HAM.SE's framtid?

Jepp - snappat, så är det!

Om man besitter social kompetens (ledsen för samskrivningen tidigare) så inser man lätt att
det inte är ett bra argument att påstå att den man söker samtal med saknar social kompetens.

För då har du redan skapat en låsning i samtalet som du inte kommer kunna lösa upp.
Det är ju själva essensen i den sociala kompetensen att man inte skapar sådana låsningar.
 
Min uppfattning är att ham.se är ett forum där det verkligen finns gott om plats för alla.
Frågor, både av teknisk och annan art, får snabba och uttömmande svar.
De diskussioner som hålls däremellan hålls på en underhållande och intressant nivå.
Den enda punkt som inte följs är den om att hålla sig till ämnet. Men ämnesflykterna brukar komma när trådens egentliga spörsmål är avklarat och utrett. Att låta trådarna glida ur spår på ett lättsamt sätt tyder på en god stämning.

De få som påstår sig bli påhoppade eller trakasserade skulle förmodligen göra det oavsett upplägget. Vissa anser helt enkelt att det är deras livsuppgift att vara offer.
 
Detta forum känns nog som min hemmabas. På SSA.se finns egentligen ingen bredd alls. Ett antal kritiska trådar om SSA och överdrivet yviga trådar om ungdomssatsningens förträfflighet. Thats it!

Ambitionen har nog från början varit god, med rubriker för info från resp distriktsledare etc. fast där är det tyst som i graven! Och de tekniska rubrikernas innehåll är synnerligen magert. Men det är väl i samklang med SSA:s strävan att hobbyn inte skall vara kunskapsorienterad...

/Lasse
 
Last edited:
Tja.. SSA:s forum var på uppgång. Det skrevs en hel del teknik och avhandlades ditt och datt som här. Men.... sen dök det upp en åsiktspolis som lade sig i precis varenda diskussion och försökte kväva dem. När inte det lyckades så började smygcensuren med underliga redigeringar av inlägg och en del inlägg försvann också märkligt nog.

Många som var aktiva där lämnade det forumet och finns nu här därför att här finns det takhöjd och jag tycker nog att ham.se till största delen är självsanerade, det är sällan som någon moderator måste gripa in. Visst är vissa diskussioner tuffare än andra men jag tror att precis som i vardagen så sätts nivån av de närvarande. Visar man att man är osäker så får man respons på passande nivå, likaså finns här en hel del humor och lättsamt utbyte. Är man själv hård i sin argumentering får man räkna med att försvara sig på samma nivå dock.

Sen gillar jag skarpt när någon varit fel ute och kan korrigera sig eller i en del fall t.o.m. be om ursäkt. Det är stort i min värld.
 
Sen gillar jag skarpt när någon varit fel ute och kan korrigera sig eller i en del fall t.o.m. be om ursäkt. Det är stort i min värld.
Speciellt det där håller jag med om, och jag noterar med särskilt intresse vilka som tryckt på gilla-knappen.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Apropå social kompetens.
Majnumret av QTC kom härom dagen. I ledaren skriver ordf. Tore inledningsvis om positiva saker som hänt. Elektronikmässan i Älvsjö.
Han berättar om positiv respons från mässansvariga. Han berättar om årsmötet och den positiva radiohelgen i Eskilstuna. Vidare berättar Tore att det finna all anledning att SSA ska öka aktiviteten på digitala moden. Han berättar också att man träffat PTS och PTS och SSA nu är överens om att gemensamt utarbeta tydliga praktiska anvisningar utifrån PTS delegationsbeslut.
Bra och positivt tycker jag.

Resten av utrymmet för ledaren (mer än hälften av utrymmet) ägnar Tore åt tala om den hårda och dåliga tonen, svordomar och dåliga ordval, som används på SSA:s forum. Han beskriver vikten av allt frivillig arbete som medlemmar utför för SSA:s räkning och att det gagnar oss alla.
Sen kommer det (min kommentar). Tore skriver vidare:

