Fritzel FB53 - justering av längd för resonans på 14 MHz?

SM7NDX

Member
Hej!

Jag har en Fritzel FB53 med tilläggssatsen för 40 meter. Drivelementet är konstruerat med två stycken dubbeltraps (spärrar 21 och 28 MHz) samt två stycken traps som spärrar 14 MHz.

Farbror Fritzel tyckte att när man monterat tilläggssatsen för 40 meter behöver man inte kunna justera längden för 14 MHz,utan resonanspunkten ligger långt upp på 14 MHz.

Så här ser det ut...


Bom ---------Trap 21/28----------Trap 14-------------------


Det enda på elementet som är enkelt justerbart är delen utanför 14 MHz-trapen.

Jag vill justera delen mellan trapsen, dvs den del som är aktiv på 7 och 14 MHz.

Jag har därför provat med att förlänga denna del med 40 mm (80 mm totalt). Det medförde att resonansfrekvensen enbart sjönk 40 kHz. Jag ville sänka med 145 kHz, vilke borde ha hänt enligt mina beräkningar. Jag har tagit med förhållandet (1.35) mellan mekanisk längd (7400 mm) med elektrisk längd (10000 mm) på 14 MHz, men det stämmer således inte med verkligheten.

Om jag förlänger med 160 mm (320 mm totalt) borde jag hamna korrekt. Varför?


73 de SM7NDX, Jan
 
Hej!

Jag vet att det finns flera varianter av FB53:an. I mitt fall är det bara drivelementet som avses.

Jag blev varse att det finns flera varianter när jag upptäckte att det fanns olika placeringar för drivelementet. I någon variant framför maströret och i annan variant bakom.

Jag skall förlänga respektive elementdel i kväll. Jag får ta teorin bakom senare.

73 de Jan
 
Ändringen i längd för en dipol borde vara proportionell mot frekvensändringen gånger -0.5*c / f^2 (minus en halv gånger ljusets hastighet genom frekvensen i kvadrat).

CodeCogsEqn (2).gif
(hittade en formeleditor på nätet)

Är det så du har räknat?

73
Ingemar SM5AJV
 

Attachments

  • CodeCogsEqn (1).gif
    CodeCogsEqn (1).gif
    843 bytes · Views: 7
Last edited:
Hej!

Intressant..

Jag räknade ut längden på antennen vid 14.250 MHz samt vid 14.080 MHz. Skillnaden blev primärt samma resultat som i
formeln du gett mig. (0,125 m)

Jag dividerade sedan med faktorn mellan elektrisk längd och mekanisk längd, då antennen på 14 MHz blir förkortad på
grund av trapsen. (0,125 * 0,69 = 0,086 m). Detta ger en ändring på 43 mm per elementdel.

Denna förändring är således inte tillräcklig. Med 86 mm förlängning ändras resonansfrekvensen -40 kHz.

I går förlängde jag med 300 mm och hamnade på -260 kHz. En överslagsräkning ger att en förändring på +220 mm borde ge
en förändring på - 170 kHz (vilket är önskvärt) om förhållandet är linjärt. Detta skall provas i kväll.

Skall man räkna ut det hela med formel, måste man ta med induktansen i trapsen i beräkningen på något sätt.

73 de Jan
 
Hej!

Utifrån tidigare mätningar med två olika längder var det lätt att göra ett diagram och se hur mycket längden skulle förändras. Jag har nu uppnått enligt mig korrekt resonanspunkt på 14 MHz.

Jag saknar dock fortfarande någon formel på hur mycket en induktans förkortar antennens mekaniska längd. Jag skall plöja djupare i Karl Rothammels antennenbuch.

73 de Jan
 
Ta en titt på den här sidan:
https://m0ukd.com/calculators/loaded-quarter-wave-antenna-inductance-calculator/

Var förkortningsspolen sitter får en avgörande betydelse. Mest "nytta" gör den vid strömmaximum, alltså normalt sett vid mitten av antennen. I änden på antennen gör den ingen nytta alls eftersom ingen ström flyter genom den där (men kan i viss mån fungera som kapacitiv last p.g.a. sin fysiska storlek).
Kort sagt, man kan inte räkna på förlängning/förkortning av en förkortad dipol som man normalt kan, och det är heller inte så enkelt som att x uH förkortar antennen y mm.
 
Jag sänkte resonansen 120 kHz på 20m på min FB53a genom att förlänga ytterändarna på elementen med 2x3 cm.

/Roland
 
Back
Top