G0KSC 6el. 50MHz 6,8m LFA Yagi

SM2EEC

Active Member
Hej listan,

Någon som har provat denna antenn? Konstruktionen med drivande elementet som liggande loop är inte så vanligt? Kommentarer?:confused:

73
Sture SM2EEC
 
Modefluga skulle jag säga. Nyss var det lågohmiga tyska antenner som gällde, nu det här.
 
Well, det funkar bra. Har byggt en 6m LFA med 6m bom och 6 ele. Funkar kalasbra. Har också byggt en 13 ele LFA Plus2 för 2m. Också jättebra. Inget strul med att fixa matchningarna osv.

Modefluga, tja, det är ju en smaksak. Det smidiga är att man får 50 ohm på ett smidigt sätt. Plus att G0KSC antennerna har fina stråldiagram som verkar överensstämma med verkligheten.

mvh
Kai
 
Modefluga, tja, det är ju en smaksak. Det smidiga är att man får 50 ohm på ett smidigt sätt. Plus att G0KSC antennerna har fina stråldiagram som verkar överensstämma med verkligheten.

mvh
Kai

Smidigt om man struntar i balunen kanske. Annars så bygger man ju i princip ett halvt dipolelement till. Men jag håller med det som står på hans sida att en 50 Ohms antenn är stabilare för yttre påverkan som is och fukt och mindre kritisk, jämfört med en lågohmig. Men å andra sidan så kan man ju bygga en vanlig vikt dipol där man väljer rätt mått och kan mata med 1:4-koaxbalun och får en antenn som är ännu stabilare och snarare enklare att bygga.

En annan intressant fråga som tas upp är väl det här med tysta drivelement. En fråga som stöts och blötts ända sen 80-talets diskussioner om gammamatade dipoler kontra vikt dipol och koaxbalun... Tycker det verkar som vi kört ett varv i antennfilosofin nu på en ca 20 år och snart är tillbaka. Ja kanske inte riktigt. Quaden hade ett uppsving på 70-talet har jag fått ett intryck av.

Men ja, jag håller med. Tycke och smak. Och mode. Möjligen kan det vara kommersiellt fördelaktigt att sälja en produkt som sticker ut lite. ;)

de Anders SM4RNA
 
strålningsdiagrammet är det som är intressanta, speciellt om man bor i tätort med många aktiva grannamatörer. Att kunna använda sig av sidoundertryckning (med antennen) är en bra teknik som inte många förstått sig på(?).
 
Jag skulle ändå titta på YU7EF antenner, 50ohm också och lite enklare att fixa dipolen än loop, bra diagram också...:)

YU7EF WEBSITE

P.S. 3 av 5 stationer i IARU 50MHZ contest 2011, använder YU7EF antenner :D
 
Antenner är nog lite religion också. YU7EF, M2 eller G0KSC spelar nog ingen större roll. Dock tycker jag att loopen inte var något problem på G0KSC antennen. Plus att jag tycket att den verkar mekaniskt ganska stabil. Men som sagt, whatever makes you tick :) .

Som vanligt är antennbommens längd det som styr hur mycket gain man får i stort. Sen finns det mer eller mindre rena strålningsdiagram. Jag gillar mina G0KSC, de är rena och bra. Ibland så missar man en del pga bristen på sidolober, men så kan det vara ibland :s . Så det får väl bli en halo eller Moxon för att fånga saker vid sidan om.

73 de Kai

PS: Jag tror att varje generation av antenner blir liiiiite bättre än föregående. Så man skulle kanske titta på vad man skulle välja idag.... 0,2 dB är ju inte värt nya antenner...
 
Back
Top