidigare fanns från Amidon heter hos Fair-Rite 5943003801 och kostar 115 kr/st (ex moms) på Mouser. Men man kan lika gärna köpa 2643803802 även den från Fair-Rite som kostar hälften så mycket. Jag har inte sett nån skilland i prestanda. Så man kan tjäna på att jämföra med tillverkaren och var man tänkt köpa. Och det lönar sig att köpa flera. Speciellt på klämferriter är Fair-Rite överlägsna andra i pris/prstanda. Och vid avstörning går det ju åt många som alla vet....Sen kärnor för filter mm så är nog Micrometals de bästa. Och som SA7ELF skriver är rf-microwave förmodligen en bra leverantör. Inte köpt därifrån än i varje fall. Just Micrometals är svåra att få tag i på andra håll.
 
Last edited:
Om man tittar på Mouser exempelvis på Fair-Rite 5943003801 så verkar det bli bra mycket bättre priser vid 100 st. Inte ens jag har behov av så många men tanken slår mig att man kan ju gå ihop några stycken och göra samköp av några av de mest intressanta sorterna.

1710161466585.png
 
Jag säljer klämferriter för RG-213 via min firma.
Monteras på klabel.
Har du RG 58 kabel lägger du ett extra varv runt ferriteten
Avsedda att användas för avstörning av mantelströmmar på kortvågs banden.

Jag kan skicka bilder om det finns intresse.
 
Last edited:
Back
Top