Gammal nybörjare

Hej ! Richard Siegrist heter jag, Emeretus Elektriker sedan 1972. bor på den Skånska Hed slätten med min Fru och Hund i ett äldre Hemmane.
Kör en Land/Rover 109 SIIa från 1971och är intreserad att att lära mig mera av Radiokommunikation mm.
Så jag tänkte att börja här, med er i ert forum, det är för mig ett ämne som jag första gången kom i kontat med i den Schwetziska Armen på 70 talet.
Resterand år arbetade jag som Service Elektriker mest inom Industi och klimat teknik, i Sverige,
Dock nu som pensionär ägnar jag mig mest åt Lantlivet och Svensk Land/Rover Klub,
Det är här, som jag kom tillbaka till detta med radiokommunikation i Bilarna,
vi andvänder 27-30 MHz bandet mellan bilarna när vi kör "Green Lanning" och "Off Road"
Det är här som jag har en del frågor att ställa er,,jag letar även efter bra publikation som man kan köpa ?
Om just nybörjare för Amatör Radio. Hoppas min Pressentation gav er lite om mig, Mvh Richard. :)
 
Välkommen!

Jag var med och bildade SLRK 1987. LandRover Series II och IIa är riktiga bilar :)
 
Ah, va kul, då känner du Krister Bergknut,, 1# Har själv varigt jag med sedan början, 116# var inte så aktiv då, du vet, familj ,Fru 3 barn och hus.
Men nu på Ga dar så skall det väll hända lite, det e ju det,, jag skall installera min Albrecht CB Radio i L/R och har lite frågom om just Antennen i fråga, det är en "Siro Hi power" för 27-30 MHz bandet, instuktionerna för den säger att man måste "Jorda den noga till minus schassit, sedan står det att det är noga att mäta Antennkablen (coiaxkabel) skärmen mot " The central pin" så att det "inte" är 0 ohm där,, innan man startar radion, jo så långt så väl ! "Men" om jag nu mäter på min Sirio antenn mellan the "central pin" and "the conector nut" får jag 0 Ohm,,??
det står åxå under "Remarks" "citat" As some antennas are in short circut and would be impossible to do the test after the installation , we recommend you test the cable prio to connecting the antenna. "Slut citat" Om jag nu fattar det rätt ! så till 27-30 MHz bandet har man kortslutna antenner ? och till annan högre frekvensområden har man det inte ? det är här som jag är lost nybörjare,,,, osa.
 
Antenner är en vetenskap, som du säkert kommer att erfara. Tack och lov finns expertis här på forumet. Utan att tillhöra den experisen kan jag i det här fallet säga, att vissa antenner har en form av inbyggd transformator som är "kortis" mot jord i likströmshänseende, men de har en lämplig impedans vid den tilltänkta radiofrekvensen. Ska man mäta en kabel, ska den inte sitta i en sån antenn, för då visas 0 Ω...
 
Tack så mycket för ditt svar, då förstår jag sammanhanget.
Vet du om det finns en lämplig literatur att läsa om Amatör Radio för nybörjare ?
 
Jaha... där ser man. Här är en till som haft Land Rover som stor hobby under många år. SLRK #887. Gick med 5-6 år efter att klubben bildades och var aktiv i många år, även i styrelsen Gjorde medlemstidningen under några år då den fortfarande var i storlek A5. Var också Skandinavien-korrespondent i den internationella tidningen Land Rover Owner International. Har avverkat ett antal LR genom åren, bl.a. den på bifogat QSL-kort. Givetvis fullt radiobestyckad och ofta använd i QRP-tester.

QSL-kort2.jpg
 
Aha,, vad kul ! 5-6 år säger du, i SLK ja jag så att du inte var med i årets Matrikel,,då kör du inte Land/Rover mer då ?
Den på bilden en Serie II 88 rårsmodell,,? och då hade du reservhjulet på bak dörren antar jag,,?
ja jag e ny här i detta med Radiokommunikation, skall försöka lära mig lite om det,, så att man förtår alla förkortningar och så,
sen får vi se vad det ger , börjar med 27-30 bandet och fortsätter därifrån tänkte jag,,
Hur som,, du får ha det så gott, kanske vi hörs i Etern framöver.
 
Jag gjorde matrikeln under flera år. Den utgick från en databas jag byggde över alla medlemmar som varit med sedan starten. En av #1 Kristers budord var att hade man en gång blivit medlem så var medlemsnumret personligt, och det var alla överens om. En del återkom ju till klubben efter uppehåll på något år, eller långresor, SLRK:s medlemsnummer var, liksom amatörradiosignalen, närmast som ett personnummer. Byggde också en databas över alla klassiska LR som rullat i Sverige, så man kunde också följa bilarnas historik.

