Identifiering av störning från solcellsteknik

SM6YCQ

Member
Hej!

Jag noterar tydliga störningar på 5 MHz som jag tror härrör från solcellsteknik. Jag nyttjar SDR-mottagaren Airspy HF+. I SDR# syns tydliga pikar i intervall om 200 kHz med förhöjda effektnivåer emellan sig.

Jag hittar inga exempel på sigidwiki eller vid sökningar på nätet.

Är det någon som känner igen sig?
 
Mycket talar för att det är optimerare från det ökända SolarEdge
som är i farten. Just 200 kHz switchfrekvens kommer ofta från dem.
Det är just optimerare som oftast ställer till det tror jag.
Jag har en amatörradiovän (SM6CGI) som har hela taket fullt med solceller.
Innan han köpte dem så var vi mobilt förbi hos hans bror med en likadan anläggning från samma företag och kollade eventuella störningar på 80m och båda har det helt tyst på banden men det systemet som de monterat har inga optimerare.
Vad jag hört är det inte lika vanligt att det monteras optimerare nu men det är bara vad jag hört så där har jag dålig koll.
 
Solelsystem utan externa optimerare har vanligen mycket låga störnivåer från växelriktarna. Nu finns det även växelriktare med integrerade optimeringsfunktioner innanför EMC-filterbarriärerna som ger riktigt låga nivåer.

Har dock aldrig mätt på någon sådan själv, utan bara sett rapporter.

Branschen verkar styra i väg från optimerare i allmänhet, det kan bero på de försäljningsförbud som bl.a. en forumdeltagare har varit med om att genomdriva, och på att optimerarna också är ett tillförlitlighets- och åldringsproblem.
 
Kapar tråden lite.
Jag uppför just nu en 15 kW solcellsanläggning med batterilager i vår villa. Uteslutande Victron-produkter. Inga optimerare. Valde fabrikatet eftersom de kommer ur båtvärlden där kraven på låga emissioner är högre. Är det någon här som har erfarenhet av just det fabrikatet?
 
Victrons batteriladdare är mycket bra ur EMC-synpunkt, ibland klassade enligt IEC 60945, men jag har aldrig sett några uppgifter om deras växelriktare för solel.
 
Har iofs inte letat speciellt mycket men det borde finnas någon "whitelist" någonstans över produkter som amatörer valt och som ansetts vara "tysta".

Själv har min egen bostad nu en komplett anläggning 15kW med 10kWh batterier från Huawei. Växelriktaren (10KTL...) har ingångar för två slingor med inbyggda "optimerare" (?). (Det finns varianter för högre effekter med 4 slingor.) Anläggningen är knäpptyst på såväl HF som VHF. Antennen för 144 är mindre än ~2 meter från ena panelsidan när masten är nervevad.

Fördelen om man nu av misstag skulle ha valt en anläggning utan optimerare som ändå visar sig störa är att åtgärder (filter) kan genomföras på markplan.

Det är nog tveksamt om investeringen blir lönsam men man kan i alla fall ta en dusch utan att få dåligt samvete. Juli månads elförbrukning var 3% från det allmänna nätet. 750kWh matades ut till Svenska elkunder.

Antalet hus i området med solceller är nog > 10% nu. var och varannan dag tillkommer nya installationer. Har nu grannar i tre riktningar med anläggningar. Den i syd (med SE-optimerare byggd 2019) brusar tyvärr men inte värre när masten är nervevad så att jag ändå hör SK6VHF på baksidan samt OZ7IGY litet svagt. Då pekar antennen rätt in i panelerna. Uppvevad mast, ca 10 meter eller högre med 10 graders fast elevering trycker ner bruset ordentligt.) De två andra grannarna har vardera en anläggning (Huawei 4-slingor, 20kW) utan optimerare = Tyst. Den andra något annat fabrikat med optimerare från SE men den verkar vara tyst. Får anta att SE (tvingats) konstruera om och fått sina produkter tillräckligt tysta.
 
SolarEdge fick försäljningsförbud av flera av sina optimerare dec 2021.
Nyare produkter har visat sig vara mycket bättre.
Misstänker man att en ny installation använder gamla komponenter bör man rapportera detta.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...ud/solaredge-tvingas-saljstoppa-vaxelriktare/

Kolla även in den artikel:

 
Kolla även in den artikel:

Tänkte just länka till den artikeln men du hann före. Intressant att notera är att radioamatörer nämns som en resurs man har haft nytta av.

I flera av Elsäkerhetsverkets tester har radioamatörer hjälpt till att rapportera om EMC-störningar. Det kan ses som extrema testbäddar med mycket högre känslighet än de flesta vanliga hushåll. Men det är inte orimligt, tycker Martin Gustafsson.


– Radioområdet är väldigt känsligt för störningar, något som vi bland annat sett i närheten av flygplatser som har en hel del viktig radiokommunikation, säger han.
 
Back
Top