Hur trimmar man ingången till en triod PA?

SM7VZX

Well-Known Member
Exempel:

W6PO 8877 2M 2.5KW Amplifier

eller

144 MHZ AMPLIFIER


Hur trimmar man ingången till en sådan triod PA? Utan att använda nätverk analysator eller liknande instrument?

Det som finns tillgängligt, SWR meter (som blir väl del av ingången om man kopplar sådan mellan radio och ingången på PA och då mäter den inte rätt), Ia meter och Ig meter?

Ska man trimma till max Ia? Hur vet man om ingången är nära 50 ohm?

73' Samir, SM7VZX
 
Det som står till buds är att trimma till maximal anodström/uteffekt och minimum ingångs-SWR vid den driveffekt som man tänker använda.

Problemet med gallerjordade PA:n är att ingångsimpedansen beror på dels hur mycket drivning som matas in, och även på avstämningen av anodkretsen.

Ifall man skulle försöka mäta och trimma ingångsimpedansen med nätverksanalysator blir det ett helt annat resultat än när högre effekt matas in. Man bör också se upp med att ifall lastat Q i ingångskretsen är för lågt, så kommer övertonerna från katodströmmen att kunna nå SWR-metern, och då visar den fel.

Q för W6PO:s realisering ligger runt 3,5 vilket bör räcka för att felvisningen ska kunna försummas.

Skulle dock råda till att först ställa in katodkretsen någorlunda i närheten till resonans på arbetsfrekvensen genom att mata in lite drivning och justera till minimum SWR "kallt". Om katodkretsen är avstämd långt från anodkretsens frekvens finns det risk för en våldsam självsvängning i synnerhet om full anodspänning läggs på direkt.
Man kan även göra samma sak med anodkretsen.

Det är under alla omständigheter klokt att börja med reducerad anodspänning och drivning och sedan arbeta sig försiktigt uppåt till den arbetspunkt man tänkt sig.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • 144_PA_input_2.gif
    144_PA_input_2.gif
    65,6 KB · Views: 112
kolla här : Tuned input circuit

jag använder en nätverksanalysator men det borde gå att köra en sändare ställd på låg effekt, ett par watt, bara så att du kan få ett utslag på swr mätaren.
Men som Karl-Arne skriver så ändrar sig rörets katod impedans beroende på inmatad effekt.
Du kan alltså bara gör en ungefärlig justering av ingångskretsen genom att löda in ett motstånd (med röret/rören bortplockade) mellan katod och grid (katod -jord? rätta mig gärna, man glömmer så mycket) dvs har du tex ett 3-500Z löd in ett 100 ohm motstånd, är det två st 3-500Z löder du in ett 50ohms.

du måste mekaniskt låsa reläet i sändar läge då detta görs med strömmen avstängt på steget.
 
För Drake L7 (2x 3-500Z) beskriver man proceduren som följer:

- Bryt spänningsmatningen till högspänningstrafon, men låt glöd o reläspänningar vara kvar.
- Sätt en SWR-meter mellan exciter o PA
- Vrid "Loadkondingen" i pifiltret i anodkretsen till Noll (fullt motsols)
- Kör in HF från excitern tills gallerströmmen är 400mA
- Vrid avstämningskondingen i anoden tills ett dip erhålls i anodströmmen
- Avstäm ingångskretsen för minimum SWR

Klart
 
Last edited:
Tack alla!

>- Sätt en SWR-meter mellan exciter o PA

Om jag använder SWR meter, då blir det lite galet...jag tror att SWR meter i min kopplingen blir del av input kretsen eftersom vi har här väldigt små värde av C och L... bästa SWR blir inte högsta effekt/ Ia...
 
Last edited:
Tack alla!

>- Sätt en SWR-meter mellan exciter o PA

Om jag använder SWR meter, då blir det lite galet...jag tror att SWR meter i min kopplingen blir del av input kretsen eftersom vi har här väldigt små värde av C och L... bästa SWR blir inte högsta effekt/ Ia...

Ifall detta fungerar eller inte kommer att avgöras av hur stort Q, alltså filter- eller "svänghjulsverkan", som katodkretsen har, och hur mycket en SWR-meter påverkas av övertonerna från katodströmmen. När övertoner med stor amplitud kommer in i SWR-metern kan denna visa helt fel, p.g.a att katodkretsen kommer att reflektera tillbaka dem in i drivsteget.

När man kan försumma inverkan från övertonerna så kommer lägsta SWR också att motsvaras av mest drivning och uteffekt.

Ett sätt att verifiera detta är att sätta ett lågpassfilter med en brytfrekvens av c:a 170 MHz mellan SWR-metern och PA-ingången. Ett annat sätt är att justera till korrekt arbetspunkt och inte bekymra sig om beloppet av SWR mellan drivsteg och PA.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har fått att vid Ia=600mA, Ig=200mA och 2.75KV får cca 900W ut vid 70W in...detta gäller GS35B förstarkare...detta verkar helt OK, men jag var nyfiken om jag kunde få veta värde av SWR (input)...

TNX & 73'
Samir, SM7VZX
 
Problemet är att vanliga "SWR-metrar" inte är konstruerade för olinjära laster, där det kommer att ingå andra frekvenskomponenter än drivningens grundton i den reflekterade effekten. Är Q hos anpassningsnätet stort nog kommer detta filter att undertrycka övertonerna tillräckligt och SWR-metern visar rätt. Annars kommer SWR att indikeras som högre än vad det är.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej Samir. Bara mina erfarenheter av GS35B ifall du inte redan visste:

Det blir inte "fart" på GS35B förrän man kommer över 4 kV. Specifikationerna för röret säger lägre maxspänning men jag har kört flera år med 4,7 kV (belastat) på ett HF-steg med detta rör. Då känns röret mer som 8877, och man kan köra lägre driveffekt eller högre uteffekt och med bättre linjäritet. Givetvis får man anpassa biaseringen så att man får lagom viloström. Lägga sig runt 500W-700W i viloeffekt ger bra resultat. Dock händer det att man får överslag i röret. Speciellt efter ett längre uppehåll så det är viktigt att man har 25-50 Ohm/50W trådlindat motstånd i serie med högspänningen för att begränsa kondensatorbankens urladdningspuls och då slipper man skador på anoddrossel, rör och nätdel.

Men som man säger om just GALLERJORDAT; "Tune for maximum smoke": Det är faktiskt bara att stämma av utgång och ingång för maximal uteffekt. Det är viktigt att det görs med den maxeffekt du skall köra för att "loada" ut steget rätt och gå linjärt. Men visst, börja stämma av lugnt med låg effekt förstås. bevaka gärna SWR på ingången så att man inte har otur och råkar komma snett och lurar drivsändaren att börja leverera mer effekt än man avser.

Ett bra sätt under avstämning är att köra sin elbugg i snabbaste läget med punkter så får man full effekt men med 50% duty. Man stressar då inte grejerna så hårt som vid konstant bärvåg. Den som bara kör SSB har alltså god anledning att ansluta nyckeln till sin rigg.

Ja detta visste du nog redan men utifall att.

God fortsättning på nya året!
/Per
 
Last edited:
Back
Top