HF Amp

Jag har bara provat lite.
På 14MHz 30 Volt RMS ca 18W
På 10MHz 38 Volt RMS ca 29W
På 7MHz 35 Volt RMS ca 24W
På 3,5 MHz fick jag bara ca 5Watt
Mätt med oscilloscop och 5 seriekopplade 10ohms massamotstånd troligtvis är det lite induktans med i bilden så det är kanske lite glädjesiffror.
Vid högre frekvenser har jag ingen bra signalkälla ännu.
Annars är jag nöjd hitintills, ska bli intressant och prova högre frekvenser.
 
Jag skulle behöva en 2-30 MHz plugg till min Bird.
Någon som vet var man får tag på en?
 
Råkade ramla över ett tjusigt hembyggt 10 kW PA-steg för kortvåg i bordsmodell. 70 W in ger 10 kW ut vilket inte är fy skam. Vikt 132 kg vilket är otroligt lite i den effektklassen.

Projektet är enligt författaren resultatet av en vadslagning om ett flak Bitburger Beer... say no more - men läs artikeln och studera de många bilderna och bli inspirerad.

DC9DZ: Project Tsunami – Power Amplifier (PA) using 4CX10000D

/Bengt
 
Verkar vara ett kompakt och fint bygge, är nog lite för stort för min del.
Jag hade nog behövt säkra upp ett par steg. Jag har 50A ute i gatan det är frågan om det hade räckt för direktstart av den transformatorn:)
 
Vafalls, har steget brunnit redan??

73 de Kai

PS: Skojar bara. Men enligt historiska källor ska vissa diodsorter ha en doft av barnfekalier när de brinner upp.

Riktiga mosfetar luktar så gott när dom släpper ut sin rök :)
 
>enligt historiska källor ska vissa diodsorter ha en doft av barnfekalier när de brinner upp

Selenlikriktare. Selenföreningar har en ytterst oangenäm doft och är i regel också giftiga.
 
Nu har jag gjort lite förbättringar på ingångssidan en annan transformator(Balun), samt lite spolar för att förbättra frekvensegenskaperna impedansmässigt. Det blev en väldig skillnad.

Nu Har jag.

3,5MHz 23W
7MHz 32W
10MHz 32W
14MHz 35W
18MHz 30W
21MHz 30W
24MHz 32W
28Mhz 26W

Mycket jämnare.
Mätt med mitt okalibrerade oscilloscop.
Och konstlasten är ju som den var innan.
Ideer till modifieringen fick jag här L1, L2 och L3 samt T1.

http://www.golddredgervideo.com/kc0wox/wa2ebyamp/amppart1.pdf

 
Det har jag inte riktigt koll på.
Ska mäta mot samma konstlast men jag gissar på ca 1.5W.
Verkningsgraden har jag inte räknat på men jag har provat lite olika bias strömmar just nu ligger det på 200mA per fet.
Men jag ligger på dryga 3A så då skulle ju verkningsgraden ligga på närmare 70% vilket verkar mycket, det stämmer nog inte, jag ska kolla upp det noggrannare.
 
>enligt historiska källor ska vissa diodsorter ha en doft av barnfekalier när de brinner upp

Selenlikriktare. Selenföreningar har en ytterst oangenäm doft och är i regel också giftiga.

Så var det ja.

Och selen är säkert ohälsosamt. Precis som berylliumoxid som finns i många Eimac-rör....

73 de Kai
 
Back
Top