Hjälp med identifiering av komponent

"Nödig kännedom..."

I Sverige finns det en "gummiparagraf" i elbestämmelserna som i korthet säger att envar
som har "nödig kännedom" får byta ut trasig elmateriel som inte tillhör fasta installationer.

Vad som menas med "nödig kännedom" är omtvistat, och veterligen har inte saken prövats rättsligt. Man kan anta med fog att så fort en olycka eller tillbud inträffar så har man inte haft denna "nödiga kännedom".

Oomtvistat är däremot att personer utan elbehörighet inte får göra kopplingsarbeten
som innebär förändring eller utökning av fasta installationer av slag det vara må.
Den som gör sådant ska antingen ha egen behörighet eller arbeta under en "ansvarig arbetsledare".

Tidigare fanns det även en, ganska vag, skrivning i SIND:FS i samband med S-märkningsreglerna som gav licensierade radioamatörer tillåtelse att arbeta med "starkström" i sin radiostation.

Vid senare revisioner av författningarna har denna passus försvunnit.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja det kan bli tvetydigt, eller tritydigt.
En sak kanske vi kan vara överens om, rörmokaren har inte "nödig kunskap" om att dra jordledare eller skyddsjordledare med rör.

de
Roy
SM4FPD
 
Tack för den klarläggande informationen, Karl-Arne, och det är inte ironiskt menat!

Apropå nödig kännedom så hoppas jag att de tillämpliga bestämmelserna finns med i kursmaterialet för blivande sändaramatörer och även "ingår" i provet.

/ Göstha
 
Den vanligaste anledningen till elolyckor är att någon kopplat skarvsladden fel. Vanligtvis hamnar jorden fel, och då finns det ingen jordfelsbrytare som reagerar utan den som tar i den anslutna apparaten uppfattas som vilken belastning som helst...

För att en jordfelsbrytare skall fungera måste anläggningen vara helt korrekt kopplat, som tidigare nämnts i tråden. Det finns därför många anledningar att vara kunnig i hur jordsystemet och dess skyddande verkan fungerar i detalj inom ett vanligt hus.

Själv har jag ett galvaniskt skilt radiorum från både vanliga nätet och dess jordsystem, dessutom är jorden placerad symmetriskt i 230 V-matningen. Det gör att jag aldrig kan få mer än 115 volt till jord.
 
Den vanligaste anledningen till elolyckor är att någon kopplat skarvsladden fel. Vanligtvis hamnar jorden fel, och då finns det ingen jordfelsbrytare som reagerar utan den som tar i den anslutna apparaten uppfattas som vilken belastning som helst...

Var kommer den informationen ifrån? Jag hittar inte "hemmabyggda skarvsladdar" i den olycksstatistik som jag funnit.
 
Last edited:
Jag må väl erkänna att jag inte tagit den uppgiften från kanske alldeles aktuella källor. Men när jag arbetade med att designa RF-skydd så fick jag löpande statistik om olika elolyckor. Då (på 80-talet) var det "felaktigt hanterad materiel" som var vanligast, och skarvsladdar var i topp.

Kanske har det sjunkit något då många sladdar idag är nitade så att man inte kommer åt att skruva i kontaktdonen. Men det jag ville få fram är att okunnigheten om vad man arbetar med är farlig och lömsk, det syns i regel inte att en elapparat är felkopplad förrän någon har provat...
 
Ok Lorentz, huset är byggt -82.....och Roy, jag har iofs jordfelsbrytare i lägenheten, så jag kan strunta i att koppla ihop alla mina apparater/riggar till en gemensam "säkerhetsjord(elementet)".....?

/Bjarne
 
Men om inte gulgrön finns, dvs jordade vägguttag så kan väl inte en jordfelsbrytare funka ?????
De
Roy
ÄffPeDe
 
Ja givetvis Ingvar, jag tänkte fel. Den mäter ju ifall samma ström kommer tillbaka i nollan som går ut i fasen. Skulle en annan del av strömmen gå geneom kroppen och ner i marken, en fel ström av 30 mA, blir det inte samma returström i nollan och den stänger av.

de
Roy
 
Hej jag var ute på ett eljobb en gång på ett ställe på ett kontor med en gammal elinstallation

jag upptäckte att det gick en kabel två ledare till ett jordat uttag så jag vart intresserad av uttaget

eftersom det borde ha varit framdragen en treledare fas nolla jord .

Jag upptäckte när jag tog bort locket på uttaget att man hade nolla fas till det men sen hade

man gort en bygling ifrån nolla till jord fast där fanns det ingen jordfelsbrytare .

Så jag drog fram en ny matning ifrån centralen och tog bort två ledaren ifrån centralen

så det vart ok så får man inte göra.

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top