Hamsphere.com

SM7CZR

Old Member
Hur pass seriöst är detta?

Hur funkar det? :confused:

Man hittar ett och annat påhittat callsign och även där callsign och namn inte stämmer med verkligheten (exempel finns på bifogad sida).

Är det så här man använder amatörradio idag? :eek:

User List

/ Ingvar
 
Hej Ingvar. Jag skall försöka svara på dina frågor.

HamSphere är superseriöst. Hela 185 länder finns representerade och antalet aktiva användare ligger runt 10000 av totat 45000 st.

HamSphere fungerar som en virtuell eter. Jag har i princip uppfunnit en simulerad jonosfär som reflekterar signalerna. Varje HAM får en digital Localoscillator som är tune-bar mellan 1-99kHz. Denna bärvåg moduleras med AM från mic och sedan stympar jag bärvågen och får en ren Double Side Band signal. Sedan matas denna signal digitalt in i "Sfären" tillsammans med alla andra bärvågor. Hela sfären samplas kontinuerligt med 192 kHz vilket lämnar en effektiv bandbredd på 96 kHz per band.

På mottagarsidan så sitter den en likadan digital LO som mixas med "sfären". Genom en direktblandning återskapas ljudsignalen och kan föras till mottagaren.

Denna innebär att om du startar HamSphere programmet och snurrar på VFO:n så kommer du höra de klassiska Kalle Anka rösterna när du sveper med VFO:n över en signal, precis som på riktig kortvåg. Samtidigt höjs realismen genom att om man matar sändaren med för mycket ljud så splattrar man över bandet.

Jag skulle knappt kalla denna metod VOIP även om ljudet överförs via IP.

QRM och QSB samt fasskift simuleras genom både naturliga matematiska algoritmer och även äkta signal karaktärisktik inspelat från riktig kortvåg.

Vad gäller de påhittade callsignen så är dessa rätt få. De flesta är seriösa och använder riktiga anropssignaler. Dock har jag redan från börja varit väldigt kontroversiell genom att tillåta icke licensierade entusiaster få tillgång till system efter det att de avlagt ett Amatörradio prov som baseras på riktiga certifikat-frågor. Dessa anropssignaler går under det internationella 11 meters formatet med landsprefix och löpnummer.

Faktum är att amatörradio idag är på nedgång, eller iallafall har stagnerat. Ungdomarna visar intresse för IT och Internet istället för radio. Men Amatörradio-andan kommer alltid finnas där. Dvs konsten eller längtan efter att kommunicera med andra länder och världsdelar. Att börja med Amatörradio idag är både dyrt och rätt komplicerat. Det behövs massiva antenner och dyra riggar. Och dessutom är våra kortvågsband numera så nedsmutsade av den "nya" tekniken att QRM nivån i en liten stad eller samhälle är över S9.

HamSphere täcker det behovet genom att erbjuda "Amatörradio-känslan" och fantastiska DX stationer endbart genom att använda sin PC och Internet.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret. Jag har arbetat och utvecklat systemet under snart 3 års tid och funnit mycket glädje i det.

Med vänliga hälsningar

Kelly Lindman
SM7NHC / 5B4AIT
Ystad / Cypern
 
Tack Kelly för info!
Då förstår jag ungefär vad det rör sig om.
Jag blev lite fundersam då jag såg något call-sign som inte stämde med verkligheten.
Du har lagt ner mycket arbete med detta, tydligen.

/Ingvar
 
Last edited:
Back
Top