John Schröder SM5ZE

Ett par saker bör noteras när vi tycker att "allt var bättre förr", och ofta siktar vi då bakåt till tiden efter WW2 och fram till tidigt 70-tal. Man måste förstå att det samhälle vi hade då såg inga begränsningar hur långt man kan nå om man anstränger sig. Allt avslutades med månlandningen, som i princip hade en oändlig budget. Bara tänk på möjligheter med en oändlig budget...

Lite off topic men det här med månlandningen och Apolloprojektet är lite kul när det används som invändning när någonting är svårt eller omöjligt. Ines Uusman ska ha sagt följande i Rapport 1997: "Om man kan åka till månen fram och tillbaka, så kan man också tycka att det är rimligt att tycka att man ska kunna bygga den här tunneln och andra stora tunnlar miljösäkert."
Jo men ge mig tusen miljarder kronor och femtio tusen arbetare och ingenjörer så löser vi nog det på tio år. :)
 
I detta sammanhang kan man även erinra sig vad en professor i geoteknik
sade i ett annat TV-program om samma tunnel ungefär samtidigt:

"Hade de som projekterade tunnelbygget inte sovit på mina föreläsningar hade den byggts på varken det sättet eller på den platsen"
 
Last edited:
Efter en flytt börjar tillvaron sakta komma i fas och då dyker en del saker upp. Räknestickan har ännu inte återfunnits. Av det som ligger på skrivbordet var nog skjutmåttet det första som jag skaffade, köpt från Classe när jag gick i högstadiet. Bör inte saknas i något hem. Philipsboken finns på nätet, dock inte den svenska utgåvan vad jag vet. Wellerlödkolven klickar rogivande, räddad från elektronikåtervinning. Tekoppen (inget kaffe här!) kommer från en av HF-konferenserna på norra delen av SM1.
på_skrivbordet.jpg
 
Förlagan till "Radiorör och deras användning" som
översattes av SSA-ordföranden under krigsåren professor Erik Löfgren SM5-382.

1711399306150.png
pryder sin plats i bokhyllan även här.
Karlebo handbok, trots sitt "mekanistiska innehåll",
har också en plats i det allmänbildande biblioteket.

"Varm dryck" smakar också mycket bättre i R&S reklammuggen.
 
Jag inser efter att ha läst denna tråd att jag inte är någon riktig radioamatör utan ser mig snarare som o-riktig....
Schröders bok lämnade mig ganska oberörd.... och JA jag skall lämna tillbaka boken. Den har varit på långlång från SM7EBI (ex SM4) sedan 1974 så det blir 50 år jämt. Däremot är boken "Grundläggande Amatörradioteknik" utgiven av SSA betydligt mera tummad. Och tycker ni glömt de trevliga alster som publicerats av RSGB genom åren, en ren fröjd att bläddra i även idag. Att de sedan ofta hade väldigt trevliga namn på sina byggen gjorde inte saken sämre! Må även tillägga att jag hellre tar en engelsk pint än någon tråkig tysk lager.
book1.jpg
 
Jag vill påstå att "Grundläggande Amatörradioteknik", trots sitt namn, ligger
på en högre nivå än Radiobyggböckerna.
Och detta är bara väntat.

Den blivande radioamatören brukade börja med Schröders böcker och sedan
förkovra sig med åren. Håller annars med om att RSGB:s böcker är mycket bra.
De är även upplagda på ett mer pedagogiskt sätt än t.ex. ARRL:s och är dessutom
typografiskt och layoutmässigt välgjorda.

SM4EBI minns jag annars från min egen SM4-tid. Brukade köra honom på tisdagstesterna
varje månad, och har även ett minne av att ha hälsat på honom vid ett SM4-möte.

Den tyska radiolitteraturen är "genomseriös" och därmed även "genomtråkig", men
fyller sin givna uppgift. Kan i sammanhanget påminna om det som jag
brukar anföra som exempel på "en tunn bok"; en antologi över tysk humor... :)
 
Tysk humor... Jag har för mig att det fanns en beskrivning av "helvetet på jorden" som en plats där engelsmännen stod för maten, spanjorerna för byråkratin och tyskarna för humorn, men jag antar att det finns ett otal varianter på samma tema. Jag minns inte vad svenskarna skulle stå för, beslutsfattande, kanske...
 
Jag minns inte vad svenskarna skulle stå för, beslutsfattande, kanske...
Det var David Frost som sade så här i mitten av 60-talet:

"Hell is a place where Italians are landlords, Germans are policemen
and Swedes make the TV entertainment...
"

Apropå tyskar:
1711467641278.png
 
Last edited:
Back
Top