Identifiera denna radio

SM4WWG

Well-Known Member
Hej,

Nu är jag här igen med ett objekt som jag behöver lite hjälp med att finna information om.
Detta verkar vara en radio för pejlning. Den är märkt med NAPM-1 och är tillverkad
av AGA.

Mottagaren verkar uppdelad på tre band

200 - 500 kHz
500 - 1500 kHz
1,5 - 4,0 MHz

Vilket givetvis gör den extra intressant för 160 och 80 meter såklart :D

En intressant sak är att i själva lådan där radion sitter finns en komplett uppsättning med
extra rör monterat snygg och prydligt.

Denna radio skulle jag gärna vilja ha igång men då behöver jag lite mer information om den.
Gärna ett schema, eller åtminstånde information om kontakterna så jag vet vart jag ska koppla in vad. :)
Sen får vi väl se vad proceduren blir om jag "chansar" med omformning av kondingar,m.m eller om det blir byte direkt innan minsta ström skickas in i radion.

Alla tips/kommentarer är välkommna!

73 de SM4WWG // Jörgen

Fler bilder finns på

Index of /radios/napm-1

P5050150.JPG
 
Fått igång den!!!

Eftersom jag inte lyckats hitta det minsta lilla information om denna radio så fick det
bli en del analyserande hur jag skulle få liv i den.

Och skam den som ger sig! :D

Efter en hel del kliande i huvudet så lyckades jag lista ut var nätspänning skulle in,
vad mer som skulle byglas osv.

Så nu lever den i alla fall. Känsligheten verkar väldigt dålig i AM-mode men helt OK i SSB.
Har inte mätt upp den ännu.

Men om någon springer på detta inlägg och vet lite om apparaten är jag tacksam för information.

73 de SM4WWG // Jörgen

P5070154.JPG
 
Hej,

Nu är jag här igen med ett objekt som jag behöver lite hjälp med att finna information om.
Detta verkar vara en radio för pejlning. Den är märkt med NAPM-1 och är tillverkad
av AGA.

Mottagaren verkar uppdelad på tre band

200 - 500 kHz
500 - 1500 kHz
1,5 - 4,0 MHz

Vilket givetvis gör den extra intressant för 160 och 80 meter såklart :D

En intressant sak är att i själva lådan där radion sitter finns en komplett uppsättning med
extra rör monterat snygg och prydligt.




Denna radio skulle jag gärna vilja ha igång men då behöver jag lite mer information om den.
Gärna ett schema, eller åtminstånde information om kontakterna så jag vet vart jag ska koppla in vad. :)
Sen får vi väl se vad proceduren blir om jag "chansar" med omformning av kondingar,m.m eller om det blir byte direkt innan minsta ström skickas in i radion.

Alla tips/kommentarer är välkommna!

73 de SM4WWG // Jörgen

Fler bilder finns på

Index of /radios/napm-1

P5050150.JPG


***

Har sökt lite!

Det verkar att vara en RX som har nyttjats för Pejling.

Seefunk - FX Intern e.V.


9449(3013 NAPM-1 Peiler Beschreibung Plan (AGA, Sweden)

http://www.algra-funkarchiv.de/manuals/003.htm

SM0CTK/stig
 
Back
Top