HRD och Kenwood TS-2000??

SA2CEM

Well-Known Member
sliter mitt hår här när jag försöker styra min TS-2000 med HRD.
har provat två olika USB -> Seriell adaptrar, en med profilic och en med FTDI chipet, bägge med könbytare.
har provat på en windows xp laptop och en linux burk med windows xp som körs virtuellt.
har läst hundratals olika guider och tips om detta men kommer ingen vart.
Det som händer är att det bara står "cannot read frequency" och sedan kommer upp en ruta att jag ska kontrollera att radion är påslagen, att den inte är i memory mode och att packet är avstängt,,,
har provat olika baud rate, stop bit 1 & 2, hardware och software flow control..

är det NÅN här som kanske fått detta att funka eller har nåt användbart tips?
har ingen dator med serie-port och tvingas därför använda usb-seriell adapter.
 
Last edited:
Första frågan är om du får kontakt med radion över huvud taget? Kenwood har väl ett eget program som ska fungera med radion. Har själv lyckats utmärkt med TS-2k och seriella portar.

Så fråga ett är vilken COM port har du radion på? USB-seriell adapter ska inte spela någon roll.
Sen måste du kolla att COM porten har samma inställningar som din radio. Därefter borde du få till
kopplingen mellan HRD och radion.

Tyvärr så städade jag i shacket idag, så jag har inte kopplat upp min TS-2k ännu, men i så fall får
jag återkomma.

Lycka till...

73 de Kai
 
Så där ja, nu har man pulat till COM porten. Det är INTE den första COM-porten för USB-dongeln som gäller. Det är den andra. I mitt fall så fick jag com-portarna 50, 51, 52 och 53. Och det blev COM-port 51. Så lite lurigt var det...

I mitt fall har jag en RigExpert Standard som interface.

mvh
Kai
 
Jag testade att köra min TS-2000 med en sån adapter det funkade utan problem. Den fick com5 har jag för mig körde den rätt in i kön vändare. Kommer däremot inte ihåg inställningarna men kan kolla nästa gång jag är i torpet. Slutade använda mig av laptoppen då det blev en irriterande störning av chipet i adaptern.
 
Tack för svaren allihopa men vilka com-portar som blivit tilldelats har jag koll på, först var det 5 och 6 men har även manuellt tilldelat dom anera portar. Givetvis har jag sett till att dessa stämmer i HRD.
Har även provat ladda hem kenwoods egna memory manager program men inte heller där fårjag kontakt med radion. Där får jag meddelandet "Connection timed out" direkt.
Läste dock att man skulle använda en korsad (nollmodem) kabel till kenwoods egna program och vad jag förstått så kör man med en vanlig rak kabel för riggstyrning. Det känns lite skumt.

Ni som har fått det att funka, återkom gärna med era inställningar, vad för usb-seriell adapter ni har och vilka drivrutiner ni använder.
 
Första tipset är att låta automatiken sköta jobbet. Så lite manuell tilldelning som möjligt.

Däremot så använder jag mig av VSPE (Virtual Serial Port Emulator), så att jag kan använda samma com-portar i flera program. Lite knepigt, men det fungerar. Experimentera också med RTS och DTR. Har för mig att jag fick mecka med en av dem. RTS vill jag minnas aktiverade sändaren :(

Hoppas att ledtrådarna hjälper.

mvh
Kai
 
kan väl lägga till när man försöker connecta så lyser rx lampan på usb-seriell adaptern konstant och tx lampan blinkar så kontakt med den har jag iaf.
har också provat olika kombinationer med RTS, DTR, CTS.. det finns verkligen inget som hjälper...

@ AQP: kommer du ihåg vilken adapter du använde?
i de flesta trådar jag läst om detta problem så verkar det vara hopplöst med profilic chippet men FTDI ska funka. men inte för mig..
i värsta fall får jag väl bygga ihop en gammal stationär och köra riktig seriell förbindelse..
 
vad händer om du sätter hrd att ansluta till radion och samtidigt slår på radion?
 
Har kört min på en billig dongle från K&Co, körde mjukvaruppdatering och Kenwoods egna styrprogram.
Tyvärr är jag i stugan och det är 25 mil till dongeln :)

Har sett att det på en del forum nämns att du ska kolla COM inställningarna i HRD, då de kör porten direkt.
 
Hej.
Det är profilic chip. En grön/blp kabel köpt på tradera för några 10:eek:r. Åker till torpet senast torsdag och kollar laptoppen då.
 
