Hjälp IC-728 sidtonsoscillator

sm0kfr

Well-Known Member
Hur skall man på ett enkelt sätt kunna ändra frekvensen på sidtonsoscillatorn från nuvarande 878 Hz till ca. 800 Hz utan att behöva ta isär och sätta ihop maskinen ett flertal ggr. jag bifogar ett schema om det går. Det är svårt att läsa ser jag men det gäller 3 st kondingar o 3 st. motstånd som antagligen bestämmer frekvensen. Min nuvarande sidton ligger på 878 Hz och jag vill sänka den till ca. 800 Hz på ett "enkelt sätt". :cool:
73 de
SM0KFR
 

Attachments

  • Sidtone Oscillator IC-728 ed.bmp
    81,1 KB · Views: 75
Bilden tyvärr oläsbar.
Testa med JPG-format.

Men förhoppningsvis har Roy något att säga om sidtonsjusteringen.

/73!
 
Som SM7CZR skriver är ju schemat oläsbart men man ser iallafall att det är en simpel oscillator som bygger på faskift, kanske inte världens mest frekvensstabila men svårslagen om man vill ha en enkel sidtonsoscillator :)

Du kan antingen öka kapacitansen en gnutta med, säg, 1nF parallellt.

Angreppet att höja motståndsvärdet en aning fungerar det med, testa med att lyfta ena benet på motståndet och löda in 100R för att få ett grepp om hur mycket Fq flyttar sig.

Alla motstånd/kondensatorer måste förstås ha samma värde.
 
Ja svårt att läsa. Max 100 kB i bmp blir dåligt. Skall försöka ta ett macrofoto. Det får bli imorgon. Tack för tipsen ni båda.
73
 
Ja svårt att läsa. Max 100 kB i bmp blir dåligt. Skall försöka ta ett macrofoto. Det får bli imorgon. Tack för tipsen ni båda.
73

No need, vi kan utgå från att det är samma BFO-snurra som i IC-725..

R är 4k7 och C är 22n, skall du parallellkoppla C så hade jag själv börjat med 22 eller 47p för att se hur mycket fq flyttar sig.
 

Attachments

  • 728bfo.jpg
    728bfo.jpg
    90,3 KB · Views: 39
Om du ändrar på sidetone frekvensen utan att ändra på BFO-frekvensen får du problem med att du inte kommer att ligga på samma frekvens med sändaren som du lyssnar på med mottagaren, men det gör ju de flesta inte ändå.......det är därför - det helt i onödan - finns en RIT på mottagaren.

Man undrar ju om RIT = Receiver Intelligence Thinking
 
Last edited:
En liten bildtest.
Ungefär samma koncept i IC-735.
 

Attachments

  • 735.PNG
    735.PNG
    41,8 KB · Views: 134
Last edited:
Nej jag har inte modifierat medhörningsoscillatorn i riggarna.
Det är faktiskt aldrig någon på 35 år som har frågat om detta.
Det är faktiskt väldigt få som ens vet att det går i dagens riggar.
Som någon nämnde ligger den på samma frekvens som mitten av CW filtret, och man lyssnar på Morse med samma frekvens som medhörningen och blir på så vis transiv.
Allt för att sno minimalt med bandbredd vid Morse kontakter.
Mitt förslag är att bygga en ny oscillator och köra vid sidan av. Utanför radion. En osc som går att trimma till önskad ton.
På så vis är risken att "modifera sönder" en för övrigt mycket bra!! och långlivad radio.
Jag har sett för många söndermodifierade raidoapparater, i mina dagar, som sedan skall återställas..
Låt den gamle vara i originalskick.
Låt den gamle leva orörd i alla sina år.
IC-728 såldes 1992 - 1997.

Nyare ICOM riggar har ställbar medhörning, 300 - 900 Hz och med den följer då BFO:n med så att man altid är transiv med medhörningen. Det kräver dock CPU och DDS systes för BFO:n.

de
FPD
 
Tack för svaren pojkar, eller som min pappa alltid skrev "pågar".
Som du säger Roy begränsning av bandbredden. Jag skall försöka att undvka att peta för mycket i riggen. Men är det inte så att riggen sänder bärvåg på samma frekvens som på displayen men sen ligger BFO:n 800 Hz offset? Om då sidtonen ligger på 878 Hz så kan man ju inte "beata" motstationen, utan ligger fel, om han säkert har en ny station vars default är 800 Hz eller hur? Jag bygger nog en utanföroscillator en 555:a har jag i låda. Under tiden får jag försöka lära mej att lyssna 75 Hz lägre. Hi, hi.
En fråga till XUN o CZR utan för ämnet. Har ni konverterat pdf till en Wordfil? Hur har ni klistrat in detta i forumet?
 
En fråga till XUN o CZR utan för ämnet. Har ni konverterat pdf till en Wordfil? Hur har ni klistrat in detta i forumet?

Hej!
Vissa PDF kan man markera & kopiera direkt och klistra in i Paint.
Om man inte kan kopiera en PDF brukar jag först göra en skärmdump och klistra in i Paint.
Där kan man markera och klippa ut det område på bilden man vill använda.
Kanske finns det fler sätt, men detta funkar för mej. :)
 
Jag gör som SM7CZR skrev, Paint fungerar fint.

Man kan i Paint spara som komprimerad .jpg då forumet inte tillåter större bilder än 100kB bifogat (gemet) och .bmp är okomprimerat därav att filerna blir stora.
 
Hej igen för en slutkläm.
Jag klippte av toppen på R233 (4,7k) och R234 (4,7k) sen la jag 1k i serie med dessa då kom jag ner till en medhörning på 790 Hz. Det tycker jag är tillräckligt för mitt vidkommande. Jag behövde inte lyfta kortet utan bara ta bort undre locket. Sen hade jag fullt tillträde till oscillatorn.
Tack för all info.
73 de
SM0KFR op
Ulf
 
Back
Top