HRD & Kenwood TS440-S

SM6GZL

Active Member
Har tänkt att försöka få till en fjärr/datastyrning av min gamla TS440-S och är därmed i behov av ett interface mellan PC<-->Rig. Det program som jag och även många andra använder, är HamRadioDeluxe. Dessutom vill jag använda DigitalMaster780 för PSk31, som ingår i programsviten.

Nu till "problemet" ... För att styra radion med HRD krävs ett interface och ledig RS232. Om jag dessutom vill köra PSK32, då måste det väl till en Com-port för varje "programdel"? Alltså en port för själva HRD och en annan för DM780. Eller finns det interface som klarar allt på en och samma RS232? Naturligtvis ska det vara hemmabyggt!

TS440-S är lite speciell när det gäller interfacing, då Kenwood i orginal vill ha 2 "mångfotingar" (IC 54 /uPD-8251-AC/8251A och IC 55 /TC-4040/4040) och kabel mellan RS232 och ACC1 på TS440-S. Om man läser lite om detta faktum, kan man oxo se att man kan kringå detta genom att använda yttre komponenter med MAX232 och en hexconverter 74LS04. Förmodar att då behövs inte de av Kenwood rekommenderade kretsarna?

Innan jag sjösätter byggandet skulle det vara intressant att höra era åsikter. Främst då ni som kör med TS440-S eller annan Kenwood som kräver samma arrangemang. Hur har ni löst det hela? Det skulle även vara kul att få en kommentar av alla andra som har erfarenhet av mitt "problem". Gärna schema på ett fungerande interface.

Jag bifogar 2 schema i HRD's "A BASIC GUIDE TO CAT AND AUDIO INTERFACING", som sägs fungera med TS440. Det ena är med en optokopplare med galvanisk åtskiljande av jorden. Det andra innehåller MAX232 och där jag antar att visade jordpunkter tillhör PC-jord. Endast DIN-kontaktens jord tillhör radion. Då borde det väl oxo bli galvanisk åtskillnad på jord? Eller måste allt ha en och samma jordpunkt?

Vad tror ni om användandet av resp. koppling? För- nackdelar? Byggt själv något av dessa?



73 de SM6GZL/Leif
 

Attachments

  • Kenwwod_TS440-S_interface_med_opto.jpg
    Kenwwod_TS440-S_interface_med_opto.jpg
    59,7 KB · Views: 473
  • Kenwwod_TS440-S_interface_MAX232.jpg
    Kenwwod_TS440-S_interface_MAX232.jpg
    28,4 KB · Views: 676
Jag köpte de nämnda kretsarna hos Futurlec, The Electronic Components and Semiconductor Superstore för $8.79 inkl frakt och leverans på 7 dagar.

Insatta i Kenwood R-5000.
Dock icke provat ännu, men skall fixa en kabel å det snaraste.

Du menar uPD-8251-AC/8251A och TC-4040/4040? Är det meningen då att man ska ha en "ren" kabel PC<-->Radio, alltså helt utan elektronik? Har du den rätta pin-configen då för en dylik kabel?

Priset verkar helt ok och med en sån lösning slipper man nån "svart låda" för detta ändamål. Givetvis får man då ha separat interface för PSK31 (med PTT funktion) förmodar jag?


73 de SM6GZL/Leif
 
8251 och 4040 är USART/ACIA-krets och klockgenerator respektive.
Dessa är nödvändiga för att processorn i radion överhuvudtaget ska kunna få kontakt med yttervärlden.

Signalerna i den 5-poliga DIN-kontakten är TTL-nivåer och därmed inte lämpliga att
ansluta till serieporten på en PC. Det måste vara någon form av nivåkonvertering emellan,
enklast en MAX-232 eller liknande. Om man vill ha optoisolering går det att använda "fusk RS232", där man använder serieportens statussignaler för att ordna till +/- 9V för RX-riktningen.

Det översta schemat i det första inlägget är en sådan lösning, dock bör man koppla
motståndet R2:s nedre ände till -9V istället för till jord för att vara säker på att det ska fungera. Många (de flesta) RS-232 ingångar ger ett odefinierat tillstånd om de kopplas till 0V.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Informationen har jag hittat på kenwood-r5000 : Kenwood R-5000 Communications Receiver .

Där beskrivs det interface som du har överst av dina bilder!

Gör själv eller så finns en dylik kabel att köpa på ebay RS-232 COMPUTER INTERFACE for KENWOOD R-5000 IF-232 HRD - eBay (item 290359662273 end time Jan-12-10 03:58:56 PST)

Sista länken du anger, visar endast själva kabeln, förmodligen utan elektronik. Hur var det egentligen med de kretsar du köpte? Var det kretsarna som Kenwood rekommenderade?

