Hur stämma av en Diamond F23H mha VNA

SA7ELF

Well-Known Member
Jag har införskaffat en ny Diamond F23H 3x5/8 som förhoppningsvis kommer installeras på taket av hyreshuset jag bor i framåt slutet av april eller maj men innan det kan ske måste jag stämma av den så att den är resonant där jag önskar vilket är 144,750 MHz. Jag har förstått att man måste börja med att stämma av det översta segmentet först men hur går man enklast och mest korrekt tillväga?
 
Kapdiagrammet visar att du troligtvis inte behöver trimma antennen för 144MHz då det är lägsta frekvens för antennen.

Så montera ihop antennen utan att kapa några delar och mät upp antennen med din VNA.

Notera eventuell skillnad i resonans mellan antennen och din önskade frekvens.
Behöver du justera något så behöver du trimma längden på alla tre delar samtidigt enligt kapdiagrammet mot din önskade resonansfrekvens.

Kapdiagram
 
Antenner av den här sorten har en bandbredd av c:a 3%, eller +/- 5 MHz, så
144,75 MHz ligger bra placerat vid den övre "okapade" längden.

Det enda man behöver bekymra sig om är att den är korrekt hopsatt och inte
sitter för nära andra metallföremål. Se också till att den sitter monterad enligt instruktionen
när det gäller hur matarledningens skärm ska anslutas till en eventuell mast eller annat fäste.

Man kan tänka sig att resonansfrekvensen blir påverkad av hur en mast är ansluten till fästet.
Detta märker man enklast genom att ansluta en VNA via en kabel på ett par meter, och sedan ta runt kabelns ytterhölje med handen. Om resonanskurvan flyttar sig i frekvens behöver man ta hänsyn till detta efter monteringen.
 
Anledningen till just 144,750 är att det är ungefär i mitten av de områden där jag vill få ut absolut mest energi i luften.

Jag har börjat titta på de olika ingående delarna och segmenten och insett att jag inte ens får plats att montera ihop den och svepa den med VNAn i lägenheten så jag behöver ta mig ut till min verkstad för att kunna göra detta. Jag ska även försökata lite bilder ifall det är någon mer som är nyfiken på den.

Eftersom antennens monteringsbas är placerad under radialerna misstänker jag att maströr och liknande har försumbar inverkan men jag kan ha fel.
 
I alla fall de få Diamond-antenner som jag haft skall monteras med två aluminium"clamps" under jordspröten
till ett underifrån kommande maströr. Påverkan från underliggande maströr är försumbar.

Eftersom cut-table börjar vid 144 MHz är det som -NTJ mfl. skriver finns inget behov att börja
kapa MEN: Elementen innuti de antenner jag ägt har varit stabiliserade/fixerade med skumgummi.
Efter några (nåja, ganska många) trängde fukt in. Skumgummit sög då åt sig vattnet varpå
antennen långsamt övergick till någonting mellan "antenn" och "konstlast". Resonansen
stack iväg ordentligt utanför 2M... Men det gick att åtgärda.

Därför rekommenderar jag bestämt att man skyddar plast-rörskarvarna med antingen krympslang
eller högkvalitativ eltejp. Även toppen måste skyddas.

Som sista insats, sekunderna innan takmonteringen sker sprayas jordplansfästets detaljer
(fixeringsskruven, sprötgängorna) med trögflytande kapillerande underredsmassa.
 
INTE eltejp!

Ursäkta kraftuttrycket men använd vulktejp. Skydda den sedan gärna med eltejp.
 
Radialerna isolerar antennstrukturen från masten, men inte 100-procentigt.
Dock dominerar andra effekter i omgivningen.

Att försöka avgöra resonansegenskaperna hos antenner inomhus blir helt meningslöst
på dessa frekvenser. En så här stor antenn kommer att bli en del av omgivningen på ett mycket påtagligt sätt.

Som Ulf påpekar lönar det sig att hindra vatten och annat från att ta sig in i antennen.
Dels kan de elektriska egenskaperna förändras, och dels finns risken för korrosion och frostsprängning.

Man slås lite av hur lite "dB per krona" som en stackad vertikal ger.
Den som får sätta upp en horisontalpolariserad
riktantenn får grovt räknat dubbelt så mycket antennvinst för pengarna.

Men, "Politik ist die Kunst der Möglichen..."

zitat-politik-ist-die-kunst-des-moglichen-otto-von-bismarck-158565.jpg
 
Har idag mätt upp min F23H utan några modifieringar. Bifogar s1p-filen i txt-format. Döp om filändelsen från txt till s1p så bör ni kunna importera i t.ex. NanoVNA Saver
 

Attachments

  • f23h_unmodified.txt
    142 KB · Views: 8
När jag nu kikat lite närmare på resultatet av min mätning så är jag mycket nöjd med den precis som den är direkt ur förpackningen. Den är resonant nästan exakt där jag önskar och täcker i stort sett hela 2m-bandet så jag kommer nog inte göra några förändringar alls på den. Bifogar en lätt städad s1p-fil i txt-format där jag rensat bort frekvenser utanför bandet samt bild på VSWR och return loss-kurva för de som inte har möjlighet att använda s1p-filen.
 

Attachments

  • f23h_2m.txt
    15,2 KB · Views: 4
  • f23h_return_loss.png
    f23h_return_loss.png
    10,2 KB · Views: 8
  • f23h_swr.png
    f23h_swr.png
    11 KB · Views: 8
Det är svårt att få det mycket bättre...

Vi "praktiker" brukar säga att allt inom 2:1 SWR-cirkeln är "acceptabelt" och allt inom 1,5:1 är "tillräckligt bra".

1680361797472.png



1680361880880.png
Det är bara i undantagsfall som bättre "matchning" än så behövs.
 
Last edited:
Jag hoppas mina mätdata kan komma till nytta även för andra. Här kommer en bild på antennens beståndsdelar.
 

Attachments

  • f23h.png
    f23h.png
    2 MB · Views: 13
Jag har försökt analysera och förstå mig på min mätdata bättre och om jag förstår saken rätt är antennen i princip rent resistiv vid 144,5MHz och 145,6MHz. Däremellan är den svagt induktiv eftersom den befinner sig på övre halvan av smith-diagrammet, är det korrekt uppfattat?
 

Attachments

  • f23h_vnasaver.png
    f23h_vnasaver.png
    72,1 KB · Views: 15
Back
Top