Frekvensskillnad TS-480 och IC-728

sm0kfr

Well-Known Member
Vilken "Pitch" har du valt på stationerna i CW-läge? Vid CW är det ju så att man inte lyssna på exakt samma frekvens som man sänder, då tonen isåfall skulle bli "zero beat". Sedan kan det skilja på olika stationers display, om TX- eller RX-frekvens visas. Om CW-mottagning sker i USB eller LSB kan även ha betydelse. Dock så tycker inte jag att det har någon praktisk betydelse vid frekvensbyte eller sked, då jag alltid sveper någon kHz för att hitta min motstation, vilket förmodligen är en kvarleva från tiden med oprecisa analoga skalor...

/Lasse
 
Last edited:
Är det inte så att om du har 800Hz pitch inställt och rattar in motstationen så hans CW-signaler
har 800Hz i din mottagare så kommer du sända på samma frekvens som motstationen?

Om det är så spelar det inte någon roll vilket sidband respektive station lyssnar på, så länge
båda stationerna sänder på samma frekvens.
 
Last edited:
Helt riktigt Bengt, så är det och som jag skrev, det *kan* ha betydelse. Men min erfarenhet är att de flesta nöjer sig med att de hör motstationen och inte att man ligger på exakt samma frekvens (rätt pitch)...

/Lasse
 
CW-pitchen är på båda stationerna 800 Hz.
När det gäller LSB/USB är det inga problem. Båda riggarna ligger rätt. Det är bara IC-728:an som ligger ca. 400 Hz "off"
Ulf
ps till alla.
Tack för svar
ds
 
Ursäkta, men jag förstår inte riktigt vad det är du anger i PDF-filen.

Är det så här att du har en signal på 10 000,000 kHz och rattar
in mottagaren till rätt pitch, d.v.s 800 Hz.

Du läser sedan av vilken frekvens mottagaren anger i displayen,
därefter trycker du ned nyckeln och mäter den faktiska frekvens
som din station sänder på?
 
Ursäkta, men jag förstår inte riktigt vad det är du anger i PDF-filen.

Är det så här att du har en signal på 10 000,000 kHz och rattar
in mottagaren till rätt pitch, d.v.s 800 Hz.

Du läser sedan av vilken frekvens mottagaren anger i displayen,
därefter trycker du ned nyckeln och mäter den faktiska frekvens
som din station sänder på?

Inte riktigt.
Jag ställer in mottagningsfrekvensen i CW-läge så att displayen visar 10000.000 kHz.
Sedan trycker jag ner nyckeln och sänder. Då visar frekvensmätaren (som är kopplad till min dummy load),10000.391 kHz.
Detta gäller då IC-728.
Samma sak gör jag med min TS-480 men den visar 10000.000 kHz i sändning. Dvs. dessa två ligger separerade 391 Hz.
Jag vill bara förstå varför IC-728 ligger där den ligger i sändning dvs. 391 Hz "off".
Är det en konstruktionssak?. BFO-erna är rätt inställda. Se ny pdf-fil. Sidtonsoscillatorerna på båda riggarna är inställda på 800 Hz men i detta fall har ju detta ingen inverkan.

För att göra ett tillägg (och röra till det) till din fråga Bengt så har jag en kalibrerad TCXO oscillator som ligger på 10000.000 kHz. Jag gick upp för att kolla hur det inbördes förhållandet var mellan riggarna och rattade in en godtycklig ton när TCXO:n var igång och beatade riggarna mot denna.
TS-480 visade följande: IC-728 visade följande:
CW=10000.100 kHz CW=9999.500 kHz
CW rev=9999.900 kHz Denna rigg har inte CW-rev

Om man drar CW-rev(TS-480) från CW(IC-728)
så får man dessa 400 Hz.
Jag skall försöka rita upp frekvensgången i IC-728.
I IC-728 har CW-filtret FL-100 cf. 9.0115 MHz och SSB-filtret FL-30 har cf. 9.0106 M skillnad 900 Hz.
I TS-480 har CW-filtret YF-!07CN cf. 10.695 MHz och SSB-filtret YF-107SN cf. 10.695 MHz dvs. samma centerfrekvens.

Jag försöker förstå. Egentligen är det en genialisk uppfinning det här med superheterodynapparater och deras frekvensblandningar. Någon pedagog är jag inte och jag har svårt att inte blanda ihop saker och ting.
Saken är! Varför ligger IC-728, 391 Hz från mottagningsfrekvensen i CW-läge?

73
Ulf
 
Kan någon förklara för mej eller hänvisa till någon förklaring om varför min Icom IC-728 ligger och sänder ca. 400 Hz över visningsfrekvensen i displayen.
Det finns naturligtvis en sådan information men jag hittar den inte och är tydligen i avsaknad av nödvändig kunskap.
Jag bifogar ett dokument som tydligare visar vad jag menar

.View attachment 2729View attachment 2729

Har du kollat vad toleransen på frekvensvisningen säger?

*svär över den digitala frekvensvisningen som många tror är sanning*

Ställ in radion så att det låter ok......strunta i vad displayen visar......
 
Last edited:
Har du kollat vad toleransen på frekvensvisningen säger?

*svär över den digitala frekvensvisningen som många tror är sanning*

Ställ in radion så att det låter ok......strunta i vad displayen visar......



Hej Bjarne!
Nej! Det har jag inte gjort men eftersom frekvensvisningen i LSB och USB lägen är korrekt varför skulle CW läge visa 400 Hz "fel". Om det nu är fel. Det skall kanske vara så. Jag vet inte.
Tack för svar i vilket fall.
Mvh
Ulf
 
Testade att mäta utsänd frekvens på min TS-2000 och den uppvisar även den avikelse.

På 80m var det bara ett 30-tal Hz för att på 10m vara runt 300Hz i avikelse från visad
frekvens, så dina riggar är inte ensamma.
 
Hej Bengt!
Det var intressant. Inte trodde jag att en så pass ny radio uppförde sig på det sättet.
Ja! Jag får väl acceptera faktum, men det svider. Hi, hi.
73 Ulf
 
Min IC-735 har en trimmer för att skruva in rätt frekvens på "referensoscillatorn". Har inte IC-728 en motsvarande skruv (nej jag har inte orkat kolla schemat)?

/Roland
 
Jovisst har den en ref.osc. men den ligger rätt. Se ovan om LSB/USB som ligger rätt i frekvens.
73
Ulf
 
På IC-735 visar displayen frekvensen på den undertryckta bärvågen i LSB o USB samt frekvensen vid CW-sändning. BFOn i CW-läget ligger mitt i passbandet på filtren. Om jag har en 800Hz-ton i högtalaren (mitt i CW-filtret) när jag lyssnar i CW-läge är jag nollad på motstationen. I själva verket är det en kristalloscillator som nycklas och alstrar rätt starka nyckelknäppar som till största delen tas bort i filtret. Av den anledningen har jag byggt om riggen så att CW-filtret på 250 Hz alltid är inkopplat vid CW-sändning. Men det är ju en annan historia.

/Roland
 
728 har justering internt vid OSC eller XTCO om sådan är monterad. Sedan finns en grovjustering som nås via ett hål på sidan av apparaten. Vidare finns BFO-justeringar för USB, LSB samt CW internt. Allt detta finns beskrivet i användarmanualen.
 
Back
Top