Handtag och skydd för Xiegu X5105

Johan Persson

Well-Known Member
Jag kände att det hade varit smidigt med handtag och skydd för min radio när jag är ute och kör portabelt. Det verkar finnas till många andra apparater, men inte denna, vad jag har hittat åtminstone.

Handtagen ger bra grepp, och har även en "kabelvinda" på ena sidan. Radion har inte några bra fästpunkter, så även med en tight passform behöver dom kopplas till varandra på något sätt för att man ska våga hålla radion i dom. Även någon form av fäste för mikrofon och nyckel övervägs.

Färgerna är olika enbart för att det är två olika skrivare som används under prototypstadiet(går snabbare så).

1706428161162.png
 
Kul! Vad använde du för CAD-program?

Jag försöker lära mig FreeCAD, men ovan som jag är vid dylika program går det trögt.
 
Jag använder Fusion 360(gratis för personal use). Har försökt att gå över till bla FreeCAD men inte lyckats, Fusion 360 är väldigt smidigt att använda.
 
Två längsgående stag som håller ihop sidorna med en sprint/skruv verkar kunna fungera. Hållaren för sladd och liknande är däremot för liten verkar det som, får göra den något större.

1706476350863.png
 
Snyggt, tänk på att om du har sladd med kontakter är det bra att ha ett fäste för den fösta kontakten. Om du lindar som på bilden kommer ovillkorligen (förr eller senare) den andra kontakten att slå märke i displayen - bättre då att linda på baksidan, då skyddar den hand som håller om radion displayen.

Själv kom jag fram till att det inte var någon fördel att linda runt radion, det var väldigt struligt om det var blött när trådarna skulle lindas upp etc. Jag valde därför att linda på en egen vinda som knäpps fast på radion med kardborreband när allt är upplindat.

Att ha någon form av dragavlastning på sladdarna låter smart. Med dina stora handtag borde det finnas plats för en enkel solskärm för displayen.

Lycka till.
 
Ja, det ligger nog en del i det du skriver, att antennen är bättre att ha på en separat hållare(den är ju lite mer slit och släng än radion). Får ta fram en provmodell och testa och se hur det fungerar ute i fält!
 
En smidig lite apparat för att köra portabelt, sässongen inbjuder däremot inte för det tyvärr. Praktiskt att den har inbyggd mikrofon och stort batteri, det gör att man bara behöver ta med sig väldigt lite när man ska ut. :)

1706712253610.png
 
Back
Top