Hur låter era grannars plasmasändare?

SM0BRF

Well-Known Member
Jag har fått en ny S9-störning, som ligger mitt i DX-fönstret på 160m. Karaktären är som från en plasma-TV, men det konstiga är att den bara hörs mellan 1640 kHz och 2850 kHz var 60:e kHz och ca 15 kHz brett. Jag har ingen tillräckligt känslig bärbar RX för det frekvensområdet så det måste jag fixa. Vad kan jag förvänta mej att hitta? Kan det vara en billig 50" oskärmad plasmasändare? I så fall är väl risken stor att själva burken strålar och då är det kört. Den kan ju stråla ut flera Watt men ändå klara CE-normen. Dom tänkte inte på det.

Ljudprov:
https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=de929937-751d-4ad4-9733-4f69b812413e
 
Last edited:
Uppdatering.
Upptäckte att störningen också fanns på ca 1580 kHz. Så tog min vanliga transistorradio och gick ut i bostadsområdet, men inget napp. Till slut ledde spaningen till en kraftledningsstolpe (12 kV?) ca 300m hemifrån. Det är i änden av en linje och med ventilavledare där en kabel ansluter och går in i en transformatorstation. Där finns ytterligare tre linjer med likadana stolpar som ansluter till transformatorn, men där fanns ingen störning. Hemkommen lyssnade jag vidare och kunde höra störningen nere vid bandkanten på 40m om jag slog över i AM-läge. Eftersom jag där har en vridbar dipol kunde jag få bekräftat att störningen kom från stolpen. Jag begriper inte hur en störning som genereras från en kraftledning (ventilavledare?) kan ha ett 60kHz-mönster. I närheten av stolpen verkade störningen mer bredbandig, men den var ju så oerhört kraftig. Däremot fanns ingen störning på långvågen!! Jag kunde hålla transistorradion mot högspänningskablarna och använda hela kraftledningen som antenn och få en fantastisk störningsfri mottagning! 60 kHz motsvarar ju en våglängd av 5 km. Skulle det kunna vara så att det anslutna ledningsnätet har en resonansfrekvens på 60 kHz och så pass bra Q-värde att bandbredden bara blir några kHz? Men då återstår frågan varför det inte fanns några störningar på långvågen. Fattar ingenting.

Kom att tänka på att alla högspänningslinjer ju borde vara hopkopplade och därför ha samma störning. Mer frågetecken alltså.
 
Last edited:
... men det konstiga är att den bara hörs mellan 1640 kHz och 2850 kHz var 60:e kHz och ca 15 kHz brett. ...

man kan ju kolla om det är grundsignaler från PLC ,
PLC går ju enligt EN50065-1 mellan 3 och 148.5kHz, är det dubbelriktad PLC så finns det två aktiva frekvenser med ettt antal kHz separering. Antar att det går FSK i lågspänningsnätet och kanske nåt snabbare som OFDM i högsp.nätet.
 
Uppdatering 2:
Idag ingen störning på 7 MHz. Däremot fortfarande på 1.8 MHz. Till stolpen och lyssnar. Ingenting på 1580. Däremot ett herrans liv på 1330 på flera stolpar och dessutom sprak på uppåt 30 MHz. Följer linjen mot mitt QTH, men det blir svagare. Vänder och följer nästa linje. Det blir starkare både på 1330 kHz och spraket på 30 MHz. Knallar vidare många hundra meter över höga berg och djupa dalar. Går in i några blindtarmar, bla till en stolptransformator. Efter någon km kommer jag fram till min gamla stolpe, som jag felanmälde för några år sedan och Vattenfall var och fixade. Ett öronbedövande sprak i radion på 30 MHz och bärvågen på 1330 kHz är vrålstark. Några ryck i en staglina och det blir tvärtyst på både 30 MHz och 1330 kHz. Linorna hänger i glasisolatorer som i sin tur hänger löst i öglor på en stålram. Ingen bra konstruktion. Det blir oxid (rost) i öglorna.
Jag skyndar hem bara för att finna att störningen på 1835 kHz är kvar. Jag låter transistorradion koppla löst till nedledningen från min 80m-dipol. Starkaste störningen nu ligger på 1341 kHz. Jag ger mig iväg mot kraftledningen och efter olika utflykter har jag hittat ett max vid ett kraftledningshörn. Väldigt kraftig bärvåg. Men det är något mystiskt. Inget sprak på 30 MHz. Det verkar vara en ren bärvåg. Jag följer linjen vidare och signalstyrkan ökar ytterligare. Uppkommen på ett berg upptäcker jag att störningen inte längre är starkast längs med kraftledningen utan riktningen är mot några hus nedanför berget. Efter en kringgående rörelse kommer jag på vägen framför dem. Jag får en klar pejling på ett hus. Där lyser ett flertal lampor längs infarten, trots att det är mitt på dagen. Jag gissar på en trasig lågenergilampa. Det som eventuellt motsäger det är att jag inte kan hitta någon störning på långvågen, bara ett antal bärvågor på mellanvågen. Ingen hemma. Huset ligger 350 meter från mej. När jag kommer hem kan jag höra störningen i min IC-735 och många andra med liknande karaktär upp och förbi 160m.
Lärdomen är att vid störningsjakt måste man lyssna på den frekvens som är störd på amatörbandet. Återstår alltså att fixa en känslig mottagare för 1,8 MHz för att vara säker på att jag hittat rätt störkälla. Troligtvis ökar antalet trasiga lågenergilampor lavinartat så det gäller att koncentrera sig på dom som verkligen stör på något amatörband.
 
