Finns det något listan av källor för komponenter hembygge?

SM0XGW

New Member
Hej! Jag funderar på bygga en rörslutsteg som något av FRINEAR serie här.


Var hittar man komponenter och delar i Sverige eller Europa? När jag söker efter källor på nätet, hittar jag mesta från USA.

Tänker på det stora transformatorer, kondensatorer och andra speciella delar.

Tacksam för tips!

Mvh
Mohan
 
Besök radiomässan i Eskilstuna i april, där brukar loppisborden innehålla mycket användbart för den som har komponentkännedom.
 
Att köpa nyproducerade komponenter till slutsteg i kW-klassen är nog
inte realistiskt i dag, produktionsvolymerna är för små och
produktionskostnaderna för t.ex nättransformatorer och vridkondensatorer
är för höga.

Det finns en del handlare i Tyskland och Storbritannien som säljer nyproduktion, men till hutlösa priser.

Återstår "andrahandsmarknaden".
Majoriteten av radioamatörer har uppnått de åldrar där man börjar fundera på "döstädning", och i samband med sådana aktiviteter så bjuds en hel del användbart ut på "loppisar" och även på "nätet". Man kanske ska låta data och tillgång på en lämplig nättransformator avgöra vilka rör och andra komponenter som ska anskaffas.
 
Last edited:
Mainline Electronics i England har fina Jackson vridkondensatorer och nya planetväxlar där fettet inte har torkat fast
 
Köpte en ny 250 pF vridkondensator därifrån till ett slutstegs bygge med 4 x pl519 vågar inte använda några oxiderande eller rostiga vridkondingar till högspänniing i ett pi filter
 
Man får samla ett tag tills man hittar det man vill. Konstruktionen får sedan baseras på det man har.
När dollarkursen stod i 8 spänn kunde man köpa från MFJ till OK pris. Men knappas läge längre.
Jag har kanske en trafo från ett gammalt Heathkit-steg jag kan lätta på i SM0-området. Kan kolla. Tror det är typ 900V som med spänningsdubbling skulle kunna köra ett par 572B eller gi7b....
 
Köpte mig ett par nya nättransformatorer ifrån Kondrad electronics som vardera är på 400 V 1A så serie kopplar man dom så är man uppe i 800 V och sen likriktar brygga med kondensator bank ifrån Harbach electronics så då borde spänningen räcka till PL 519 rören tycker jag
 
Back
Top