Gammal skrivare till ny dator?

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Har då till sist uppgraderat mig till en burk med Windows7 och dubble core 64-bitars processor.

Min skrivare HP Deskjet 710C har ju en stor sub-kontakt som inte passar in i den nyadatorn, den har bara 4st USB-portar på baksidan. Går det att koppla upp skrivaren med en adapter eller? Det är alltså en 25-polig d-sub som ska kopplas till ett USB uttag.

Någon som kan/vet om det låter sig göras.
Tacksam för tips...

73 de Bjarne
 
Last edited:
funkar säkert bra! Jag har haft samma problem en gång. Kjell & Co löste det åt mig. se mitt inlägg ovan.

73´s Lars
 
Ok Hans
Det löste sig så till vida att det gick att ansluta skrivaren, men den går inte att köra.....saknar en drivrutin, som jag inte kan hitta...på nätet

73 de Bjarne
 
Verkar hopplöst att hitta en drivrutin tll HP710C som kan köras i Windows7...

73 de Bjarne
 
Den går även under benämningen driver whiz.....och det fungerade tyvärr inte
Tack ändå Ingvar.

73 de Bjarne
 
Nja...3 dll-filer som jag ska stoppa in min nya burk.......jag tror inte det.
Jag väntar tills min kompis som jobbar med dylikt kommer på besök.
Tack ändå QRP!.............:)

73 de Bjarne
 
Last edited:
Självklart skall man överväga om det är rätt att ladda i DLL-filer
i ett nytt operativsystem. Kanske inte helt att rekommendera!
Men dagens skrivare är nu så billiga att lönar sig att köpa en ny :)
Dom är så billiga att det t.o.m. kan vara billigare att byta skrivare
i stället när när toner eller färgpatroner är slut.
//QRP
 
Jo, jag vet. Men det känns inte bra när jag har en bubbel-jet skrivare som fungerar oklanderligt (och även en scanner) och med en uppsättning färgpatroner som kanske inte kan användas i en ny skrivare, när man man har köpt 2 datorer för 5000 styck och varit tvungen att köpa 2 nya trådlösa nätverkskort för 600kr därför att de 2 SMC PCI korten inte var "kompatibla" i den nya "miljön"....(Microsoft sucks)

Ja...alla LINUX lovers...skratta nu. Det bjuder jag på.

/Bjarne

Jag ska kolla in vad som finns
 
Snyggt jobbat, inte ens 15 inlägg och redan kommit fram till hur mycket bättre Linux är. :(
Normalt kastar jag min inte i diskussioner om för och nackdelar om olika OS, det är som att försöka bestämma om hammare eller såg är det bästa verktyget.
Men när det gäller drivrutiner så är det ett område där Linux verkligen är det sämre operativsystemet, sämre ur aspekten det har färre drivers.

Jag samlar på äldre datorer och har jobbat med många olika typer av maskiner, Apple, Silicon Graphics och PC datorer med många olika operativ system under större delen av mitt liv.
Jag har kommit fram till att OS hör samman med maskinvara från samma tidsålder och att försäker man ändra på det så kommer man få problem.

Interface teknik ändras hela tiden, nätverk har gått ifrån två-tråd 2MB till BNC 10 MB till Gigabit på Cat5.
Skrivare har gått ifrån 25pol DSUB RS-232 till Centronics parallell till USB.
Eftersom dataingenjörerna varit så ihärdiga med att behålla bakåtkompatibiliteten för programvaror (vi kan ju fortfarande köra DOS program från 80 talet på våra moderna dator i våra moderna OS) så förväntar vi oss att samma sak skall gälla även för periferi enheter som skrivare, scanners etc.
Men innom det området så har varken tillverkarna av utrustning eller OS varit lika bra.
Det vore säker tekniskt möjligt i många fall att behålla ett kompatibilitets lager i nya OS för att köra äldre drivrutiner. Varför ingen OS leverantör valt att lägga krut på det men behåller kompatibilitet på programvaro sidan kan man spekulera i. Personligen antar jag ett det skulle vara för svårt att hålla ett lager med äldre utrustning för att kunna testa.
Och antagligen anser de nog att det inte finns mycket pengar att vinna i att stöda äldre utrustning.
Periferi tillverkarna har tyvärr inget intresse att hålla igång gammal utrustning så där har man heller ingen hjälp.

Så som användare så har man alternativet att antingen hålla äldre datorer körbara med original OS för att hålla igång äldre periferi utrustning eller så får man köpa ny periferiutrustning till de nya datorerna.

//Harry
 
Insikstfullt inlägg angående OS, Harry!

Operativsystemet erbjuder väl oftast en abstrakt API, som Windows HAL - Hardware Abstraction Level. Att det sedan finns drivrutin för en fysisk enhet som anpassar till det abstrakta lagret är väl tillverkarens ansvar.

mvh
Bengt / KBW
 
Snyggt jobbat, inte ens 15 inlägg och redan kommit fram till hur mycket bättre Linux är. :(

//Harry


Visst har Linux sina brister och nackdelar men jag använder bara fri programvara och då är Linux det naturliga valet för mig.
Innan jag blev en stor vän av Linux (och fri progamvara), var jag en stor vän av OS/2.
 
Linux?
Jag har själv tröttnat på alla krachar och tvärnitar i Microsofts värld och funderar på att byta till Mac.
Men det finns andra lösningar.
Finns det någon här på forumet som kan berätta lite mer ingående om Linux och dess fördelar samt säkerhet och stabilitet.
 
Tog bort mitt långa inlägg och kan meddela att jag googlade lite efter trådstartarens problem.Win7 64 bitars och HP deskjet 710C går att få igång med "Skrivarkabeln" med HP Deskjet 500 drivrutiner, men inte med USB port kabel.Säger de i USA när jag kollade nu.
Det går förmodligen att installera denne skrivare med hjälp av win7 uppdatering MEN om jag förstår detta rätt så bör den vara kopplad på skrivarporten med en skrivarkabel


Are you running the RTM version? The Deskjet 710c is listed and availablein the Windows Update as follows: go to the printers folder, Add Printer, Local Printer, LPT1: and then select Windows Update. It will take several minutes to update, but once the update is finished select HP (not Hewlett-Packard) and the Deskjet 710c will be in the list (at least it works for me, using the RTM version).



Regards,
Bob Headrick, Microsoft MVP Printing/Imaging
 
Last edited:
Linux?
Jag har själv tröttnat på alla krachar och tvärnitar i Microsofts värld och funderar på att byta till Mac.
Men det finns andra lösningar.
Finns det någon här på forumet som kan berätta lite mer ingående om Linux och dess fördelar samt säkerhet och stabilitet.

Jag vet inte om det är rätt tråd att diskutera Linux här men jag har kört Linux i många år. Det är säkert, stabilt och gratis. Jag började med Slackware 10.2, sedan 11.0 och 12.0 men Slackware kräver ofta mer av användaren än övriga distributioner. Samtidigt är Slackware troligen den stabilaste och hårdvarusnålaste distributionen. Numera använder jag mest Linux Mint.
BSD är ett ännu säkrare alternativ men mindre flexibelt.
 
Last edited:
Back
Top