Last edited:
Störningar


Tur att du har god kondition Rolle.
Förmodar att du har varit inne hos ESR
och tagit dela av alla andra som drabbas av detta elände.

Oxider verkar att vara ett stort problem numera.

Stig Bygren sm0ctk



Uppdatering 2:
Idag ingen störning på 7 MHz. Däremot fortfarande på 1.8 MHz. Till stolpen och lyssnar. Ingenting på 1580. Däremot ett herrans liv på 1330 på flera stolpar och dessutom sprak på uppåt 30 MHz. Följer linjen mot mitt QTH, men det blir svagare. Vänder och följer nästa linje. Det blir starkare både på 1330 kHz och spraket på 30 MHz. Knallar vidare många hundra meter över höga berg och djupa dalar. Går in i några blindtarmar, bla till en stolptransformator. Efter någon km kommer jag fram till min gamla stolpe, som jag felanmälde för några år sedan och Vattenfall var och fixade. Ett öronbedövande sprak i radion på 30 MHz och bärvågen på 1330 kHz är vrålstark. Några ryck i en staglina och det blir tvärtyst på både 30 MHz och 1330 kHz. Linorna hänger i glasisolatorer som i sin tur hänger löst i öglor på en stålram. Ingen bra konstruktion. Det blir oxid (rost) i öglorna.
Jag skyndar hem bara för att finna att störningen på 1835 kHz är kvar. Jag låter transistorradion koppla löst till nedledningen från min 80m-dipol. Starkaste störningen nu ligger på 1341 kHz. Jag ger mig iväg mot kraftledningen och efter olika utflykter har jag hittat ett max vid ett kraftledningshörn. Väldigt kraftig bärvåg. Men det är något mystiskt. Inget sprak på 30 MHz. Det verkar vara en ren bärvåg. Jag följer linjen vidare och signalstyrkan ökar ytterligare. Uppkommen på ett berg upptäcker jag att störningen inte längre är starkast längs med kraftledningen utan riktningen är mot några hus nedanför berget. Efter en kringgående rörelse kommer jag på vägen framför dem. Jag får en klar pejling på ett hus. Där lyser ett flertal lampor längs infarten, trots att det är mitt på dagen. Jag gissar på en trasig lågenergilampa. Det som eventuellt motsäger det är att jag inte kan hitta någon störning på långvågen, bara ett antal bärvågor på mellanvågen. Ingen hemma. Huset ligger 350 meter från mej. När jag kommer hem kan jag höra störningen i min IC-735 och många andra med liknande karaktär upp och förbi 160m.
Lärdomen är att vid störningsjakt måste man lyssna på den frekvens som är störd på amatörbandet. Återstår alltså att fixa en känslig mottagare för 1,8 MHz för att vara säker på att jag hittat rätt störkälla. Troligtvis ökar antalet trasiga lågenergilampor lavinartat så det gäller att koncentrera sig på dom som verkligen stör på något amatörband.
 
Hej Stig!
Ja nu har man lärt sig något nytt: störkällor på kraftledningar ger upphov till relativt smalbandiga signaler i mellanvågsområdet förutom det vanliga bredbandiga knastret på några tiotal MHz. Olika störkällor har olika frekvenser. Jag gissar att det är resonansfenomen med transformatorer och luftledningar inblandade. Man kunde tydligt höra "stående vågen" på ledningen med min o max när man förflyttade sig.
 
