Om man köper en ny bil. Vem tror man då på? Försäljaren eller bilmagasinet?
Filterspecifikationer har i alla år varit föremål för samma saker. Precis som IP3 då det blev ett modernt diskussionsobjekt 1985 (FT-757 och IC-735).
Sherwood har mätdata. Tillverkaren har också det. Vem litar man på?
ARRL's lab har under många, många år levererat mätdata. Belackare har ansett deras mätdata opålitliga. Andra har höjt labbet till skyarna. Vem väljer man att lita på?
Hur kan det vara så?
Jo, därför att ingenjörernas värld, stund efter annan, består av inbördes konkurrens och till trots för att det finns, inte bara vedertagna utan fastställda normer, så kan en avrundning här och en annan där, ändra regnbågens färg när du och jag tittar på den.
Man får köpa två stationer och jämföra själv, och säljer sedan den man inte vill ha. Man skaffar sig egna kunskaper och lär sig förstå den djupare innebörden. Man kan, med lite stark vilja, få sin egen "röntgensyn" och lyckas se in bakom det mish-mash som en färglad broschyr uppvisar.
Ett exempel: ett känt fabrikat hade i sitt färgprospekt angivit ett Xtal-filters bandbredd vid -6dB. Det var ungefär som konkurrenternas. Men det var brantare! Alla tittade på den siffran. Vad läsarna inte såg var att den fina siffran för den lägre nivån som skapade brantheten var angiven på ett lustigt ställe. Den var satt till -55dB. Inte -60dB, därför att där var det mycket bredare än konkurrenternas. Alltså var filtret sämre än konkurrenternas men ingen ifrågasatte det på grund av klena kunskaper.
Detta var innan de fina grafiska kurvorna i tusen färger gjorde sin entré. Nu finns Photoshop. Kanske därför som Rhode&Schwarts inte kan (eller inte vill?) reparera sina instrument som är mer än 20 år gamla? (hi).
Det finns flera exempel på såna här saker.
Man måste tänka på att amatörradioprodukter vänder sig till just radioamatörer. Vad kan vi? Jo, vi kan samma saker som vilken tillverkare som helst. Men inte alla av oss. Precis som alla bilköpare inte är motorintresserade. Det finns ju märkliga sorters bilar och de säljs också, inte sant?
Ja, man mäter lite hit och dit, alltså.