Efter några år med fullt upp varje dag med SLRK var det dags att lämna över till nya krafter. Det formligen strömmade in medlemmar i klubben sen vi gjort en deal med generalagenten, då BMW, att den som köpte en ny Land Rover sponsrades med medlemskap i SLRK. Nytt folk tog vid i styrelsen och nya beslut togs, bl.a. att lämnade man klubben fick man ansöka om nytt nummer. Arbetet med medlemmarna lämnades till ett kommersiellt bolag som hittade på egna rutiner.

Jag vägrade ansluta som nr "fleratusen" och ifrågasatte med hänvisning till det urgamla beslutet att man behöll sitt nummer. Men det ideella arbetet vi utförde sköttes av ett kommersiellt bolag som sa att det var omöjligt... bullshit. Klubben förlorade inte bara mig utan många gamla SLRK-medlemmar som inte längre kände igen sig i klubben.

Dalasektionen var de som började med kommunikationsradio i sina Land Rovers under sina små expeditioner nån gång i slutet av 90-talet. De fann att det kryllade av gamla 27 Mhz mobilstationer för AM praktiskt taget gratis då privatradion mer eller mindre dött efter sin storhetstid 20 år tidigare. Jag monterade en lite mer kompetent utrustning med även FM och SSB för det bandet. För min del gällde ju utrustning för 2m och 70cm -banden, men nu kunde jag nå dem också. 88-an på bild hade också radio för HF-banden också samt ett 200W transistorsteg. Men vanligtvis körde jag QRP och var alltid aktiv i portabeltesterna där jag tack vare terrängegenskaperna hos bilen hittade ultimata QTH. Ett antal plaketter på väggen jobbad vi ihop Greta (Land Rover 88":an från -67) och jag.

Det blev liksom radio i klubbsammanhang i stället för SLRK. Senare har jag byggt ett par lite modernare Land Rovers som expeditionsbilar för mina fiskeäventyr. Alltid med möjlighet att nå kontakt via radio med civilisationen då mobiltelefonnäten sällan fungerar där jag trivs. Tyvärr byttes min sista Land Rover bort härom året till förmån för en Subaru Forester. Jag tröttnade på att skruva...
 

Attachments

  • IMGP0946.JPG
    IMGP0946.JPG
    581,4 KB · Views: 23
  • Greta.jpg
    Greta.jpg
    100,8 KB · Views: 23
Last edited:
Aja men tack för din återkoppling, det var en intresant läsning du skriver om, SLK, mycke jag inte viste, men så har jag ju inte varit så aktiv häller på alla möten och träffar, men vist jag förstår dig, mig veterligen i dag så har dom det där ga systemet i dag med Medlems No# som du nämde och var med om att skapa på den tiden, för när jag letar i "matrickelen" i dag så fattas en del medlems No# och det är ju de som har gått ur,,vet inte hur det är om dom vill komma åter till SLK om dom då får sitt gammla No# igen, men så borde det ju vara,. själv har jag först nu när pensionen och allt vad familj heter, alla ungarna är ute ur boet och det e bara jag o Frugan kvar, fått mer tid över till mig själv,, så jag renoverade min 109a SIIa från 1971 under pandemin och eftersom tiderna blivigt mycket sämre med det mesta i landet, så om man bor på en Skånsk hed så behöver man kunna komma i väg trotts att samhället inte funkar som det borde,,bland annat därför jag vill återuppta det här med Komunikation,,, köpte mig en CB för 27-30 bandet till Land/Rovern och tar det sakta därifrån med mina studier i forumet Amatörradio,,det är ju där de flästa pratar med verandra i Land/Rover sammanhang , det e det man sagt till mig, men jag vet ju att många av oss även pratar över andra frekvenser,, ja, ja, vi få se vad framtiden bringar oss, och ha förtröstan att det skall bli bra. så med det sagt, Önskar jag dig en God fortsättning på det nya Året 2024. Mvh Richard.
 

Attachments

  • 20230716_143802.jpg
    20230716_143802.jpg
    1,3 MB · Views: 6
Finemang Richard. Det är roligt med gamla grejor, såväl fordon (i synnerhet LR) som radio. Jag hade också en 109" stw med safaritak. Det gick åt flera hundra svetselektroder för att lappa ihop ramen... Nå, detta är ju ett radioforum, och för att ingen ska tro att Land Rover är off topic så bifogar jag några broschyrer som visar på att Land Rover och radio hör ihop. Mycket nöje.

5015-01.jpg5015-03.jpg7009-01.jpg7009-02.jpg7009-03.jpg7052-01.jpg7052-02.jpg7075-02.jpg
 
Back
Top