"Tyvärr finns det en liten klick sändaramatörer som satt i system att leta fel i allt som görs för föreningen. Dessa personer visar en fundamental oförmåga och ovilja att förstå att det rör sig om ideell förening och inte ett storföretag med anställda. Sändaramatörerna i klicken bakom påhoppen förmår dessutom inte att skilja på sak och person och angreppen på funktionärerna och andra frivilligt arbetande medlemmar har nu nått en sådan nivå att det försvårar att få personer att engagera sig i föreningsarbetet.
När jag påtalar deras negativa uppträdande försöker de rättfärdiga sitt agerande genom att på nytt angripa enskilda medlemmar. Visst vi kan alla göra fel. Men det ger ingen rätt att ägna sig åt den typen av medveten nätmobbning via olika forum och i mail.
Det är nödvändigt att den här typen av angrepp upphör omedelbart och att energin i stället inriktas på att stödja de medlemmar. som utför arbete för och att stötta hobbyns utveckling på ett positivt sätt.
Självklart skall alla ha rätten att framföra synpunkter på vår verksamhet. Men det får finnas gränser för hur man beter sig mot enskilda medlemmar.
Nu vädjar jag jag till alla att avstå från personangrepp och andra nedsättande omdömen på dem som utför arbetsuppgifter för SSA. Då är jag säker på att fler är villiga att delta i jobbet för att förbättra SSA och därmed kan alla resurser fokuseras på att vidare utveckla amatörradion."

Så skriver vår ordförande i majnumrets ledare.
Apropå social kompetens?
 
Ömsesidig social kompetens är när både in- och utgång är öppen och filtren obehövliga. Men ibland får man öka eller minska sändareffekten när motstationens mottagare inte fungerar tillfredsställande liksom man ibland får använda mottagarens filter när man stöter på sändare med splatter.

Och som varenda amatör vet, ibland fungerar inte apparater som de ska. Den som är korkad skyller konsekvent på motstationernas utrustning. Den kunnige börjar med att felsöka sina egna grejor först.
 
Man får inte glömma att det som först uppfattas som splatter från andra kan
vara överstyrd mottagare eller dåligt AGC på den egna sidan.

Min erfarenhet är att social kompetens inte är en konstant utan varierar med
situationen och kanske framför allt erfarenheten man har av liknande. Även
den mest kompetente kan med rätt triggning i vissa situationer löpa amok.
 
Benny

Det är egentligen mycket enkelt. ham.se är och kommer alltid att vara ett öppet forum för alla oss som sysslar med amatörradio.

Här finns massor av kunskap att ta del av och hjälp att få. Så länge man uppträder hyfsat och har nåt vettigt att komma med, eller har frågor så är man hjärtligt välkommen i gemenskapen, och som det är sagt otaliga gånger förr, så finns det inga frågor som är obra. Det är dock önskvärt att frågorna rör amatörradio.

Man ser gärna att de som bara är ute efter att "trolla", påpeka andras brister, eller framhäva sin egen förtäfflighet, hittar något annat forum där de passar bättre in. Här ställer de bara till onödig irritation, oavsett om de är gamla eller nya i hobbyn.

Framtiden är glimrande och det var inte nödvändigtvis sämre förr, möjligen då, att då fanns inte ham.se .

/Janne


Jag är inte radioamatör, men har jobbat med elektronik i 40 år,
och det har varit mitt främsta intresse under 50 år.

Häromdagen ställde jag en fråga om EMC i störningsforumet,
och fick till min glädje trots att min signatur inte börjar med SM,
synnerligen kompetenta svar på mina funderingar.
Tack till alla för detta.

Så till mitt ärende.
Jag vänder mig mot signaturen Jannes av mig understrukna kommentar ovan.
Om vi vidgar vyerna lite utanför amatörradiokretsen tror jag alla kan ha ömsesidig glädje
av detta, då elektronikkunskaper är så mycket mer än radio.
Då jag började min bana var dock elektronik och radio nästan synonyma begrepp,
vilket inte längre är fallet.

//Anders Johansson
 
Det AKU, Janne, försöker säga är att det är mest troligt att du får svar om det på något sätt
är radiorelaterade frågor som tas upp. Som i ditt fall med störningar - något som vi brottas
med dagligen.

Antenner är ett annat område där det förekommer frågor från folk som inte är radioamatörer,
men om du t.ex vill diskutera styrning av vitvaror eller liknande så blir det antagligen inte så
stor respons, då är elektronikforumet nog ett bättre val. Det vi delar är ett allmänintresse för
elektronik men som sagt vi är i synnerhet intresserade av radioelektronik och vågrörelser.

Som du säger, det krävs betydligt mer kunskaper i dag för att pyssla med radio och du hittar
personer med djupa kunskaper inom de mest skilda ämnen bland de som vistas här på
forumet. Men du kan som sagt nå personer med dessa kunskaper även via andra forum.
 
Back
Top