Geomagnetisk störning eller fina tropokonditioner?

Man kan nog få en sakkunnig kommentar till artikeln om man kontaktar

Institutet för rymdfysik i i Uppsala

73 //Janne SM0AQW

 
Min högst okvalificerade gissning blir därför "solbrus" eftersom det är höst, det var eftermiddag och solen hade sura uppstötningar :)

Verkar som om XUN var inne på rätt spår då. Om man nu inte då förstås benhårt påstår att detta är omöjligt och att detta är en konspiration av
Ryssland, NATO, Illuminati eller resultatet av ett samtidigt bomb/terrorhot mot Landvetter och Tel-Aviv... Det kan även vara ett tecken på att solen håller
på att explodera och undergången således är direkt förestående.

De senare teorierna är framförda av "Foliehattarna" på bl.a. forumet Flashback. Underbart rolig läsning :) :) :)
 
Last edited:
Jag skickade ett tips till LFV att dom borde kolla hur det såg ut den 4:e november på den här siten:
http://www.mmmonvhf.de/propmap.php :).

/Roland

Exaktemente!

När man tittar på de starka tropocondsen den aktuella tiden så börjar jag också luta åt att det borde ha varit det fenomenet som var "Boven i dramat".

Nu är jag ingen expert på SSR-systemet, men jag kan tänka mig att LFV:s SSR-mottagare blev mättade om de via "Tropocondsen" eller snarare ledskiktsutbredning, fick in ett stort antal transpondersvar från flygplan längre bort, över tyskland till exempel.

Nån SSR- expert här tro ? :)

73 DE Hans, SM3PXG
 
Last edited:
Man kan läsa följande på www.lfv.se

"Alla störningar vi kan se har en direkt koppling till solens position och bäring i förhållande till radarstationernas positioner säger Anders Andersson ansvarig för LFVs radaranläggningar .
Konsekvenserna av solstormen har inte bara drabbat det svenska luftrummet utan också radarstationerna i Norge och Estland."

Färdigspekulerat?
 
"Alla störningar vi kan se har en direkt koppling till solens position och bäring i förhållande till radarstationernas positioner säger Anders Andersson ansvarig för LFVs radaranläggningar .
Ja då är det illa. Det var en liten kortvarig flare av M-klass kl 13.52 UTC. Om den slår ut radarsystemen är det mycket förvånande.
För övrigt är det intressant att lyssna på en flare. Redan en M-flare ger en markant brusökning även på övre delen av kortvågen. Problemet är bara att det är en brant stigtid så man har ingen förvarning utan mottagaren måste stå på och puttra medan man gör något annat.

/Roland
 
Last edited:
Man kan läsa följande på www.lfv.se

"Alla störningar vi kan se har en direkt koppling till solens position och bäring i förhållande till radarstationernas positioner säger Anders Andersson ansvarig för LFVs radaranläggningar .
Konsekvenserna av solstormen har inte bara drabbat det svenska luftrummet utan också radarstationerna i Norge och Estland."

Färdigspekulerat?

Som vi brukar säga; Korrelation behöver inte betyda Kausalitet! :)

Ingen här eller någon annastans har påvisat något fysiskt fenomen som skulle kunna sammankoppla Solstormen med SSR-avbrottet. Snarare tvärtom, de fenomen som en "Solstorm" ger upphov till skulle yttra sig på en mängd olika sätt, utom just överbelastning av SSR-systemet.

73 DE Hans, SM3PXG
 
Tror personligen att det efterlysta fysiska fenomenet kallas solbrus.
Kombinationen med ordentlig tropo rakt mot solnedgången och peaken i antennens elevationsdiagram som ligger i typ 1 grad ger det troligen hög signalnivå då det är ca 30dBd direktivitet/förstärkning i antennen.
Mottagarnas video taktas ut i 8-bitars amplituddatabytes med ca 8-10 MHz in i extraktorerna som i sin tur söker giltiga transponderrampulser (450 ns) med inbördes avstånd om 20,3 µs. Min vilda spekulation är att i en brusburst från solen kan man hitta näst intill oändligt många n y a SSR-svarsramar och råka ut för överbelastning.
 
I så fall är det ett systemfel om en liten flare kan slå ut ett helt flygövervakningssystem. Det borde vara utslaget under långa perioder vart elfte år. Kolla hur det såg ut den 4:e november för 12 år sedan.

/Roland
 

Attachments

  • Xrays 20031104.jpg
    Xrays 20031104.jpg
    170,7 KB · Views: 22
Om den lilla "facklan" slog ut systemen så borde det som händer just nu (A=26, K=5) skapa totalt kaos....

Tillåt mig tvivla an aning på den analysen...

73 de Mats LRR
 
Mats, analysen baseras på de faktorer vi känner till, men vi kanske inte känner till ALLA faktorer.

Ja, tänk vad en gammal flamma kan ställa till det :)
 
Mats har säkert benkoll på vilka mätningar av rf-spektrum från solen som görs och har goda och fullödiga underlag för sin bedömning. Kan du inte berätta vilka dessa är?
 
Nej KYH, definitivt inte...

Men ser fram emot mer information om denna intressanta historia.

I synnerhet då den upprepar sig i framtiden - och vad som eventuellt kan göras för att skydda sig för liknande "solstormar"...

KYH, jag sa inte att jag har full koll på vilka mätningar som gjorts. Dock är det uppenbart att expertisen inte haft full koll heller ;)

Ser fram emot nästa kapitel i följetongen.

73 de LRR
 
Om man googlar solar burst radio spectrum measurements och väljer bilder finns en bit ner en spektrumbild från ett liknande event sem kommer från ETH Teknlska högskolan i Zurich. Tror den är från 2015. Den visar intressanta frekvensområden och kanske kan ge kortvågs-sol-förståsigpåarna en aha-upplevelse.​
 
D: ... det som händer just nu (A=26, K=5) ...

Om man lever mest på böljor med lite kortare mellan vågtopparna så kan man tycka att det har varit skapligt med norrsken senaste tiden. Det sken som var/är idag, som just mattats av, gav inte speciellt stor utdelning. Kan ha berott på bristande aktivitet, vardag som det är. Visserligen var det häftigt starka signaler från några mer lokala stationer (SM/OH), men jag tror att dagens sken var av lite klenare magnitud.

En endaste G-station körd, vilket ju också betyder att det inte var något märkvärdigt.

Övrigt i dagens log: RX1, YL2, LY2, UA1 och SM/SK samt fyrar i SM, OH och LA. Försökte ihärdigt få QSO med en EW7-station, men det ville sig ej och missade RO2X. Illa illa.

Lite skoj var att G-stationen fanns med på en chat-site och att han några gånger rapporterade
hur han hörde min signaler via norrskenet. Trevligt med "feedback" då man envist ropar CQ utan att få några svar.

Sken är bra, må vi få mera!

/Janne

//Glömde: Det är inte slut på detta nuvarande kapitel ännu, vad det verkar.//
 
Last edited:
Back
Top