Induktionsfria motstånd.

SM0RCL

Well-Known Member
Någon som har tips på var man kan hitta induktionsfria motstånd i området 300-500 ohm.

Helst ska de tåla några Watt också. Kring 50-100W.

Tänkte bygga en T2FD för ALE.

73 de Kai
 
Ursäkta en okunnig fråga - Vad är ALE?

Är bara medveten om två betydelser, den ena bor man i den andra dricker man!
 
Om SM4CJK har B&W T2FD-delarna kvar så är de ett fynd.

Gör sedan själva antennen så lång som det finns plats för,
och läs gärna vad SM6APQ skriver om T2FD på ham.se

"QRO-körande" med T2FD rekommenderas dock inte, effektspecifikationen är "optimistisk" på
sant amerikanskt vis, och det finns belagt att användande av L-4B och T2FD tillsammans leder till "signalering med
röksignaler" när frekvenser i 4 - 5 MHz-området nyttjas.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
"QRO-körande" med T2FD rekommenderas dock inte, effektspecifikationen är "optimistisk" på
sant amerikanskt vis, och det finns belagt att användande av L-4B och T2FD tillsammans leder till "signalering med
röksignaler" när frekvenser i 4 - 5 MHz-området nyttjas.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Låter som "Free-banding"? Aj aj Karl-Arne! ;)
73 de SM7YES
 
Haha. Jadå. Lugnt. Jag vet du jobbar med kommersiell kortvåg men kunde inte låta bli med tanke på den andra debatten :)

Dessutom är där inget "free-band" mellan 4 och 5 MHz vad jag vet. De finns väl strax under 80, 40 och 10 meter har jag för mig.

73 de SM7YES
 
Jag tror att ALE står för "AUTOMATIC LINK ESTABLISHMENT".

Har för mig att det är Codan, Australien som har myntat uttrycket.

73
Bengt
SM6APQ
 
"QRO-körande" med T2FD rekommenderas dock inte, effektspecifikationen är "optimistisk" på
sant amerikanskt vis, och det finns belagt att användande av L-4B och T2FD tillsammans leder till "signalering med
röksignaler" när frekvenser i 4 - 5 MHz-området nyttjas.

73/
Karl-Arne
SM0AOM


När T2FD-antennen är kort i förhållande till den använda våglängden går nästan ALL effekt i avslutningsmotståndet.

Jag kan tänka mig att en T2FD, med en längd - mellan "vingspetsarna" - på. 30 meter, kommer att ge röksignaler på 1,8 MHz - 160 metersbandet!

73
Bengt
SM6APQ
 
Men om man håller sig på frekvenser där antennen är lång i förhållande till våglängden, hur ska man tänka då när man dimensionerar motståndet?

Jag har läst olika sidor på nätet där man rekomenderar en tålighet på allt mellan 20% till 50% av tillförd effekt.
 
Jag tror att ALE står för "AUTOMATIC LINK ESTABLISHMENT".

Har för mig att det är Codan, Australien som har myntat uttrycket.

73
Bengt
SM6APQ

ALE är äldre än man tror.

Principen med 8-FSK kom till under andra halvan av 70-talet, för så länge sedan att Harris fortfarande hette RF Communications
och bemannades av ett par handfullar avhoppare från Collins på den numera världskända adressen 1680 University Avenue i Rochester.

"1G-ALE" var vanligen proprietärt och endast i undantagsfall kompatibelt mellan olika tillverkare.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Well, jag har en TS-2k som andraradio och den är faktiskt riktigt bra för ALE. Inget reläklickande och annat jox. Så jag tänkte vara lat och använda den till just ALE, som är bandhoppande.

Mer info kan fås på
HFLINK HF Automatic Link Establishment HF ALE HF LINK Interoperability

Dessutom skulle det ge mig en möjlighet att köra SO2R, även om en trådantenn inte är optimal.

Hur som helst, antenner är ju alltid kul.

73 de Kai

PS: Bara barfota från TS-2k, dvs. sannolikt inte mer än 50W med tanke på digital trafik.
 
Men om man håller sig på frekvenser där antennen är lång i förhållande till våglängden, hur ska man tänka då när man dimensionerar motståndet?

Jag har läst olika sidor på nätet där man rekomenderar en tålighet på allt mellan 20% till 50% av tillförd effekt.

