FM-pyts med "Priority" channel ?

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
Någon som kan tipsa om en 2M, alternativt duo-bander 2/70
FM transceiver där man har möjlighet till att definiera en "Priority"-channel
dit stationen då och då hoppar om scannerfunktionen stannat på en annan frekvens?
 
...Efter att ha scrollat igenom några handlares utbud förstod jag att det så det kallas numera.
Hursomhelst finns ett sortiment att välja mellan...
 
Att scanna frekvenser/kanaler som man önskar är ju ett val man gör. Ifall scanningen då stannar där trafik pågår - varför vill man då att den avbryter och går till någon annan frekvens/kanal utanför scanningsområdet? - Eller missförstår jag din undran, kanske din priority-channel ligger inom scannerområdet!?

/Sven.
 
"Dual-watch" kan ha lite olika betydelse beroende på sammanhang.
I civila marinradiosammanhang är det en funktion som medger att kanal 16 periodiskt lyssnas på även när man har passning på en annan simplex-kanal, medan i militärradio så har
man en separat signalväg för en "guard channel" som hela tiden är aktiv medan man själv inte sänder.

Hur man realiserar sådant i plastradio är lite svårt att säga, troligen är det något som liknar den förstnämnda funktionen.
 
"QRP" Tipsade om FT-7800. Jag har '7900 och programmeringsmjukvara men inte f-n gick det att programmera in en "Dual-Watch" som den hoppar till då och då under memory scanning. Priority Channel skall sättas mha frontpanelsknapp och den kanalen skall vara inprogrammerad som #1 men Yaesus uppfattning om denna funktion != min...

Nåväl. Ingen större "prio" på det.
 
Dualwatch är väl att man har 2m & 70cm samtidigt, 2 band samtidigt eller 2 VFO'er samtidigt!? Men att stopp i scanning på frekvenser eller kanaler som man önskar scanna - varför då avbryta detta och gå till en frekvens eller kanal som man eventuellt hellre vill lyssna på? - Missförstånd av mig?

/Sven.
 
IC-2725, dubbla mottagare, ena mottagaren har jag ställt på en frekvens på 2m, den andra mottagaren scannar lite olika frekvenser på 2m och 70cm.
 
Min gamla FT-1802E beskriver detta på denna sida i manualen: (se bild)
Prio channel kollas var 5:e sek för aktivitet. Har dock aldrig testat.
Använder radion bara vid sambandsuppdrag och då blir det direktfrekvenser eller bärvågsöppning av sambandsrepeater


VER A72-730001.jpg
 
Back
Top