Vad som gör mig lite konfunderad med inköp av kretsar som Kenwood rekommenderar är att, innehåller deras IF232-C ett "instickskort" för radion oxo eller finns det ett kort i radion som man monterar nämnda kretsar på? Om det inte finns ett kort i radion att montera kretsarna på, måste man ju införskaffa ett dylikt kort oxo ...

Karl-Arne, vad menar du med "koppla motståndet R2:s nedre ände till -9V". Skall detta hämtas i serieporten pinne 7 eller var? Det du menar med "fusk RS232", är det "fuskjord" från pinne 7 till anod på D1 ? Vad jag kan se, så är översta interfacet helt galvaniskt åtskild, jordmässigt.

En annan fråga (det blir många känner jag ...): Som bekant har jag ett par 4N35 över från mitt PTT-projekt och då undrar jag om inte 2 sådana skulle funka lika bra som en dubbel som visas på schemat?

Detta lär inte bli klart i år ... Gott Nytt År !


73 de SM6GZL/Leif
 
Det behövs en -9V spänning för att säkert åstadkomma den "inaktiva logiknivån".
Om man använder 0V för denna nivå så finns risken att ingångskretsen inte tolkar denna korrekt.

"Fusk-RS232" är en term som man använder när logiknivåerna åstadkoms via någon annan metod än den specificerade, där man förväntas använda en drivkrets med definierade egenskaper och symmetrisk utgångsström.

I just detta fall så får man den aktiva nivån +9V genom en ledande optokopplare från en +-spänning som kommer från statussignalerna.
och den inaktiva -9V genom ett "pull-down" motstånd. Detta fungerar bra vid låga datatakter,
men när man ökar datatakterna så kan de osymmetriska stig- och falltiderna leda till bitfel.

Om en stabil -9V nivå finns i PC-kontakten så kan den användas, annars får man tillföra den utifrån.

4N35 fungerar lika bra som de andra optokopplarna.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är de kretsar som ingår i paketet IC-10 COMPUTER CHIPSET for the KENWOOD R-5000 + TS440S - eBay (item 290384660045 end time Jan-23-10 11:06:45 PST)

Kretsarna skall in på frontpanelens baksida, du kan säkert få en uppfattning på skissen i ovanstående länk.

Om du tittar in på frontpanelens baksida så skall du bakom en plåt se endera ett par tomma platser för kretsar eller så har du redan i.

För att få i dom måste du ta bort över och under del av radions hölje, för att få loss den plåt som sitter fat på frontpanelens baksida.
 
Last edited:
"Detta fungerar bra vid låga datatakter, men när man ökar datatakterna så kan de osymmetriska stig- och falltiderna leda till bitfel".

Ok, om jag tolkar dig rätt Karl-Arne, så torde en hastighet på 4800 bedömas som låg? Det är nämligen denna hastighet som Kenwood har på porten. Jag tror att jag testar utan göra några modifieringar. Det borde vara så att konstruktören av schemat har provat och funnit att det funkar. Om inte, så får jag modifiera enligt din rek. Karl-Arne.



73 de SM6GZL/Leif
 
Det är de kretsar som ingår i paketet IC-10 COMPUTER CHIPSET for the KENWOOD R-5000 + TS440S - eBay (item 290384660045 end time Jan-23-10 11:06:45 PST)

Kretsarna skall in på frontpanelens baksida, du kan säkert få en uppfattning på skissen i ovanstående länk.

Om du tittar in på frontpanelens baksida så skall du bakom en plåt se endera ett par tomma platser för kretsar eller så har du redan i.

För att få i dom måste du ta bort över och under del av radions hölje, för att få loss den plåt som sitter fat på frontpanelens baksida.

Ok, tack för all info. Kanske klarnar allt så småningom. Det verkar inte helt uppenbart hur man ska gå tillväga för att få TS440-S att prata med en PC ...

Ska skruva isär radion och titta efter om nåt sitter i de tomma platserna för IC54 & IC55. Annars blir det nog en beställning på nämnda kretsar från Futurlec. Bara för att var helt 100 på att vi pratar om samma kretsar, så frågar jag om det är dessa med följande beteckningar som som du beställde:

IC54 - 8251A USART för $4,40
IC55 - CD4040 - 12-stage Binary/Ripple Counter för $0,39


Sen kommer frågan om själva kabeln mellan radio och PC. Om det är dessa kretsar som fixar till TTL nivåerna, så förstår jag inte varför ett "interface" krävs mellan radio och PC ... Kenwood pratar om IF-232C interface och jag hittade manualen för denna på nätet. Där visas en "svart låda" som har detta namn. Då drar jag den slutsatsen att det inte räcker med att montera IC54 & IC55 + en "ren" kabel utan elektronik, utan det måste till nåt som motsvarar IF-232C. Förslagsvis tidigare visat schema med optokopplare.

