funderingar kring mastfundament / fäste

zorro

Member
har en liten "damm" på tomten som ska bort.. fick genast en tanke om det skulle gå utnyttja detta till ett mastfundament?

den är i dagsläget ca 2-2,5m i diamater och nånstans 0,5-1m djup..

vad tror ni? fylla upp denna krater med betong o lite armeringsjärn?

har ingen mast ännu men det kanske finns några "standard mått" på mastfästena?

tanken är en mast runt 20m.. nytt är ej ett alternativ så jag spanar tills ja hittar ett lämligt beggat..

Edit: bildlänkarna fixade...

 
Hej,

Det ser perfekt ut för att sätta upp en mast där. Problemet är att du bör skaffa masten innan du gör någonting.

Det finns många bra sätt men jag hade valt att försöka få tag i någon av dom billigare master som plockas ned lite här och var samt offrat en mastbit till att gräva ned i fundamentet för att sedan bygga vidare på.

Gjuter du fundamentet innan så får du göra en adapterplatta som passar till den mast du får tag i. (= tråkigt jobb,, gjort det själv.)

För att hålla nere kostnad på fundamentet kan man svetsa på ett kraftigt stålskelett av järnskrot på mastbiten nere i fundamentet för att sedan lägga ner sten som tyngder och därefter fylla igen hela härligheten med cement.


Ett Smålandstips! mvh Håkan SM7WSJ
 
intressant... är ingen panik med detta men håller ögonen öppna efter en mast.. kanske skulle ut å tigga nu när hemvärnet läggs ner :D

vad tros om djupet då?
 
intressant... är ingen panik med detta men håller ögonen öppna efter en mast.. kanske skulle ut å tigga nu när hemvärnet läggs ner :D

vad tros om djupet då?

Hej,

Den måste grävas djupare, jag skulle minst vilja ha 2 meter.

Lycka till! mvh Håkan SM7WSJ
 
Back
Top