VJX de APQ
Jag har svårt att ge dig några exakta råd. Antag att T2FD-antennen är 40 m lång mellan vingspetsarna och du använder 3,5-MHz bandet - 80 m. Antag vidare att din TX avger 100 Watt. Jag skulle installera ett motstånd med så hög effekt som möjligt d v s vad du hittar i junkboxen. Minst 75 Watt.

Om du allvarligt funderar på en T2FD kan jag ge dig en massa tips och byggråd. Det finns knep att åstakomma ett avslutningsmotstånd med hjälp av en "förlusttransmissionsledning" i kombination med ett lägre watt-tal på avslutningsmotståndet. Detta om du inte råkar ha tillgång till lämpliga morganitmotstånd.

73
Bengt
SM6APQ
 
Hej
Jag använde 20 st 2,7kohm 3W 60-866-23 från ELFA senast jag reparerade en B&W T2FD.

10 st i parallell i seriekopplat med 10 st i parallell ger monterat på utsidan av ett 32mm avloppsrör
ett luftigt utspritt motstånd på 540ohm 60W. En krympslang på utsidan förseglar det hela mot blöta.

Vill du gå lite högre upp i resistans för att kunna använda en 1:12 "xyz" kan du använda 30 st 2,2kohm 60-866-15 på motsvarande sätt. Du får då 660ohm 90W vilket borde räcka i de flesta fall.

Naturligtvis finns det flera lösningar men jag har funnit att det här sättet blir billigt och fungerar.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Last edited:
NTJ de APQ

Ja, ditt förslag med motstånden låter vettigt. Speciellt 660-ohm och 90 W.

Jag har sett kommersiella installationer där man anslutet en öppen feederstege i T2FDns avslutningsterminal. Stegen hade en karaktäristisk impedans som överensstämde med ett avslutningsmotstånd. Stegen var tillverkad av rostfri tråd vilket innebar att densamma presenterade höga förluster och på det viset "åt upp" en del effekt innan det nådde avslutningsmotståndet som då kunde ha ett lägre "wattalvärde". Det gällde naturligtvis sändare med hög effekt.

En liknande variation har jag sett hur man löst samma sak på rhombantenner. Där använde man sig av "förlust-stege" hundratals meter i speciella gårdar. Feedern gick på stolpar fram och tillbaka innan den nådde avslutningsmotståndet.

73
Bengt
SM6APQ
 
Hej

"Simone" slog till häromdagen och ett stort träd blåste ner över nedre delen av min T2FD.

Nu har jag varit ute och bärgat resterna. Balunen har slitits isär, en spridare gick hädan, linan gick av på ett par ställen men termineringen höll.

Jag öppnade naturligtvis termineringen för att kolla läget och det såg bra ut, men jag måste visst justera antalet motstånd i inlägget ovan. Jag använde tydligen 30st 2,7kOhm när jag senast reparerade en T2FD.

BW_terminering_5_1.jpg
Bilden visar motstånden monterade runt PVC-röret och den plaststång som tar hand om dragkraften från antennlinorna.

Jag får nu börja undersöka hur jag ska reparera resten av antennen. Nya linor är uppenbart och jag ska troligen förlänga antennen lite då den blivit väl kort under åren.

Det stora jobbet syns på bilden nedan där syns hur balunen har slitits isär av koppartråden.
BW_balun_5_1.jpg


Förhoppningsvis är det elektriska helt och jag behöver bara tillverka ett nytt hölje.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Last edited:
NTJ de APQ

Vad för slags antenn är en T2D2? Vad står bokstäver och siffror för? Vilken typ av tråd använder du?
Dom T2FD jag har tillverkat och sålt har jag använt Biltemas galvaniserade stålwire - c:a 2,5 mm i diameter.

73
Bengt
SM6APQ
 
Ajdå trykfalsnise :)

Fortsatte att förkorta fel av bara farten, sorry T2FD ska det stå i de två inläggen.

Tack för påpekandet.

Där jag skarvar bort kinkar brukar jag använda avskalad 2,5mm2 MK eller i nödfall FK som presskarvas med riktig presstång så att den plastiska flytningen trycker undan oxidskiten och skapar en stark tät förbindning.

73 DE SM7NTJ Lorentz
 
Back
Top