Icom AH-4 - vad har hänt här?

Skalmannen

Well-Known Member
Min AH-4, som suttit utomhus några år) vill plötsligt inte stämma av, den försöker inte ens.

När jag lyfter locket möts jag av detta. :eek:

AH4-1.jpgAH4-2.jpgAH4-3.jpg

Vad kan ha hänt och varför?

(De små svarta prickarna är någon form av insekter)
 
Ledsen men jag ser inte riktigt vad problemet är, att du har bagg i tunern eller är det något bränt någonstans som mina ögon inte kan se?

Eller menar du att induktanssaften har runnit ut ur spolarna och ligger som en vit sträng i botten på dom?
-det är en limmassa för att fixera de mekaniskt.
 
Det såg inte ut sådär när jag satte upp den, så jag tänkte att "smeten" kanske var orsaken till att den inte vill stämma
av! Men då var det inte så enkelt då! :)

Kan man tänka sig att den fått en smäll av åskan? Har bytt ut styrkabeln för att säkerställa att den inte var defekt. Spänning finns, dioderna lyser, men när jag trycker TUNER så slocknar lampan direkt och tunern gör ingen ansats att stämma av. Om man mäter på styrkabeln samtidigt som man trycker ser man att de två styrtrådarna (utöver +/-) jordas för ett kort ögonblick (vilket de enligt annat forum skall göra).
 
Last edited:
Kolla så du inte kommit åt tunerinställningarna i radion, du kan ha valt bort AT av misstag,
kolla i manualen till din radio.

Försäkra dig om att skärmen på din koax mellan radion och tunern är intakt, annars kan du få "lustiga" fenomen då allt flyter genom manöverkabelns jord :)
 
Ny koax mellan radio och tuner löste problemet. Vet inte vad som var fel - när man Ohm-mäter kabeln får
man fina värden på både skärm och innerledare, och vid mottagning märktes ingen försämring. Men
något skumt var det uppenbarligen.

Så tack för hjälpen -XUN! :)
 
Back
Top