Jag har försökt ansluta HRD till min TS850 via en usb/seriell adapter. Även en hembyggd riggstyrning var med på ett hörn. Men NIL. Höll på länge och labbade med detta och kom eftersom fram till att usb/serie-adaptern klarade inte jobbet. Fick tänka om och leta reda på en gammal burk med seriekontakter. Där fungerade det direkt. Trots att det är en gammal härk duger den utmärkt som loggdator och klarar HRD galant liksom att köra digitala moder och riggstyrning.

Under mina försök la jag ner mycket tid på att läsa på olika internationella radioforum för att leta en lösning. Problemet tycks ligga i att 80% av adaptrarna inte har chip som klarar uppgiften. Du får surfa på usb serial adapter chipset ihop med det setup du har.
 
ZBB, jo jag köpte enkomt en adapter med FTDI chipet då det skulle vara ett säkert kort men icke.

Har nu offrat hela kvällen genom att bygga ihop en gammal stationär burk med riktiga serieportar, formaterad hårddisk och en clean installation av Windows xp med sp3, byggde en rak seriekabel med hona-hona enligt anvisningar i originalmanualens appendix, ställde in radion på packet off, bägge rx i vfo läge, baud rate 9600. I enhetshanteraren ställde jag den aktuella COM1 porten till 9600 baud, övriga inställningar på default.
I HRD ställde ja com1, 9600 baud, RTS ON, DTR OFF, CTS ON men fortfarande "cannot read frequency"...
Börjar fan tro att transceivern är väck eller kan det vara nån inställning på radion jag förbisett?

PC symbolen som ska synas i högra hörnet på radiodisplayen visas inte. TNC är aktiverat på main receivern och har provat ändra FIFO buffert ON/OFF...
 
Last edited:
Hade jätteproblem att få min FT-450 att funka med HRD, Tre olika adaptrar, först två köpta på nätet som garanterat skulle funka, inte sjutton. Köpte då en original Yaesu från Mobinett och tror ni den fungerade? Nej! Nu började det bli lite trist och jag tyckte jag provat allt. Då var det en som tipsade om att ställa ner farten till 4800, Voilá allt fungerade! Eftersom jag vet andra som med samma radio kör högre fart så har jag försökt höja farten, men det är bom - stopp. Kör HRD ver. 5.24.0.03

Prova att sänka farten till 4800 och se vad som händer, jag hade fenomen väldigt lika dina. Ingen har kunnat förklara varför det är så här för just min radio/dator, men så är det.
 
Hmm.. en rak seriekabel, borde inte rx/tx pin 2/3 och rts/cts pin 7/8 korsas? Bara en fundering innan jag fått kaffet som startar hjärnan. Idag går mitt flyttlass så jag kan tyvärr inte följa tråden på ett par dagar, men lycka till.
 
Ska TNCn vara påslagen? Vad jag kan se på sidan 79 i min manual så använder den
sig av com-porten för kommunikation.
 
BYC: har för mig ja testat det men ska prova.

ZBB: Njae det tror jag inte, överallt har jag läst att det ska vara en rak, pin-to-pin kabel.
Men samtidigt står det i manualen att mot PC ska det vara en crossover kabel och trx mot trx en nullmodem kabel vilket i min värld är samma sak så jag är inte helt övertygad.

KBW: Jo jag har läst det men jag kan bara välja TNC: SUB / MAIN / BOTH, inte off.
Däremot packet mode kan man välja ON / OFF vilket jag givetvis ställt på off.
 
Kollade inställningarna på min TS-2000X, som jag gjorde reset på nyligen
och det är samma inställningar på den.

Hur är det, har du provat med något annat program än HRD?

Enligt den engelskspråkiga manualen som jag har i laptopen ska det vara
"Straight cable" mellan dator och rig. Det är endast när du kopplar ihop
två riggar som "Cross-wired cable" ska användas, sidan 93.
 
satt nån timme igår och försökte få igång kopplingen mellan hrd och ts570, gick absolut inte med prolific men funkar kanon med ftdi, har lött ihop en egen kabel, om jag mins rätt så är bara 4 kablar kopplade, ska riva isär och ta ett kort på hur kablen är gjord och lägga upp under kvällen.
 
Ja jag har provat TRX Control tror ja det hette och kenwoods egna memory manager program utan resultat.

Testade nu på 4800 baud men icke.

På min hemmagjorda seriekabel är stift 2,3,5,7,8 inkopplade pin to pin..
På sidan 93 i originalmanualen står det mkt riktigt "straight Cable" men på samma sida i den svenska manualen (översatt av SM6CRM) står det nollmodem kabel så ursäktar för min felskrivning.

BSS: det får du gärna göra, enl manualen räcker det egentligen med pin 2,3 och 5.

Kan väl tillägga att jag kör senaste releasen av HRD v5
 
Last edited:
Back
Top