Uppdatering 3:
Jag har nu varit ute och pejlat med min stora ramantenn och IC-735 på magen. Störningen låg alldeles över bruset och hade ett max på 1838 kHz och den fanns åt nordost, alltså mot ZL och JA :-(. Färden gick genom skogen nedför och uppför berg och jag hamnade i änden på en gata drygt 700 meter hemifrån. Här var störningen ca S9+10dB. Här fanns 4 hus som alla var ungefär lika suspekta. När jag avlägsnade mig i olika riktningar minskade signalstyrkan snabbt. Eftersom jag befann mig i närfältet, när jag stod intill servicen i gatan hade jag förväntat mej en betydligt högre signalstyrka intill störkällan. Räknar man bara på fjärrfältet så är det dock rimliga siffror, från 150uV till 2 uV från lopen, men jag är fortsatt lite skeptisk. Måste försöka avgöra vilket av husen, störningen kommer ifrån innan jag ringer på. Ska också lyssna på fler frekvenser i närfältet för att försöka gissa på vad det kan vara. Man skulle haft en spek.
 
Last edited:
Din störning låter mycket lika den som jag har, signalstyrka S9+40dB!!

QRM 1840 kHz CW

QRM 1810 kHz CW

För ett år sen spårade jag en störning till grannens plasma TV, om det är just denna vet jag inte. Ska bli spännande att se vad du hittar! Lycka till!!

/Harri
 
Last edited:
Hej Harri!
På senaste tiden har jag inte hört den kraftiga störningen (S9) när jag lyssnat på 160m. Det verkar som om det är flera olika störkällor som är på vid olika tillfällen och det är ju inte så konstigt om dom hörs uppemot en kilometer. Inom den radien finns säkert många tiotal, plasmaapparater, mer eller mindre avstörda. De flesta dränks dock av det atmosfäriska bruset när bandet är öppet. Eller om det möjligen är mänskligt skapat brus som kommer via rymdvåg.
 
Samma problem här, flera störningar (plasma-TV, ADSL, kraftledning, switchade nätdelar) som avlöser varandra. Störningen som dominerar nu tror jag kommer från kraftledningen, har dock ännu inte lyckats lokalisera källan trots många försök. Hittade en sprakande stolpe som elbolaget fixade men det hjälpte inte mot störningen här hemma.

1840 kHz AM

Hittade även en gammal inspelning av grannens plasma-TV, en Samsung PS42A456P2C.

1760 kHz AM (plasma-TV)

Just nu är S9+40dB brummet det mest störande och jag har som sagt inte lyckats lokalisera källan trots många försök. Hoppas sk*ten brinner upp så det blir tyst :cool:

/Harri
 
Last edited:
En långsökt men ändå tanke :):
Jag vill minnas att du hade masten stagad med stållinor som inte var uppbrutna av isolatorer. Om det finns jordströmmar i marken så uppstår det potentialskillnader. Dina staglinor skulle kunna kortsluta dessa och ge upphov till strömmar i linorna. Om det någonstans finns ett olinjärt övergångsmotstånd (oxid, rost...) vid linornas fästpunkter, eller mellan mastens sektioner och jordförbindelse bildas störningar. Kan kanske testas med att förbinda alla staglinors jordtag med varandra och mastens jordtag och eventuella anslutning till skyddsjord.
 
Last edited:
Jag har dragit (grävt ned) jordkabel från varje staglina till mastfoten som är ordentligt jordad med 3 st 2 meters kopparspett. Går jag med en handburen RX så brusar det nåt fruktansvärt vid min mast och staglinorna. Jag trodde att masten och staglinorna plockade upp störningen nån annanstans ifrån, inte att dom genererade den (!)... Får nog ta ett instrument och mäta vid tillfälle...

/Harri
 
Eftersom du kopplat ihop staglinorna med masten i botten så återstår bara eventuell anslutning till elnätet som möjlig störningsalstrare enligt teorin ovan. Är någon kabel ansluten till masten och skyddsjord/nätanslutna burkar? Är din kabelstege, som går från huset, på något sätt förbunden med föremål i huset som skulle kunna vara anslutna till skyddsjord direkt eller indirekt?
 
Jag har bara ojordade uttag i shacket. Störningen är kvar när jag bryter strömmen till mitt eget hus men jag antar att man bara bryter faserna då och inte nollan/skyddsjorden.

/Harri
 
Back
Top