Gamling med problem, Kenwood TS-700G

SM0UAN

Well-Known Member
Tacksam för alla tips om följande konstighet:
Vid "normalt" repeaterläge, dvs TX 600 kHz under RX, så sänder den inte. I bästa fall kommer uteffekten smygande under ett par sekunder, men nivån är svajig. Moduleringen funkar (om den nu sänder...). I läge för simplex, eller omvänd repeaterfunktion, sänder den utan problem. Problemet finns i alla moder.

Jag vet att det är lite "boatanchor"-varning på den här, men när det står på sin plats gör den ju precis det den ska - eller gjorde, rättare sagt. Synd att skrota om det skulle gå att laga...
 
Det sitter kanske en separat X-tal till shiftet? Ryck ur den osså i med den igen. Det där har du kanske redan provat…isf fram med sprayburken o motionera upp kranarna.
Tycker symptomen tyder på ngt glapp.
 
Jag har en TS-700 utan G, men samma frekvensgång och generering har jag för mig. Funkar RX med repeater reverse? Den borde använda samma lokaloscillatorkonfiguration som TX har med repeaterskift. Funkar RX -600 så är oscillatorer mm OK. Kvar är omkopplaren och reläet som styr den mellan RX o TX.
TS-700 skrotar man inte! Den har fortfarande en av de renaste lokaloscillatorerna, i alla fall om man fixar störningarna på +9V och kanske -6V. En tråd jordar stab-kretsen för 9 V bättre och det som är kvar shuntar man bort med elektrolyter. Se http://sm5bsz.com/txmod/rt0281.htm för detaljer, jag har station B.
/Jan
 
Tack för svaren!

Jag kan inte utan att begå synden högmod påstå, att jag "hittat och fixat", men i tanken att dålig kontakt har med saken att göra tog jag mig an det hela.

Efter att ha motionerat och rengjort bandomkopplare och repeater-mode omkopplare utan bättring körde jag lite motion och spray på potentiometern för "Drive". Då kom den igång och funkar nu U.A.

Skrotning låg långt ner på listan. Bara kuggväxeln till VFO'n är ju ett konstverk...
 
OK!
Smörjer du kuggväxeln till VFO ska det vara sparsamt och med nåt som inte sprider sig. Jag lyckades få smörja in på vridkondensatorns jordbleck för rotorn, frekvensen åkte upp o ner några tiotal Hz eller mer lite som den ville. Jag har för mig jag demonterade och tvättade kondensatorn i ultraljudstvätt. Den har gått bra de senaste 35 åren. Den används som huvudstation på 2m.
/Jan
 
Jo, smörjning och elgrejer är lite känsligt... Jag hade en kollega som sprutade 5-56 på en sats med telefonreläer där det fanns kontaktproblem. Det blev inte bättre, kan jag säga :eek:.
 
Medan vi ändå är inne på det, vad kan rekommenderas som ett bredbandigt smörjmedel / rengöring för elektronik o rörliga detaljer?
 
Det är ju mycket beroende på vad som ska smörjas... I vissa fall kan kontakterande delar smörjas med vaselin, men då talar vi starkare strömmar och troligen inte signalvägar. Ett högtemperaturfett kan nog funka fint i potentiometeraxlar och liknande - det börjar inte rinna omkring även om det blir lite varmt. Risken finns dock alltid att oljan i fettet kan krypa iväg vartefter tiden går. Det finns kanske nån form av specialfett?

När det gäller rengöring kör jag alltid med helt avdunstande sprayer eller med ren IPA (inte öl, isopropanol) och borste/topz, möjligen ren bensin.
 
Faktum är att jag har god erfarenhet av vaselin på bandomkopplre etc. Dvs för nivåer av antennsignaler.
Den som fanns i IC-701 och IC-720, den som smattrar vid bandbyte. Den består av kontaktytor på kretskort, försilvrade och en roternade löpare.
Att det försilvrade oxiderar, beror på att det är just försilvrat, koppar vill gärna tränga igenom och med luft så får vi det där svarta. Massivt silver blir inte svart, såvida man inte bor vid en väg med mycket lastbilar om spyr ut dieselavgaser.
Rengöring med oxidlösande och sen vaselin.
De blev bra i alla sina år, har en IC-720 kvar än som tas fram då och då.
Vaselin finns ju som spray, men den typ BILTEMA har just nu vekar konstig, bilder nån form av skum, den tidgare typen var bättre.

Och nog är det vaselin i potentiometrar från fabrik

Rengöringa av paneler och rattar, då är dikmedel väldigr bra.
YES i varmvatten och liten trasa tops etc.
Tar bort ett dam, matrester svett etc.
Klisterrester av etiketter tejp etc, då blir det lacknafta som sällan skadar varken färg eller plast.

Att ta bort rester av tobaksrök däremt är svårt. Bäst är att inte röka i radiorummet.

Smörjning, små droppar på en smal tråd av tunn olja, inte butikens symamskinsolja, den är dålig, utan nån form av kvaltetsolja.
Oljan man har i bilmotorn är bra till axlar.

SM4FPD
 
Back
Top