Eller kan det vara så att, man bara vill ha en galvanisk åtskillnad mha av optokopplare, med detta "interface" ? Detta är en intressant fråga som borde ha ett svar!

Har jag tolkat informationen helt fel eller stämmer mitt resonemang ?? Jag tycker att det verkar minst sagt rörigt med informationen från Kenwood. Därför känns det bra att ha andra att rådfråga.

Jag bifogar manualen för IF-232C så att du kan titta efter vad jag menar.


73 de SM6GZL/Leif
 

Attachments

  • IF-232_manual(ren).pdf
    64,7 KB · Views: 259
Last edited:
Det är de kretsarna ja.

Vad gäller "kabeln" så måste ju radion och PC fysiskt kopplas ihop helt enkelt.

IF-232C är säkert något sofistikerat som Kenwood tagit bra betalt men enligt alla uppgifter så räcker den koppling du har med galvaniskt skilda delar.
Skulle tro att den kabeln som finns på Ebay motsvarar den som du redan har beskrivning på.
 
Nu tror jag att jag kan skönja ljuset i tunneln ... Kommer att beställa kretsarna, som senare kommer att monteras i min TS440-S. Dessutom blir det ett bygge av "interfacet" med optoomkopplarna. Ska verkligen bli intressant att se om allt kommer att funka som tänkt.

Förresten, fick du till din kabel(interface) för din R-5000 och hur gjorde du i så fall?

Om jag läst rätt i manualen för HRD, så finns det för närvarande inget stöd för ljud. En tanke längre fram, vore att fjärrstyra KV riggen stående i ett tempererat rack vid mastfoten. På så sätt kunde man slippa långa kabellängder och så blir det rent å snyggt i shacket. Har ett högt och mycket lämpligt QTH för denna installation. Men då måste ljuddelen funka också ... Vet att det finns en lösning med Skype, men då måste det till en dator i racket också. Kunde man slippa detta vore det bra. Men som sagt, detta är ett projekt längre fram i framtiden. Kanske väldigt långt fram, men det är kul att ha nåt projekt på gång ...

Men först ska den "lokala" fjärrstyrningen fixas.


73 de SM6GZL/Leif
 
Jag har inte fixat kabeln ännu, för många projekt som ligger på bordet för tillfället, en TR Switch och en SO2R är prio just nu.

Vad gäller din tänkta fjärrstyrning titta in här http://www.remoterig.com/
 
Nu tror jag att jag kan skönja ljuset i tunneln ... Kommer att beställa kretsarna, som senare kommer att monteras i min TS440-S. Dessutom blir det ett bygge av "interfacet" med optoomkopplarna. Ska verkligen bli intressant att se om allt kommer att funka som tänkt.

Förresten, fick du till din kabel(interface) för din R-5000 och hur gjorde du i så fall?

Om jag läst rätt i manualen för HRD, så finns det för närvarande inget stöd för ljud. En tanke längre fram, vore att fjärrstyra KV riggen stående i ett tempererat rack vid mastfoten. På så sätt kunde man slippa långa kabellängder och så blir det rent å snyggt i shacket. Har ett högt och mycket lämpligt QTH för denna installation. Men då måste ljuddelen funka också ... Vet att det finns en lösning med Skype, men då måste det till en dator i racket också. Kunde man slippa detta vore det bra. Men som sagt, detta är ett projekt längre fram i framtiden. Kanske väldigt långt fram, men det är kul att ha nåt projekt på gång ...

Men först ska den "lokala" fjärrstyrningen fixas.


73 de SM6GZL/Leif

prova http://www.remoterig.com
 
Hej

Gammal tråd men kan kanske vara av intresse för dom som hittar hit senare.
Angående kretsen 8251 till TS440 så är det en gammal krets som hadde många förfinade efterföljare som var till 100% kompatibla. Hittar du tex en nec 71051 så funkar den lika bra i din kenwood.

MvH/David - SM3ULU
 
Last edited:
Hej

Gammal tråd men kan kanske vara av intresse för dom som hittar hit senare.
Angående kretsen 8251 till TS440 så är det en gammal krets som hadde många förfinade efterföljare som var till 100% kompatibla. Hittar du tex en nec 71051 så funkar den lika bra i din kenwood.

MvH/David - SM3ULU

Tack för tipset, men 8251 är nu monterad i min TS440. Har dock ännu inte haft tid att provköra det hela, men det ska bli spännande att prova ...




73 de SM6GZL/Leif
 
Back
Top