Hjälp med okänd koaxialkabel

sm0ngl

Well-Known Member
Jag har en bit koaxialkabel (75ohm) som jag tänkt använda till en balun.
Tyvärr lyckas jag inte hitta data på den någonstans. Det är våghastigheten jag är ute efter.

Kabeln är märkt "Ericsson Cables S HF 1,2 5,3 Cable TV" och det är som markkabel för kabel-TV den använts.

Någon som känner till den?
Eller ska jag gissa att våghastigheten är 0,66?
 
Om man löser ut hastighetsfaktorn uttryckt som 1/roten(dieltalet) så blir den

Zo/(138*log[D/d]) eller 75/(138*log[5,3/1,2]) = 0,84

Det är ganska typiskt för "skumkablar" för kabel-TV.

Innan du använder kabeln, kontrollera att diametrarna stämmer;
det ska vara 1,2 mm innerledare och 5,3 mm över isoleringen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för hjälpen. Jag studerade datablad för andra kablar och då var även 0,66 vanligt. Tack för formlerna, för mig är det en månads läsande i radioteoriböckerna varje gång jag kör fast.

Då ska jag ta fram skjutmåttet och kolla måtten, det borde vara de måtten som står på kabeln och storleksförhållandet stämmer ju på 75 Ohm men man kan inte vara säker.

/Jonny
 
Hej Jonny,

Jag fick ett tips från Karl-Arne för ett par år sedan på hur man lätt (nåja) kan mäta upp VF. Jag testade då och det fungerade bra.

/Arne

Ett ytterligare "knep" för att mäta upp den elektriska längden är att
kortsluta en längd på ett par meter i båda ändarna, och jordförbinda den bortre.

Sedan tar man en signalgenerator eller liten sändare och matar in effekt via ett motstånd på några 100 ohm till den närmaste kortslutna änden. En voltmeter ansluts mellan denna och jord, och frekvensen varieras så att det blir ett "dip", då har man 1/2-vågs resonans på den aktuella frekvensen,genom att kortslutningen i den bortre änden repeteras i den hitre,
och då går det att få fram kvoten mellan fysisk och elektrisk våglängd.

Man bör först göra en "rimlighetskontroll" så att man inte har fått 1/1 eller 3/2 våglängdsresonanser.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej Arne!

Det var ett bra tips (tack Karl-Arne för den också). Om man tänker efter så är det ju självklart att det borde fungera så. Då och då behöver man smälta samman teori och verklighet.

Jag ska provmäta kabeln så, kan vara kul att bekräfta. Ska bara kolla att jag har några vettiga instrument.
 
Karl-Arne borde göra en praktiskt inriktad, engelskspråkig bok med mätmetoder, beräkningar, tips, fakta osv. Den skulle nog bidra till amatörradions fortlevnad.

Jag behövde, också jag, göra en halvvågsbalun av en gammal skumkabel, som jag vet är förlustmässigt bra (vidstående tråd om gammamatch, i mitt fall T-match). Där står det bara ”Carant”, förr ett välkänt fabrikat men inga nuffror. Så det fick bli griddipmätaren + frekvensräknare. Jag tror det var Elfa som sålde Berkenhoffs 50-Ohmskoaxer på den tiden. Det fanns två kvalitéter, en med tydliga RG58/U och RG213/U och en billigare, med betydligt glesare skärm, som hade beteckningarna 50 Ohm - 0.9/3.0 resp 2.3/7.3. Inte visste jag, att siffrorna svarade mot diametrar! Jag förutsatte att kablarna hade våghastigheten 0.66 och troligtvis angavs den siffran i katalogen.

Ur 0.9/3.0 (en eller två siffrors noggranhet) kan man tydligen utläsa en storleksordning för våghastigheten, vilket ibland kan räcka för tillämpningen. Ovanstående formel, som SM0AOM skakat fram, ger 0.69 resp 0.72 för de två kablarna. Jag klippte till en snutt av den tunna, gamla sladden och upprepad griddippning gav 0.661, allt i sin ordning – välkända 0.66. (I den slutna ändan av en kvartsvågsstubb snörper man till skärmen ordentligt och löder ihop – krafsar sedan fram ett minimalt ”fönster” i skärmen alldeles vid den slutna ändan, kanske två millimeter stort, så att mätaren nätt och jämt hittar dippen.) / SM5NTI, Anders
 
Jag trodde det handlade mycket mer om vad isolerskummets okända sammansättning ger för dielekricitetskonstant.

Jag gillar när det är uträkningsbar teori och mätbar praktik.

Den här tråden blev mycket intressant och lärorik.
 
beteckningarna 50 Ohm - 0.9/3.0 resp 2.3/7.3. Inte visste jag, att siffrorna svarade mot diametrar! Jag förutsatte att kablarna hade våghastigheten 0.66 och troligtvis angavs den siffran i katalogen.

Att beteckna koax-kabel med diametrarna (innerledare först, ytterledare sedan) är gammal tysk praxis och ger en förstahandsuppfattning om dels impedansen och dels effekttåligheten.

Den kända DIN 7/16-kontakten är ett exempel på detta, den är konstruerad för att passa på 50 ohm luftisolerad kabel med 7 mm innerledare och 16 mm ytterledare. Även en 60 ohms-version, 6/16, finns.

Det här med boken ska jag fundera på. Frågan är väl vilket förlag som skulle kunna komma ifråga. SSA lär knappast vara intresserade, där tycker man att jag förespråkar en alldeles för hög teknisk nivå hos amatörradion...

Har slutat att skriva i QTC av den anledningen.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
En liten ämnesflykt.

Jag ställer mig i kö för boken.
Varför inte publicera den i egen regi?
Idag finns det ju ett antal företag där man kan ge ut egna böcker vilka trycks "on demand". Praktiskt och utan stora initiala kostnader. Författaren behåller rätten till sitt verk och pengarna hamnar i rätt ficka.
 
Det är inte så dyrt eller svårt som man tror att göra böcker (jag jobbar med sånt). Man kan ha sitt eget förlag nuförtiden, om man hittar något bra sätt att sälja å distrubuera.

Jag tycker själv att jag har stora tekniska kunskapsbrister, men ibland undrar man ju när man ser en del frågor på forumet som borde varit uppvärmning första dagen på certkursen. Men den debatten brukar ständigt pågå på annat håll här.
 
Jag tycker också det är en god idé med en ny bok. Få, kan som du Karl-Arne, förklara både enkelt utifrån praktiska erfarenheter samt med en teoretisk förankring som behövs för att man ska förstå "varför" något är som det är. Dessutom skriver du ju korrekt och begriplig svenska!

Mycket tråkigt om du inte längre skriver för QTC! Jag tror knappast någon, inte heller SSA, är emot att vi radioamatörer successivt lär oss mer. (Den där frågan om var gränsen går för tillträde till amatörbanden, är ju en annan ... skulle vi inte kunna lämna den ett tag?) Så hoppas jag iallafall. /SM5DXV Sture
 
Back
Top